Sari direct la conținut

Restaurantele dintr-o țară europeană sunt tot mai îngrijorate de un fenomen ce capătă amploare: „Totul pornește de la o problemă de bune maniere”

HotNews.ro
Restaurantele dintr-o țară europeană sunt tot mai îngrijorate de un fenomen ce capătă amploare: „Totul pornește de la o problemă de bune maniere”
Clienți la terasa unui restaurant din orașul belgian Bruges, FOTO: VanderWolfImages / Dreamstime.com

De la criza provocată de Covid-19 și creșterea bruscă a prețurilor în numeroase sectoare, fenomenul „no-show” (absența neanunțată la o rezervare) provoacă îngrijorări tot mai mari pentru actorii din sectorul Horeca din Belgia, relatează La Libre.

„Pentru mine, totul pornește de la o problemă de educație și de bune maniere”, afirmă Matthieu Léonard, restaurator și președinte al Federației Horeca Bruxelles.

El subliniază că această practică pe care unii o privesc drept o omisiune inofensivă provoacă pierderi financiare substanțiale pentru restaurante, hoteluri și cafenele, reprezentând o problemă majoră în special pentru cele care se zbat să fie rentabile.

„Nu mai suntem în anii ’90, când sectorul Horeca mergea foarte bine. Astăzi, un loc gol costă scump, iar restauratorii pierd bani în mod direct”, afirmă Léonard.

„Luați exemplul restaurantelor cu stele Michelin, care au în general în jur de 40 de locuri: dacă o masă pentru șase persoane este anulată în ultimul moment, managerul va trebui să-și ia adio de la 15% din cifra sa de afaceri”, afirmă reprezentantul patronal.

Tot mai multe restaurante din Belgia percep un avans pentru rezervări

Un studiu realizat recent în rândul a 250 de antreprenori din sectorul Horeca din Belgia arată că aproape 40% dintre aceștia consideră că clienții înțeleg că se poate solicita un avans ca măsură de protecție împotriva nerespectării rezervărilor.

Matthieu Léonard atrage atenția că solicitarea unor avansuri în cazul rezervărilor tinde să devină o practică care se generalizează în rândul restaurantelor, cele din Belgia inspirându-se din modelul anglo-saxon, unde este deja adoptată pe scară largă.

„Mulți restauratori nu mai ezită să perceapă un avans, iar asta este în general cea mai eficientă soluție”, insistă el.

Unele restaurante nu ezită, de altfel, să ceară dinainte avansuri ce pot ajunge chiar la câteva sute de euro.

Soluții extreme pentru a combate problema clienților „no-show”

Tehnologia permite, de asemenea, apariția altor soluții. Datorită platformelor de rezervare online, clienții pot fi avertizați din timp prin mesaje automate pentru a nu uita o rezervare, pot fi invitați să o confirme sau să se retragă într-un termen care îi permite restauratorului să se reorganizeze.

Unele metode merg și mai departe, vizând clienții care abuzează frecvent de practica „no-show” și informându-i pe restauratori în legătură cu aceștia. Astfel, în perioadele de aglomerație, restauratorul poate alege să refuze („să treacă pe lista neagră”) acești clienți.

Unii actori din domeniu recurg chiar la metoda așa-numitului „overbooking” (suprarezervare), deja folosită de companiile aeriene, adică acceptarea unui număr de rezervări mai mare decât capacitatea efectivă a localului.

Nu toate restaurantele sunt îngrijorate

Cu toate acestea, o mare parte dintre antreprenorii Horeca consultați rămân reticenți în a adopta astfel de metode, de teama de a nu descuraja clienții sau, mai rău, de a-i împinge către concurență.

Potrivit aceluiași studiu, 90% dintre antreprenorii din domeniu evită astfel de practici, în timp ce 53% cred că perceperea unui avans ar putea descuraja clienții.

Cei care nu acceptă rezervări, precum Alain Blond – managerul braseriei Plattesteen, situată în centrul orașului Bruxelles – pot dormi liniștiți. „În domeniul nostru, putem spune că stârnim invidii”, glumește acesta, întrucât fluxul constant de clienți din centrul orașului îl protejează de acest fenomen.

FOTO articol: Anamaria Mejia | Dreamstime.com.

INTERVIURILE HotNews.ro