Procedura de atribuire a contractului de achiziţie a corvetelor a fost suspendată / Ministrul Gabriel Leş: Şi aşa programul acesta este extrem de întârziat
Procedura de atribuire a contractului de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar acest lucru ar putea avea influenţe asupra bugetului Ministerului Apărării Naţionale (MApN), a declarat joi, pentru Agerpres, ministrul Apărării, Gabriel Leş.
„A fost depusă o solicitare pentru anularea acestei proceduri. A fost admisă de către CNSC şi s-a suspendat în acest moment. Ni s-au cerut nişte documente. Acum se lucrează la tot dosarul, să îl punem la dispoziţie. Nu ştiu ce se va întâmpla pe viitor. La momentul acesta avem procedura suspendată”, a afirmat Leş.
Ministrul susţine că întârzierea desemnării furnizorului corvetelor multifuncţionale reprezintă o problemă pentru sistemul militar românesc, în condiţiile în care Forţele Navale Române au nevoie de aceste nave de luptă. În acelaşi timp, Gabriel Leş a precizat că suspendarea procedurii de către CNSC ar putea afecta şi execuţia bugetului pe anul în curs, în sensul că MApN ar putea fi în situaţia de a nu cheltui cei 2% din Produsul Intern Brut (PIB), aşa cum s-a angajat.
„Şi aşa programul acesta este extrem de întârziat. Orice întârziere duce la imposibilitatea creării unei capabilităţi de care avem atât de mare nevoie. Este o procedură pe care aş dori să o finalizăm, ca să închidem în acest an bugetul de 2%. Este un deziderat pe care ni-l dorim cu toţii şi să ştim că am pornit nişte programe în industria de apărare”, a subliniat Gabriel Leş.
În luna ianuarie, MApN a suspendat procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale construite în România și de modernizare a celor două fregate Type 22 ale Forțelor Navale. Responsabilii din minister anunțau atunci că au depus o plângere penală la Parchetul Militar, după ce informații despre prețurile oferite de cei trei competitori rămași în cursă au apărut în presă. Potrivit acelor informații, Naval Group împreună cu Șantierul Naval Constanța oferiseră cel mai mic preț, urmat de olandezii de la Damen (Galați) și italienii de la Fincantieri (Brăila și Tulcea).
„Am fost întrebat dacă informațiile scurse în presă sunt corecte și am spus că da, aceea este ordinea vizavi de preț. Nu m-am antepronunțat. Criteriile de atribuire pentru un astfel de contract nu sunt doar cele care privesc strict prețul cel mai mic. Mai sunt 30% caracteristicile tehnice, 40% integrarea în industria noastră și așa mai departe”, spunea Gabriel Leș într-o conferință de presă, în luna aprilie.
Care sunt ofertanții care s-au calificat și ce soluții au propus:
– Naval Group – nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electircă CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.
– Damen – corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.
– Fincantieri – o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi – denumită Abu Dhabi Enhanced – cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.
Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:
– Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.
– Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.
– Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.
– Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.
– Condiții tehnice de bază: să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.