Ministerul Economiei a solicitat de urgență clarificări de la Avioane Craiova după ce compania a selectat pentru programul de modernizare IAR 99 Super Șoim o firmă ce apare în CV-ul directorului general
Ministerul Economiei a solicitat, în regim de urgență, reprezentanților săi în Consiliul de Administrație al Avioane Craiova un punct de vedere referitor la procedura pentru programul „Super Șoim”, au precizat reprezentanții ministerului pentru HotNews.ro. Informația vine după ce Avioane Craiova a selectat pentru programul de 124 de milioane de euro de modernizare a aeronavelor IAR 99 la standardul „Super Șoim” o firmă americano-canadiană ce apare în CV-ul directorului general, în dauna Lockheed Martin sau Elbit.
„Ministerul Economiei a solicitat, în regim de urgență, reprezentanților săi în Consiliul de Administrație al Avioane Craiova un punct de vedere referitor la procedura pentru programul „Super Șoim”. Concret, au fost solicitate, în regim de urgență, informații referitor la modul în care a fost realizată procedura de selecție pentru modernizarea avioanelor IAR 99 și transmiterea cu celeritate a unei informări asupra principiilor transparenței și tratamentului egal în desfășurarea acestei proceduri”, a declarat pentru HotNews.ro Alexandru Macoveiciuc, purtător de cuvânt la Ministerul Economiei.
Măsura vine după ce în presă au apărut informații cum că firma pe care Avioane Craiova a selectat-o pentru programul de modernizare a avioanelor IAR 99 la standardul Super Șoim apare în CV-ul directorului general.
Avioane Craiova a selectat pentru programul SuperȘoim o companie ce apare în CV-ul directorului general
Pe 16 ianuarie a apărut informația că Avioane Craiova a selectat compania CMC Electronics Aurora LLC (parte a CMC Electronics, o companie canadiană deținută de grupul Esterline Technologies) pentru procesul de circa 124 de milioane de euro de modernizare a aeronavelor IAR 99 la standardul Super Șoim – pentru a fi folosite ca avioane de antrenament pentru viitorii piloți de F-16.
La procedură ar mai fi participat fără succes atât Lockheed Martin (producătorul F-16), cât și Elbit – companie israeliană care în trecut a mai lucrat cu Avioane Craiova pentru modernizarea avioanelor IAR 99 la standardul „Șoim”. Drept urmare a deciziei Avioane Craiova, compania Elbit a formulat o contestație în instanță.
Ulterior, în presă a apărut informația că directorul general Avioane Craiova, Dragoş Sandu, a urmat în perioada 2009-2012, conform CV-ului personal postat pe site-ul companiei, un curs de specializare la Universitatea din Quebec în colaborare cu firma CMC Electronics – Esterline.
Mai mult, bursa.ro scria că directorul Avioane Craiova ar fi încălcat procedurile cererii de oferte, oferta companiei CMC Electronics venind pe e-mailul acestuia și nu în plic precum a celorlalte companii interesate.
Cine este CMC Electronics Aurora LLC
CMC Electronics Aurora LLC este o companie americană cu sediul în Illinois, parte a CMC Electronics, o companie canadiană deținută de grupul Esterline Technologies fondat în Indianapolis, SUA.
Esterline Technologies prin CMC Electronics furnizează sisteme pentru cockpit și echipamente electronice de zbor, conform datelor de pe pagina de internet. Compania a fost selectată în trecut atât de Guvernul SUA pentru diverse contracte de echipamente militare, dar și de companii private pentru echipamente destinate aeronavelor civile.
Avioanele IAR 99 modernizate, folosite ca avioane de antrenament pentru trecerea la F16. Valoarea programului? 124 milioane de euro
În iunie 2018 Ministerul Apărării a solicitat aprobarea Parlamentului pentru un program de 124 de milioane de euro de modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard și 11 IAR-99 Șoim vor la standardul „Super Șoim”, în vederea pregătirii piloților pentru trecerea către noile avioane de luptă multirol.
„Dotarea Forțelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică și de control al zborului aeronavelor IAR-99”, se arată în scrisoarea transmisă Parlamentului spre aprobare de către MApN și obținută de HotNews.ro.
„O componentă foarte importantă în procesul de pregătire a piloţilor o reprezintă modul în care aeronava, utilizată pentru instruire, reuşeşte să acopere nevoile de pregătire ale acestora pentru facilitarea procesului de tranziţie către aeronavele de luptă multirol, cu costuri cât mai mici”, se arată în documentul MApN.
Potrivit acestuia, în dotarea actuală a Ministerului Apărării Naţionale se află 10 aeronave şcoală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).
Scrisoarea MApN specifică faptul că programul de modernizare a 21 de avioane IAR-99 la configurația Super Șoim a fost aprobat în 4 aprilie 2018 de către CSAT, iar fondurile estimate necesare derulării şi realizării programului sunt de 124 milioane de euro fără TVA.
IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS – close air support), precum și misiuni de recunoaștere.
România are 12 avioane F16 și ar mai vrea să cumpere încă 41 de astfel de avioane
Forțele Aeriene Române au în dotare, în prezent, 12 avioane de vânătoare F-16 cumpărate din Portugalia. Avioanele nu au fost noi, sunt de tipul block 15 A/B și, după achiziționarea de către România, au fost trecute printr-un proces de modernizare de tip MLU (Mid-Life Upgrade) care le-a adus la zi din multe puncte de vedere al avionicii și elementelor tehnice.
Cele 12 avioane sunt staționate la Baza Aeriană 86 Borcea și formează escadrila 53 Warhawks. Contractul pentru cele 12 avioane F16, modernizarea lor și alte elemente logistice a fost semnat de România cu Portugalia în 2013 și a avut o valoare de circa 628 milioane euro cu tot TVA. Primele nouă aeronave din escadrila de 12 avioane multirol incluse în acordul româno-portughez au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anul 2016, iar următoarele trei în 2017.
În iulie 2018 fostul ministru al Apărării anunța că România va mai cumpăra încă cinci avioane F-16 second-hand de la Portugalia, patru aparate cu comandă simplă și unul cu dublă comandă. Pe lângă acestea, ministrul Mihai Fifor mai declara că România are în plan achiziția a altor 36 de avioane F-16, dar fără să dea detalii despre variantă, dacă vor fi noi sau nu și de unde ar putea fi acestea achiziționate.