Sari direct la conținut

Dotarea Armatei cu un nou transportor amfibiu blindat dezvoltat la Moreni nu va începe în acest an: „Va fi o licitație și acolo”

HotNews.ro
Transportorul blindat 8X8 Agilis, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Transportorul blindat 8X8 Agilis, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

România cumpără 227 de transportoare grele Piranha 5 de la americanii de la General Dynamics, dar în paralel se dorea dezvoltarea și construcția la Uzina din Moreni a unui nou transportor amfibiu blindat 8X8 „Agilis” printr-o firmă mixtă cu nemții de la Rheinmetall. „Ceea ce pot să vă spun foarte sigur este că în acest an această a doua etapă de înzestrare cu transportor amfibiu nu va porni”, a recunoscut ministrul Apărării, motivând celelalte programe de înzestrare foarte scumpe. Chiar și-așa, ministrul Leș a lăsat să se înțeleagă că Armata va dori și un transportor amfibiu, dar că nu e sigur ca acesta să fie cel dezvoltat cu nemții de la Rheinmetall: „Va fi o licitație și acolo”.

Într-o conferință de presă susținută miercuri, ministrul Apărării Gabriel Leș a fost întrebat care este stadiul dezvoltării transportorului amfibiu blindat la Moreni, acolo unde uzina a încheiat un joint-venture cu nemții de la Rheinmetall. Noul transportor amfibiu 8X8 „Agilis„ ar veni în completarea celor 227 de transportoare Piranha 5 cumpărate de la americanii de la General Dynamics care sunt transportoare grele și nu au capabilități amfibii.

„Ceea ce pot să vă spun foarte sigur este că în acest an această a doua etapă de înzestrare cu transportor amfibiu nu va porni din rațiuni extrem de obiective: atâtea programe pornite în acest moment, extrem de scumpe – Patriot, HIMARS, avioanele F16 care vor continua și așa mai departe”, a spus Leș.

„Da, este în studiu o astfel de înzestrare. Am cerut structurilor responsabile – beneficiarilor și structurii care se ocupă de contracte – să vină cu o soluție finală ca să putem porni procedurile pe această achiziție. Există un joint-venture între Rheinmetall și Moreni pentru că toate achizițiile pe care dorim să le facem sunt cu integrare în industria noastră de apărare, indiferent dacă va fi unul sau celălalt”, a spus Leș.

„Veți merge cu Rheimetall mai departe pe acest proiect?”, a fost întrebat ministrul.

„Mi-e greu să vă spun spun în acest moment pentru că produsul trebuie să răspundă cerințelor operaționale minimale. Va fi o licitație și acolo”, a răspuns Leș.

În iunie 2018 Ministerul Apărării a transmis Parlamentului o scrisoare pentru aprobarea finanțării cu circa 230 de milioane de euro a cercetării, dezvoltării și omologării în România, la uzina Moreni, a transportorului blindat și amfibiu AGILIS 8X8 de către Romanian Military Vehicle Systems, un joint-venture format din Uzina Moreni și compania germană Rheinmetall. Dezvoltarea prototipurilor și a platformelor derivate vizează achiziția ulterioară de către MApN a 342 de astfel de transportoare, potrivit scrisorii consultate de HotNews.ro la acel moment.

În noiembrie 2016 Uzina Automecanica Moreni, din subordinea Ministerului Economiei, a semnat cu nemții de la Rheinmetall un acord de constituire a companiei Romanian Military Vehicle Systems (RMVS), companie constituită oficial apoi pe 14 iunie 2017. RMVS ar urma să dezvolte la Moreni un nou produs – un transportor amfibiu-blindat – denumit Agilis 8X8.

HotNews.ro a scris în detaliu în trecut despre planurile Rheinmetall și transportorul Agilis 8X8 în România. Astfel, conform planurilor companiei germane, primul transportor AGILIS ar trebui să fi livrat până la final de 2020, după cum explica pentru HotNews.ro Karl Ulrich Zulauf, General Manager al RMVS.

„Agilis eu un produs nou care întâi va trebui să fie dezvoltat. Cu Agilis însă, pentru că va fi dezvoltat de o companie românească practic, drepturile intelectuale ale produsului vor rămâne României”, preciza Dominik von Wolf Matternich, Head of Key Account Management România din partea Rheinmetall Group.

Producția Agilis 8X8 la Moreni va presupune crearea a cel puțin 120 de locuri de muncă în compania joint-venture, dar și a peste 300 de locuri de muncă în actuală Uzina Automecanică Moreni.

Pentru AGILIS circa 87% din componente vor fi produse și furnizate din România, doar motorul și driveline-ul venind de afară. Carcasa vehiculului, pentru toată seria de variante, va fi confecționată de Uzina din Moreni, potrivit Rheinmetall.

Potrivit strategiei Rheinmetall, producția locală doar pentru transportoarele destinate Armatei Române ar însemna de lucru cel puțin până în 2029, în timp ce perioada de mentenanță a întregii flotile de vehicule pe toată durata de viață a transportoarelor va fi efectuată tot în România până în 2055.

AGILIS 8X8

Lungime: 8.02 m

Latime (fara oglinzi exterioare): 2.99 m

Inaltime (normala APC): 2.5 m

Garda la sol: 0.43 m

Motor: 612 PS Liebherr R6

Carburant: Diesel, F34/63/JP-8

Cutie viteze: ZF automata

Viteza: 100+ km/h

Raza actiune: 800+ km

Panta transversala max: 60 %

Panta longitudinala max: 30 %

Viraj (Radius): 9,5 m

Protectie mine, capcane mine (IEDs) si arme de foc de calibru mic

Sistem modular extensibil de protectie

Suspensie independenta

Armament calibru mijlociu:

Statie de arma: standard tehnica actuala 30 mm / Pana la 150 lovituri

Mitraliera coaxiala 7.62 mm / Lovituri 400 coaxiale

Optica separata pentru comandant

Echipaj: sofer + comandant + tragator + 7 luptatori

VARIANTELE DERIVATE

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro