VIDEO CFR Infrastructură a testat între Curtici și Arad noul sistem de semnalizare şi dirijare a traficului feroviar. S-a atins viteza de 160 km/h, cu o locomotivă a companiei austriece OBB
CFR Infrastructură a efectuat între Curtici și Arad un test de probă cu o locomotivă dotată cu echipament computerizat, în vederea verificării modului de funcţionare a noilor instalaţii de centralizare electronică şi de dirijare a traficului feroviar, prin sistemul ERTMS/ETCS nivel 2/GSM-R. Testul a fost făcut împreună cu Alstom, cu o locomotivă a companiei austriece OBB, la viteza de 160 km/h. Tronsonul Curtici-Arad se află pe Coridorul IV pan-european unde lucrările de reabilitare au acumulat ani întregi de întârziere.
ERTMS este sistemul tehnic european de management al traficului și control a vitezei trenului
Testul de probă a fost efectuat în prezenţa unei delegaţii comune CFR SA-Alstom, condusă de Ion Gavrilă, director general al CFR SA şi a avut drept scop verificarea modului de funcţionare a celui mai modern sistem european de semnalizare feroviară, ERTMS/ETCS nivel 2/GSM-R, în vederea demarării procedurilor de recepţie la terminarea lucrărilor de implementare a sistemului pe tronsonul Frontieră-Curtici-Arad-Km 614, spun cei de la CFR.
”Această nouă tehnologie de monitorizare şi coordonare în sistem computerizat a traficului feroviar permite creşterea cu 25% a capacităţii de circulaţie în staţiile de cale ferată, reducerea timpului de efectuare a parcursurilor la intrare în staţii, coordonarea automată a traficului cu sistemul de informare a publicului călător, prin actualizarea în timp real a informaţiilor pe panourile de afişaj din gări şi de la peroane”, spune compania feroviară națională.
Proiectul de modernizare a tronsonului Frontieră – Curtici – Arad – km 614 pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h a fost realizat de Asocierea ALSTOM -SWIETELSKY – ASTALDI –EUROCONSTRUCT – DAFORA şi a cuprins lucrări de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, lucrări de instalații electrificare, semnalizări și telecomunicații, inclusiv GSM-R și construirea unui centru de management al traficului, precum și construcții civile.
Valoarea contractului pentru acest tronson a fost de 1.08 miliarde lei (cca. 231 milioane euro).
Coridorul IV Pan-European are 2.000 km și cuprinde traseul Nurnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Sighișoara – Brașov – București-Constanța.
Sunt deja câțiva ani de când vitezele medii ale trenurilor pe traseul Brașov-Sighișoara-Simeria sunt de 45-50 km/h și situația va mai dura cel puțin trei-patru ani. Doar pe cei 17 km dintre Arad și Curtici se circulă cu o medie de 70 km/h, în timp ce în noul Mers al Trenurilor au fost modificați timpii și între Arad și Simeria, astfel că trenurile fac trei ore pe 158 km care și ei vor fi reabilitați ca parte a unui proiect de aproximativ 2 miliarde euro.
Este un proiect uriaș de infrastructură, costurile pentru cei 215 km în care lucrările au atins un stadiu avansat fiind de peste 1,2 miliarde euro.
Cel mai întârziat contract este pe secțiunea Vințu de Jos – Coșlariu, acolo unde contractul a fost semnat încă din decembrie 2011, iar lucrările aveau termen de finalizare în doi ani și jumătate (30 de luni). Alte contracte aflate în întârziere sunt cele dintre Coșlariu și Sighișoara, contracte semnate încă din 2012, fiecare cu termen de finalizare de 3 ani…
Încă din 2013 se vorbea de întârzieri uriașe, mai ales că unele tronsoane trebuiau să fie gata în 2014 și 2015. CFR a spus că pe anumite tronsoane constructorii „s-au mobilizat insuficient”, miniștrii Transporturilor au făcut promisiuni și au dat termene, dar acum, la câțiva ani, se circulă cu viteza de sub 50 km/h pe mai bine de 250 km din Ardeal și din vestul țării.