Moartea pasiunii
N-as fi crezut vreodata ca acest odios cliseu verbal va ajunge sa defineasca cel mai exact campania electorala din Romania. A murit orice emotie, in prima saptamana ne-am plictisit ingrozitor. Realizati ca suntem in plina campanie electorala? Vi se pare ca vin alegeri? Nu se vede nici pe strazi, din cauza regulilor stricte de panotaj, nici la televizor. Asa a fost si la locale, dar acum teoretic miza e mai mare. Sunt si alte cauze care ne-au adus moartea pasiunii. Cum am ajuns, asadar, sa trecem de la campaniile isterice din trecut la atmosfera de sanatoriu de azi? Ce s-a vazut in prima saptamana?
- Cea mai importanta cauza: disparitia liderilor-locomotiva. Partidele defileaza cu figuri sterse, cu mediocritati, atat in pozitiile de lider, cat si pe liste. Oferta deplorabila, cu cateva exceptii. Prestatia partidelor, slaba. De ce te-ai uita la un film prost?
- Extragerea presedintelui Iohannis din peisaj. Seful statului in spatiul se manifesta discret daca ne raportam la modelul presedintelui-jucator din anii trecuti. Cu toata activarea din ultimele saptamani, presedintele nu exista in aceasta campanie.
- In absenta unor lideri puternici, decuplarea alegerilor prezidentiale de cele generale goleste si mai mult de emotie, prin depersonalizare, campania electorala. Murim de plictiseala.
- Lipsesc predicatele de forta, lozincile inspirate, mesajele puternice. PSD si-a conturat mai bine mesajul, prin cateva cuvinte cheie: clasa de mijloc, crestere economica, mai multi bani. PNL paraziteaza imaginea premierului Ciolos. In rest, zero imaginatie. S-a ajuns pana acolo incat pesedistii i-au acuzat pe liberali ca le plagiaza lozincile.
- PSD si Liviu Dragnea evita in mod evident conflictul, confruntarea, cuvintele tari de teama sa nu trezeasca electoratul de dreapta mobilizandu-l cu mana lor, cum au facut de fiecare data. Vor sa repete la nivel de tara strategia campaniei pozitive de la Bucuresti.
- Campania liberalilor se caracterizeaza prin lipsa curajului, derizoriu, abordarea de teme in registru minor, pe alocuri stupida. A se vedea din nou clipul cu Alina Gorghiu incercand sa convinga un pusti ca Ponta si Dragnea ii fura „senvisul” si copiaza. Cam asta e nivelul. Criza profunda de lideri la PNL.
- Ciolos face o campanie ceva mai curajoasa prin decizia guvernamentala corecta in zone sensibile. Vezi schimbarea regulilor la selectia managerilor de spitale, sanatatea fiind tema cheie, aflata sus pe agenda populatiei dupa Colectiv. Nu e clar daca participarea la mitingul PNL i-a facut bine sau rau si nici cum va reusi sa transfere ceva din popularitatea sa catre partid. Ca politician nu straluceste decat prin onestitate. Mare lucru, dar nu suficient.
- USR zboara mult sub radar. Nici vocea lui Nicusor Dan&co nu se mai aude prea tare pe tema coruptiei, desi ea reprezinta mai departe principala problema a vechilor partide. Jalea mare e in tara, unde USR n-are infrastructura deci nu se pune decat in doua -trei orase mari.
- Tema integritatii s-a diluat masiv in discursul politic. Populatia pare in continuare sensibila la mesajul anti-coruptie, dovada sustinerea masiva de care se bucura DNA, dar partidele nu se mai ating de subiect. PSD il evita din complexul de partid al coruptilor. PNL nu difera in mod fundamenal, doar la numarul de cercetati si capacitatea de organizare in furt. ALDE si-a facut brand din lupta impotriva justitiei.
- Cum in offline regulile sunt mai stricte, se simte o agitatie ceva mai mare pe net. O analiza comparativa a paginilor de Facebook ale Alinei Gorghiu, presedinte PNL, si Liviu Dragnea, presedinte PSD, arata ca ambele formatiuni prefera sa distribuie atacuri la adresa principalului adversar decat sa transmita informatii despre programul de guvernare.
- PSD isi concentreaza campania online in jurul etichetei #Indraznestesacrezi si isi promoveaza actiunile din campanie folosind videoclipuri si imagini care contin elemente grafice.
- De cealalta parte, PNL-ul comunica adesea prin imagini care nu par a fi realizate de profesionisti si distribuie inregistrari live pe Facebook, in care liderii partidului discuta cu utilizatorii retelei de socializare.
- Impactul mesajelor PNL de pe Facebook pare mult mai mic decat al celor PSD. Asta rezulta la o simpla analiza a numarului de comentarii, aprecieri si distribuiri a mesajelor. Diferenta apare in conditiile in care PNL inregistreaza un numar de fani mult mai mare decat PSD. (Alina Gorghiu – 117 mii pe FB, PNL – 247 mii; Dragnea – 97 mii, PSD – 56 mii)
- Avem si vesti bune. Asistam la prima campanie pentru generale fara moguli disperati sa-si puna premierul lor. Eliminarea mogulilor din jocul politic a curatat putin aerul facandu-l mai respirabil. Personaje ca Vantu, Voiculescu tensionau teribil perioadele de campanie prin agresivitatea atacurilor declansate la cei considerati adversari. (Ghita si RTV ne mai amintesc cum era) Televiziunile lor se comporta mai departe partinitor, dar par mai temperate in abordarea campaniei.
- Anchetele DNA care au vizat inclusiv finantarea partidelor au inchis robinetul de bani negri pompati de candidati si partide in industria electorala. De aici, o multime de efecte: mai putine atacuri la comanda, mai putina isterie, mai putine sondaje manipulatoare, mai putine pungi cu zahar si ulei. S-au rarit binisor si evenimentele cu mici si bere, circul ambulant obisnuit a tras oblonul. Amintiti-va cum aratau campaniile acum cativa ani, cat de tare ne agresau cheltuielile obscene facute intr-o tara, totusi, saraca.
- Temele externe practic nu se discuta si nici n-au prea contat vreodata in campaniile din Romania, chiar daca acum s-au intamplat mutatii importante atat in politica europeana, cat si in cea americana.
In absenta emotiei, campania pentru alegerile generale din 11 decembrie nu va capta prea mult atentia publicului. Daca nu vom asista la un eveniment extraordinar, la aparia unei asa numite Lebede Negre care sa dinamizeze campania, moartea pasiunii va avantaja PSD, ALDE si UDMR. O prezenta slaba la vot scade dramatic sansele PNL si USR sa formeze viitoarea majoritate in Parlament. Dreapta a castigat mereu la limita si numai atunci cand a reusit sa genereze o puternica emotie anti-PSD. Daca o vor tine tot asa inca trei saptamani, atipim cu totii.