Camera de Comert Romano-Germana cere Ministerului Educatiei monitorizarea modului in care elevii fac practica la companii, in invatamantul profesional, si formarea continua a profesorilor
Peste 90% dintre elevii care au absolvit o scoala profesionala de scurta durata cu practica la companii cu capital german au fost angajati chiar de catre acele companii, vara aceasta. Este vorba despre rezultatele invatamantului profesional in sistem dual, care functioneaza din 2012 si la care se pot inscrie elevii imediat dupa clasa a VIII-a. Camera de Comert si Industrie Romano-Germana avertizeaza, insa, ca este nevoie de un control al companiilor care sunt implicate in invatamantul profesional, precum si de formarea continua a profesorilor.
In al patrulea an de functionare a invatamantului profesional in sistem dual, companiile germane anunta ca „procentul de angajabilitate” este de peste 90% din elevii care obtin diploma de calificare.
Camera de Comert Romano-Germana avertizeaza, insa, ca „sistemul este departe de a fi unul perfect, angajatorii germani subliniind ca trebuie depuse in continuare eforturi pentru a creste calitatea acestui tip de formare profesionala si de a asigura conditii de succes tuturor companiilor implicate in invatamantul profesional”.
Institutia anunta ca este nevoie de urmatoarele:
- actualizarea curriculei diferitelor calificari
- formarea continua a profesorilor
- examene de absolvire si certificare mai riguroase la nivel national
- dotarea scolilor
- sporirea informarilor in ceea ce priveste invatamantul profesional
- controlul companiilor care sunt implicate in invatamantul profesional
Reprezentantii Camerei de Comert Romano-Germana au declarat pentru HotNews.ro ca „nu exista niciun sistem de monitorizare a modului in care se desfasoara practica in companii. Nu avem exemple concrete, dar nu exista un standard. In Germania, exista o institutie, care este Camera de Comert, care se ocupa de aceste standarde pe care trebuie sa le indeplineasca o companie pentru a putea forma, iar aceste standarde se refera inclusiv la dotarea companiei, pentru ca elevii trebuie sa faca practica la inceput, cand deprind primele competente, intr-un spatiu adecvat„, altul decat cel in care are loc productia propriu-zisa.
„Un alt factor important este formarea tutorilor: compania trebuie sa aloce un tutore care sa se ocupe de formarea elevilor, atunci cand vin sa faca practica in companie, insa nu se spune cine poate sa fie tutore si ce competente trebuie sa aiba. In Germania, orice companie trebuie sa aloce tutori formati nu neaparat pe partea tehnica, ci care sa aiba un curs de formatori adecvat pentru varsta elevilor pe care ii pregatesc, cu elemente de pedagogie, in care sa fi invatat cum sa aplice o curricula, sa pregateasca elevul pentru examen. Asta lipseste si durerea este mare ca in Romania nu exista astfel de standarde, pentru ca la final elevii obtin aceeasi diploma„, au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii institutiei.
Potrivit acestora, „sunt companii, la nivel national, care fac mai mult cu elevii, care vin cu know-how din afara si il aplica aici, si exista companii care nu au destule informatii si fac mai putin, dar elevii la final au aceeasi calificare„.
„Unii incearca sa aplice cat pot know-how-ul de la firmele mama, dar nu exista un standard: toti tutorii trebuie sa aiba urmatoarea diploma, pe care o pot obtine numai de la Camera de Comert, pentru a putea intra in procesul de formare. Sau existe firme, de exemplu, cu 200 de angajati care au luat foarte multi elevi in practica, pentru a realiza cifra de scolarizare, pentru ca nu sunt bine informate„, au declarat reprezentantii Camerei de Comert Romano-Germana.
Acestia au avertizat ca este nevoie si de un examen final mai riguros, sustinut la aceeasi data si ora la nivel national de toti absolventii de scoala profesionala, examen care sa contina si test din cunostintele teoretice pe calificarea pe care elevul incearca sa o obtina, nu doar sustinerea unui proiect, cum se intampla in prezent.
Camera de Comert Romano-Germana anunta, intr-un comunicat remis HotNews.ro, ca „in septembrie 2013, 15 companii cu capital german, in principal producatori de componente auto, se angajau sa formeze, printr-o colaborare scoala-companie, in invatamantul profesional de stat 213 elevi cu varsta de 15-16 ani. Timp de 2 ani, elevii urmeaza cursurile teoretice in meserii din domeniul tehnic, precum electromecanic, operator CNC sau sculer matriter si aplica in practica la companiile partenere ceea ce au invatat la clasa. Urmeaza o pregatire serioasa, companiile implicandu-se activ in formarea elevilor. In primul an de studiu ponderea de practica este de max. 60%, iar in al doilea an de max. 75%. Dupa ce castiga suficienta experienta, elevii se implica efectiv in procesul de productie”.
„Dupa doi ani, in vara anului 2015, 188 din cei 213 elevi au terminat scoala profesionala, obtinand o diploma de calificare. Dintre acestia aproximativ 170 sunt angajati in cele 15 companii in care s-au pregatit”, sustine Camera de Comert.
Companiile contribuie la dotarea laboratoarelor si atelierelor din scoala, sustin financiar elevii pe intreaga perioada a scolarizarii, organizeaza si indruma desfasurarea practicii de specialitate in incinta fiecarei companii.
Toate detaliile despre admiterea in invatamantul profesional – pe www.alegetidrumul.ro
In prezent, invatamantul profesional in sistem dual este de 3 ani, imediat dupa terminarea gimnaziului. Structura studiilor teoretice si practice este urmatoarea:
Anul I:
- 80% teorie
- 20% practica
Anul II:
- 40% teorie
- 60% practica
Anul III:
- 28% teorie
- 72% practica
Elevii care dupa clasa a VIII-a aleg scoala profesionala, primesc in fiecare dintre cei 3 ani de scoala, lunar, o bursa de 200 de lei, de la stat. Multe companii ofera si ele o bursa elevilor, pe langa cea primita de la stat.
Citeste si: