Revolutie virtuala la scoala dintr-un sat clujean
Copiii dintr-un sat din Cluj, care au profesori de specialitate doar la cateva materii, se pregatesc sa invete limba engleza direct de la profesori de la Facultatea de Litere, prin lectii virtuale. Acum, elevii invata in clase simultane si nu la toate disciplinele de la profesori specializati, a declarat pentru HotNews.ro directoarea scolii. Singurul lucru care ii impiedica sa inceapa de maine lectiile virtuale de engleza este lipsa unei conexiuni suficient de puternice la internet. „Asta facem acum: vorbim cu diferiti furnizori care sa investeasca in regiune si noi sa putem sa platim un abonament”, a declarat pentru HotNews.ro initiatorul proiectului clasei virtuale, Eduard Martini.
In scoala gimnaziala din comuna Sacuieu, judetul Cluj, numai profesorii de Limba romana si cei de Matematica predau doar specializarile pentru care au diploma. Restul profesorilor au jumatate de norma in disciplina pentru care sunt specializati „si cealalta jumatate in altceva”, a declarat pentru HotNews.ro directoarea unitatii de invatamant, Mariana Pascalau. In consecinta, copiii invata anumite discipline de la profesori care nu stiu materia respectiva. Motivul? Numarul mic de elevi: 20 in gimnaziu si 38 in primar.
Lipsa cadrelor didactice de specialitate la scolile din mediul rural l-a determinat pe Eduard Martini, IT-ist in Cluj-Napoca, sa initieze in cadrul asociatiei din care face parte acest proiect bazat numai pe voluntariat si donatii, prin care acestor elevi sa le predea, online, profesori de la universitatile din tara.
Ora virtuala va fi de Limba engleza, in cadrul unui optional pentru care si-au exprimat dorinta 10 elevi. Initiatorii proiectului au ales engleza pentru ca „metodele de evaluare sunt standardizate la nivel international, astfel ca dispare mult din subiectivismul evaluarii. Se vor face evaluari la inceput, in timpul cursului si la sfarsit, ca sa putem vedea de unde pana unde a progresat copilul”.
Eduard Martin
Foto: Arhiva personala
„Am cumparat 4 calculatoare complete, pentru a extinde reteaua din scoala, am upgradat calculatoarele existente, memoria si alte componente si am adus camere web, casti si microfon la toate. In acest moment, sunt 10 calculatoare functionale, pe care am instalat Windows 10 pentru educatie, am primit licente donatie. Deci 10 calculatoare sunt pregatite pentru cursuri, lipseste internetul sa putem incepe„, a declarat Eduard Martini. El a adaugat ca toate acestea „vor ramane scolii, indiferent de finalitatea proiectului”.
Pentru predarea la distanta, elevii si profesorii vor folosi o platforma de e-learningNEO LMS, iar „profesorul va da share la cursul lui folosind Google Hangouts”.
„Exista in scoala o conexiune la internet, dar nu este suficient pentru a realiza o clasa virtuala. Avem nevoie de legatura de net care sa poata suporta 10 videoconferinte cu impartire de continut simultan. Asta facem acum: vorbim cu diferiti furnizori care sa investeasca in regiune si noi sa putem sa platim un abonament. Noi suntem pregatiti cu profesori, dar ne lipseste internetul”, spune consultantul IT.
Dupa ce se va rezolva problema conexiunii, cei 10 elevi vor fi impartiti in doua grupe, in baza cunostintelor de limba engleza, fara sa conteze foarte mult clasa in care sunt. „Evaluarea initiala a copiilor se va realiza tot virtual, noi vom fi acolo doar sa asiguram suportul”, a explicat IT-istul.
La aceste clase virtuale vor preda cadre didactice de la Facultatea de Litere a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, „precum si o doamna profesor din Sibiu si, odata cu inceperea anului universitar, vom mai recruta cateva studente din ani terminali de la Litere, care sa ajute”, a adaugat Eduard Martini. „Momentan nu avem fonduri sa platim profesorii. Mergem doar pe voluntariat si este un risc probabil, in proiect”, a precizat acesta.
Cursul virtual de Limba engleza va fi optional, dupa ore, in laboratorul de informatica, cu un cadru didactic care sa supravegheze fizic acea ora. „Sunt parinti care isi duc copiii la 20 de kilometri distanta la cursuri de limbi straine, deci vine cumva in intampinarea solicitarilor lor. Este ceva optional, care nu interactioneaza deloc cu procesul clasic”, potrivit IT-istului.
Planificarea initiala este ca orele sa inceapa pe 15 octombrie, insa „eu saptamana viitoare astept raspunsuri finale de la mai multi furnizori de internet si atunci voi decide noul termen – daca se amana pentru la anul sau mai putem prinde anul asta. Daca avem legatura la net, intr-o saptamana putem incepe”.
Eduard Martini a povestit ca a lucrat ca programator intr-o companie IT in Germania, iar acum locuieste la Cluj si este consultant IT. „Permanent suntem 3 persoane in proiect, dar mai avem persoane care vin si ne ajuta punctual”, a explicat a acesta.
Intrebat cum a ales scoala gimnaziala din comuna Sacuieu, judetul Cluj, acesta a precizat ca un coleg de-al sau „pur si simplu a luat lista scolilor din Apuseni si a inceput sa sune la scoli. Asa a vorbit cu doamna director din Sacuieu, care a fost foarte receptiva si a zis ca ne sprijina”.
„Noi facem tot ce putem si ce depinde de noi, momentan am avea nevoie sa ne ajute cineva cu internetul, fara sa ne ceara 100.000 de euro ca sa traga fibra optica”, a declarat Martini.
Contactata de HotNews.ro, Mariana Pascalau, directoarea scolii din comuna Sacuieu, judetul Cluj, a declarat: „suntem in stadiul in care am recrutat elevii, avem o grupa de 10 copii, de clase diferite, si din primar, si din gimnazial. Domnii au venit si ne-au asigurat baza materiala, au verificat calculatoarele, ne-au donat camere web, casti, deci am pregatit sala sa putem incepe”.
„Noi suntem pozitionati intr-o zona unde semnalul nu e foarte bun, pe nicio retea”, a precizat aceasta.
Directoarea scolii a explicat pentru HotNews.ro ca unii dintre copii „pleaca intr-o localitate vecina la un profesor sa faca engleza suplimentar; ei vor sa faca engleza, sunt deschisi”.
Intreaga scoala are 20 de elevi in ciclul gimnazial si 38 in primar. „Avem o comunitate mare de romi, unde copiii, pe masura ce inainteaza in varsta, parasesc scoala”, a explicat profesoara diferenta dintre efectivele de elevi, pe cicluri de studii.
In ceea ce priveste profesorii, „mergem pe jumatate norma de specialitate si cealalta jumatate altceva. Doar la Limba romana si la Matematica, profesorii predau numai in aceste specialitati”. Mariana Pascalau a declarat ca la scoala pe care o conduce „sunt numai clase simultane: clasa pregatitoare cu clasa I si cu a II-a, clasa a III-a cu a IV-a, clasa a V-a cu a VII-a si clasa a VI-a cu a VIII-a”.
Eduard Martini a explicat pentru HotNews.ro ca ideea claselor virtuale „este de a rezolva o problema existenta momentan in tara: lipsa cadrelor didactice in mediul rural. Este utopic sa ne imaginam ca aceasta problema va fi rezolvata prin ocuparea tuturor posturilor necesare (spun necesare, nu vacante, deoarece in statistici se arata ca nu sunt foarte multe posturi vacante, dar in foarte multe unitati de invatamant acelasi profesor preda 3, 4 sau chiar 5 materii diferite). (…) Plus ca sunt locuri in care nu se justifica sa infiintezi o unitate de invatamant cu 32 de cadre didactice pentru 20 de elevi”.
Acesta a precizat ca astfel de clase virtuale „se aplica cu succes in Australia, Finlanda, SUA, etc. Este vorba de invatamantul la distanta, mai precis clasele virtuale in cadrul carora procesul de invatare este sincron, profesorul fiind prezent in cadrul cursului. Eu imi imaginez centre regionale de predare cu profesori foarte buni care pot preda la zeci de scoli din mediul rural”.
- Aproape jumatate dintre elevii de gimnaziu (48%) din Romania sunt in mediul rural. Conditiile de la sat fac, insa, ca acesti copii sa fie raspanditi intr-un numar mare de cladiri numite scoli, cu sau fara personalitate juridica: elevii din rural invata in 14.000 de cladiri, care inseamna aproape trei sferturi din toate unitatile din sistemul preuniversitar din Romania, potrivit celui mai recent raport realizat de ARACIP. Acelasi raport arata ca, de 15 ani, rezultatele obtinute de elevii de la sate sunt, in medie, cu 1 punct mai slabe decat notele copiilor care invata la oras.
- Diferente majore intre invatamantul rural si cel urban au relevat si evaluarile de anul trecut de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a. „Diferentele de performanta la evaluarile de anul trecut dintre elevii din mediul rural si cei din mediul urban variaza intre 10-20%. Cu cat intrebarile de la teste sunt mai grele, cu atat mai mult cresc diferentele in defavoarea celor din mediul rural. Simplul fapt ca te nasti in mediul rural, in Romania secolului XXI, este un handicap educational, ceea ce e profund nedrept”, avertiza profesorul Mircea Miclea, intr-o analiza pentru HotNews.ro.