Sari direct la conținut

​ANALIZA De ce masura de ridicare a masinilor parcate neregulamentar trebuie mentinuta

HotNews.ro
Ridicare masini, Foto: Primaria sector 6
Ridicare masini, Foto: Primaria sector 6

Ridicarea masinilor parcate neregulamentar pe domeniul public va fi oprita in toata tara dupa ce Inalta Curte a stabilit luni ca aceasta activitate nu trebuie reglementata prin hotarari ale consiliilor locale, ci de Guvern sau Parlament. Instanta a analizat aceasta situatie la cererea Avocatului Poporului. Astfel, primariile raman fara nicio parghie de a-i sanctiona pe soferii care parcheaza pe trotuar, pe trecerile de pietoni, pe linia de tramvai sau blocheaza traficul. In prezent, singura masura coercitiva ramasa este amenda data de politie, ce ii sanctioneaza pe soferi cu doua pana la cinci puncte penalizare si sume cuprinse intre 195 si 487 lei, potrivit purtatorului de cuvant al Politiei Rutiere, Andrei Codau. Politistii spun insa de multe ori ca nu ii pot amenda pe soferi decat daca sunt la masina. O alta masura, cel putin pentru a impiedica parcarea masinilor pe trotuar, ar fi ingradirea spatiilor pietonale cu stalpisori, insa asta inseamna cheltuirea unor sume mari de la bugetul local.

Pana in 2012, toate sectoarele din Bucuresti, cu exceptia Sectorului 5, aveau contracte pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar. In preajma alegerilor locale din 2012, Sectorul 2 si Sectorul 3 au renuntat, masura fiind una nepopulara, desi foarte eficienta pentru eliberarea traficului. De la inceputul anului 2015 a renuntat si Primaria Sectorului 4 la aceasta masura, mai fiind ridicate doar masinile parcate neregulamentar in sectorul 1 si 6. De asemenea, Sectorul 3 dorea sa reia aceasta activitate, licitatia pentru desemnarea firmei care ar urma sa ridice masinile parcate neregulamentar fiind in desfasurare.

Cate masini au fost ridicate in 2014 in Bucuresti si cati bani s-au obtinut din aceasta activitate

In 2014, in sectorul 1 al Capitalei au fost ridicate aproximativ 7.200 de masini parcate neregulamentar, administratia locala avand contract cu firma firma Transauto Servicii Ridicare pentru acest serviciu. Taxa pentru recuperarea masinilor parcate neregulamentar pe raza Sectorului 1 era de 434 lei pentru recuperarea autoturismului, daca proprietarii le ridicau in primele 24 de ore, depozitarea fiind gratuita in acest interval. Dupa expirarea acestui termen, soferii plateau pentru fiecare zi de intarziere aproximativ 50 de lei. Astfel, daca facem un calcul societatea comerciala a incasat din aceasta activitate 3.124.800 lei din aceasta activitate, iar din aceasta suma circa 20% s-a dus sub forma de redeventa la administratia locala.

La solicitarea Hotnews.ro, reprezentantii Primariei sectorului 1 au spus ca nu comenteaza hotararea Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Luni, Primaria sectorului 1 a anuntat ca suspenda activitatea de ridicare a masinilor parcate neregulamentar.

In 2011, Firma Transauto Servicii Ridicare are ca actionar firma C.F.R. TRANSAUTO S.A. La aceasta firma sunt actionari: Valentin Giorgian Busca (0,77%), Cosmin Alexandru Walter (0,77%) si KIMYTEX S.A. (98,46%). Cei doi sunt fii lui Florian Walter, patron la echipa de fotbal Universitatea Cluj. Acesta controleaza din umbra si Romprest, firma care salubrizeaza sectorul 1. Intre timp insa actionariatul s-a schimbat, la inceputul acestui an firma fiind detinuta de o alta firma, Interstaff SRL, detinuta la randul ei de Vasile Stoicescu si Milena-Rebecca Stoica.

In sectorul 4 al Capitalei, in 2014 au fost ridicate 5.885 de masini parcate neregulamentar. La inceputul anului 2015, fiindca expira contractul incheiat intre administratia locala si firma delegata sa ridice masinile, Consliul local sector 4 nu a mai apropbat prelungirea contractului.

Primaria de sector a gasit insa o alta solutie pentru a gestiona aceasta problema, stabilind ca aceasta activitate sa fie dusa la indeplinire prin intermediul Politiei Locale Sector 4 si a cumparat un utilaj pentru ridicarea masinilor. Administratia locala a decis ca vor fi ridicate strict autovehiculele care blocheaza intersectiile, accesul in institutii de interes public sau local, statiile RATB, spitale, scoli, nemaiavand capacitatea necesara sa actioneze in tot sectorul.

„Asa este in toate tarile civilizate si ne-am dorit alinierea la reglementarile care impun respectul fata de cetatean, de drepturile acestuia si de normele de convietuire sociala ! Astfel, odata cu achizitionarea acestui prim utilaj, incepand cu 1 iulie a.c., prin Directia Politie Locala Sector 4, vom trece la ridicarea strict a masinilor care blocheaza intersectiile, intrarea in institutiile de interes public sau care ocupa locuri pentru care sunt platite taxe de ocupare a domeniului public pentru parcarile de resedinta”, a declarat edilul Cristian Popescu-Piedone pe 25 mai 2015.

„Noi am achizitionat deja acest utilaj, iar in conditiile in care a aparut aceasta decizie a instantei o sa ridicam cu utilajul respectiv doar masinile care blocheaza parcarile de resedinta inchiriate de ADP sector 4. Acestea vor fi duse pe un teren al Primariei, iar pentru recuperarea lor cetatenii nu platesc nicio taxa. Insa nu mai putem ridica masinile din intersectii si cele care blocheaza traficul”, a declarat purtatorul de cuvant al Primariei sector 4, Cristina Popa.

Sectorul 4 a avut contract cu socierea Autosal Expert – Euronautica Motors pentru ridicarea masinilor. Taxa de recuperare a masinii era 496 lei, in primele 24 de ore. Dupa aceasta perioada se platesc inca 310 lei/zi pentru depozitare. Potrivit Hotararii Consiliului Local 37/2008, nici un leu din incasarile obtinute din aceasta activitate nu ajunge la bugetul local. Daca calculam la tariful minim, in 2014 s-au incasat circa 2,9 milioane lei. Potrivit datelor de la Registrul Comertului, firma Autosal Expert avea in 2011 un singur actionar: Adrian Ivan.

In sectorul 6, in anul 2014 au fost ridicate 6.368 de autoturisme parcate neregulamentar sau care ocupau abuziv locurile de parcare de resedinta. Taxa de recuperare pentru o masina cu masa sub 2.500 t era de 850 lei daca soferul isi ridica masina in primele 24 de ore. Daca acest termen era depasit, pentru fiecare zi in plus se adauga 250 lei.

Primaria sectorului 6 avea contract cu firma Ilcor Auto Eco pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar, din suma incasata, redeventa platita catre primarie fiind de 10%. Daca facem un calcul la tariful mionim, pentru 24 de ore, in 2014 aceasta firma a incasat 5,4 milioane lei. Potrivit datelor de la Registrul Comertului, in 2011, firma ILCOR AUTO ECO are doi actionari: Vasilica Vieru (50%) si Marin Alexandru Lazar (50%).

Reprezentantii institutiei nu au comentat decizia instantei. „Suntem informati despre decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie ce vizeaza hotararile consiliilor locale cu privire la reglementarea procedurii de ridicare a vehiculelor stationate neregulamentar. In aces sens, asteptam publicarea deciziei in Monitorul Oficial si ne vom subsuma acestei decizii, in spiritul si litera ei”,se arata intr-un raspuns trimis de primarie la solicitarea HotNews.ro.

Statistici: Cate masini au fost ridicate in 2011 in Bucuresti

Potrivit unei analize facute de HotNews.ro, in anul 2011, firmele care ridica masinile parcate ilegal in Capitala au ridicat din sectoarele 1, 2, 4 si 6 circa 40.000 de autovehicule. Potrivit datelor furnizate de Primaria sector 1 la solicitarea HotNews.ro, in 2011 din acest sector au fost ridicate 12.900 de vehicule parcate neregulamentar, circa 1.000 de masini pe luna, in sectorul 2 – 11.900 de masini, in sectorul 4 – 5.933, iar in sectorul 6 – 8.799.

Dupa cum se poate vedea, numarul de masini parcate neregulamentar ridicate a scazut in 2014 fata de 2011, una dintre explicatii fiind ca soferii s-au mai disciplinat, sumele mari platite pentru recuperarea masinii arzandu-i la buzunar.

De ce masura de ridicare a masinilor parcate neregulamentar trebuie mentinuta

In sectorul 2 al Capitalei, in zona Bucur Obor, pe Soseaua Colentina si pe Calea Mosilor, unele dintre cele mai aglomerate zone din Bucuresti, dupa ce s-a renuntat la ridicarea masinilor parcate neregulamentar, in anul 2012, sunt momente in care o banda de circulatie este blocata de masinile parcate neregulamentar. Au fost cazuri cand soferii au parcat chiar pe linia de tramvai, in zona Sfantul Gheorghe din Capitala si pe Calea Mosilor, si au blocat circulatia tramvaielor. In plus, trotuarele sunt pline de masini, in foarte multe situatii nefiind lasat spatiu pentru pietoni. Acestora se adauga masinile parcate pe trecerile de pietoni.

In 2013, tocmai din aceasta cauza, Primaria sectorului 3 a decis sa reia activitatea de ridicare a masinilor parcate neregulamentar pe raza sectorului si chiar a demarat o licitatie pentru desemnarea unei firme care sa presteze acest serviciu.

„Sectorul 3 se confrunta in ultimii ani cu probleme de trafic si cu ambuteiaje, generate printre alte motive principale si de stationarea neregulamentara a vehiculelor/remorcilor atat pe partea carosabila cat pe spatii nepermise. Indisciplina conducatorilor de vehicule obstructioneaza traficul rutier, reducand fluiditatea acestuia, blocand accesul in institutii, deplasarea mijloacelor de transport in comun in bune conditii, a masinilor de salvare, pompieri sau de ridicare a rezidurilor menajere, impiedica circulatia pietonilor pe trotuare, impiedica accesul in parcarile special amenajate, duce la ocuparea abuziva a domeniului public, contribuie la degradarea spatiilor verzi”, motiva la vremea respectiva Primaria sectorului 3 decizia.

Deci, desi soferii sunt nemultumiti ca trebuie sa plateasca sume mari pentru recuperarea masinii, in ceea ce priveste disciplina in trafic s-a demonstrat ca este o masura eficienta.

Cine ar trebui sa ridice masinile parcate neregulamentar: companii private vs. primarii

Daca in ceea ce priveste utilitatea acestei masuri nu exista foarte multe dubii, in ceea ce priveste felul cum este facuta au aparut foarte multe nemultumiri. Este vorba in principal de delegarea acestui serviciu catre operatori privati, iar in multe cazuri administratia locala primea o redeventa foarte mica.

Potrivit unui studiu de fundamentare realizat de Primaria sectorului 3, in 2013, infiintarea unui serviciu de ridicari masini si operarea lui timp de 5 ani ar costa 31,5 milioane lei si investitia s-ar amortiza in 5 ani la un numar mediu de 600 de masini ridicate pe luna, dupa care ar merge pe profit. Daca concesioneaza serviciul – redeventa pe 5 ani ar fi de circa 229.000 lei.

Potrivit studiului de fundamentare al hotararii privind concesionarea serviciului de ridicare masini, pentru infiintarea unui astfel de serviciu ar trebui investiti circa 31 milioane lei:

– circa 4,5 milioane lei in cumpararea masinilor, a terenului unde vor fi depozitate si a cladirii administrative a centrului de ridicari;

– 27,5 milioane lei pentru cheltuieli operationale.

Potrivit studiului de fundamentare, daca s-ar ridica in fiecare luna 600 de masini, tariful fiind de 607 lei fara TVA, in 5 ani veniturile ar fi de circa 23 milioane lei. In realitate insa se ridica aproximativ 1.000 de masini pe luna. Astfel, veniturile ar fi aproape duble. Ceea ce inseamna ca in 5 ani investitia se amortizeaza, iar primaria respectiva ar ramane si cu un profit de cateva milioane de lei.

Daca primaria concesioneaza serviciu, nu investeste niciun ban, dar primeste redeventa anuala de 229.000 lei, se arata in studiul de fundamentare. Potrivit analizei facute de Primaria sector 3, ar urma sa fie ridicate circa 20 de masini pe zi. Astfel, in loc sa concesioneze acest serviciu, Primaria ar putea face ea aceasta activitate si ar aduce sume importante la bugetul local.

Citeste si:

FOTOGALERIE Masini parcate pe trotuar

Str. Batistei – un pieton se strecoara printre o masina parcata pe trotuar si zid

Masinile Politiei locale sunt si ele parcate pe trotuar

Bd. Lascar Catargiu – Masinile Politiei sunt parcate pe trotuar

Alte masini ale Politiei locale sunt parcate pe trotuar

Calea Victoriei – Teatrul Odeon – masinile blocheaza intrarea in teatru

Strada Biserica Amzei – Masinile blocheaza trotuarul

Parcul IOR – masinile blocheaza trecerea de pietoni

Str. Academiei – Trotuarul este blocat de masini

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro