Sfârșitul coridorului cerealelor: Asigurătorii se retrag din zonă / Nu mai există armatori pregătiți să meargă acolo
În urma expirării, luni, a acordului privind cerealele din Marea Neagră, care a permis expedierea din Ucraina a 33 de milioane de tone de cereale într-un an, mai mulți asigurători și-au retras acoperirea riscurilor din zonă, a aflat miercuri AFP de la aceștia.
„Am încetat să mai acoperim cursele” către cele trei porturi din acest coridor, Odesa, Ciornomorsk și Iuzni, a declarat pentru AFP Frédéric Denefle, directorul general al grupului Garex, cu sediul în Franța și specializat în asigurări pentru riscuri de război, în special maritime.
Deși este „dificil de identificat ceea ce fac concurenții (…) ceea ce este sigur este că toate piețele consideră că există un pericol suplimentar, iar acum că coridorul a fost suspendat va fi mult mai dificil de asigurat”, a adăugat el.
În orice caz, a explicat el, „nu mai există armatori pregătiți să meargă acolo”.
Mai sunt dispuse companiile să asigure navele spre Ucraina?
O sursă apropiată brokerului londonez Marsh a declarat pentru AFP că acoperirea pe care o oferea cu asigurătorul Ascot este „în prezent suspendată”, confirmând un raport al Reuters.
Interpelată de AFP, Marsh a declarat că „explorează opțiunile posibile pentru a continua aceste exporturi (de cereale din Ucraina, n.r.), care sunt esențiale pentru securitatea alimentară mondială”.
„Unii asigurători vor căuta să profite de o creștere considerabilă a ratelor. Alții vor înceta să ofere acoperire. Întrebarea (cheie) este dacă Rusia minează zona care ar înceta în mod efectiv orice formă de acoperire oferită”, a spus o sursă din industria asigurărilor.
Compania de asigurări Lloyd’s of London a plasat deja regiunea Mării Negre pe lista sa cu risc ridicat.
„Acoperirea anuală rămâne în vigoare, dar călătoriile către zonele listate vor fi evaluate individual, după și când sunt văzute”, a declarat Neil Roberts, șeful departamentului maritim și aviație de la la Lloyd’s Market Association (LMA).
Primele suplimentare de asigurare pentru riscul de război, care se percep la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare șapte zile. Acestea costă deja mii de dolari și se așteaptă să crească, în timp ce armatorii s-ar putea dovedi reticenți în a permite navelor lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei.
De la expirarea, luni, a acordului semnat în iulie 2022 sub egida Națiunilor Unite și a Turciei și prelungit de mai multe ori de atunci, Rusia a efectuat lovituri majore în regiunea Odesa.
Potrivit Kievului, peste 60.000 de tone de cereale au fost distruse în noaptea de marți spre miercuri la Ciornomorsk, unde „va fi nevoie de cel puțin un an pentru a repara complet infrastructura avariată”.
Există alte căi de transport, în special transportul fluvial și terestru, deși costurile sunt mai mari.
Aceste rute alternative, care transportă în prezent jumătate din exporturile agricole ale Ucrainei, vor trebui consolidate pentru a face față fluxurilor suplimentare.
„Este posibilă o opţiune de minimizare a riscurilor”
În acelaşi timp, potrivit ambasadorului Vasil Bodnar, Ucraina a creat un fond pentru garantarea acestor riscuri.
„Avem şi oportunităţi de a atrage nave şi companiile care sunt gata să furnizeze aceste nave pentru transportul cerealelor. Din punctul nostru de vedere, acest lucru poate fi implementat chiar şi fără a folosi această rută care a fost deja agreată, însă prin apele teritoriale ale României şi Bulgariei. Este, de asemenea, posibilă o opţiune de minimizare a riscurilor”, a spus ambasadorul.
El spunea anterior că Ucraina îşi propune să continue acordul pentru cereale într-un format tripartit: „Lucrăm. Preşedintele Zelenski a trimis apeluri relevante preşedintelui Turciei şi secretarului general al ONU. Ministrul Kuleba lucrează deja la ONU pentru a căuta un consens al comunităţii internaţionale cu privire la continuarea acestei iniţiative pentru cereale”.
Amintim că Moscova a anunțat luni că renunță la acordul privind cerealele, care a permis în ultimul an exportul în siguranță de cereale ucrainene din porturile sale de la Marea Neagră pentru a contribui la soluționarea unei urgențe alimentare globale.
Rusia a declarat că s-a retras deoarece un acord paralel pentru a facilita exporturile de cereale și îngrășăminte proprii în fața sancțiunilor economice occidentale nu a fost respectat.
Kremlinul a avertizat inclusiv marți că încercările de a expedia cereale din porturile ucrainene de la Marea Neagră fără garanții de securitate din partea Rusiei ar implica „riscuri”, deoarece – susține Moscova – Kievul a folosit aceste ape pentru activități militare.
- Efectul imediat al deciziei Kremlinului de a rupe acordul privind cerealele din Marea Neagră / Ce consecințe ar putea avea măsura luată de Vladimir Putin
- Prima reacție a lui Zelenski după decizia Rusiei de a se retrage din acordul cerealelor: Trebuie făcut totul ca acest coridor să fie folosit în continuare / Companiile vor, dacă Turcia le lasă
- Regiunea Odesa, zonă cheie pentru acordul crucial privind cerealele, atacată imediat după expirarea înțelegerii mediate de ONU / Un port, afectat
____