Piloții ucraineni vor fi instruiți pe avioane F-16 în România / CSAT: Va fi creat în România un hub regional pentru antrenamentul piloților
În cadrul ședinței CSAT de joi „a fost analizată și implicarea României într-un proiect transatlantic nou, și anume crearea în țara noastră a unei facilități de instruire a piloților pentru operarea avioanelor F-16”, transmite Administrația Prezidențială.
„Un hub regional va fi creat în România pentru piloții care vor zbura pe F-16”
„Împreună cu alți aliați și cu compania care proiectează acest avion de luptă, va fi creat, în România, un hub regional pentru antrenamentul piloților care vor zbura pe aceste avioane.
Aici vor fi pregătiți piloții români care operează aeronave F-16, urmând ca facilitatea să fie deschisă ulterior și participării piloților din statele aliate și partenere NATO, inclusiv din Ucraina”, transmite administrația prezidențială.
„Acest hub regional de instruire va acoperi cerințele de pregătire din partea aliaților și a partenerilor regionali, ceea ce va conferi României poziționarea ca lider regional în domeniul instruirii piloților F-16, contribuind astfel la creșterea coeziunii, demonstrarea unității și întărirea posturii de descurajare și apărare euroatlantică”, potrivit președinției române.
Olanda pregăteşte împreună cu alte ţări începerea instruirii piloţilor ucraineni pe avioane F-16
Piloţii militari ucraineni ar putea să înceapă în vara aceasta instruirea pe avioanele americane multirol F-16, a declarat la începutul lunii iunie agenţiei Reuters ministrul olandez al apărării, Kajsa Ollongren, care a precizat însă că este vorba despre un program pe termen lung şi că armata ucraineană nu va putea folosi astfel de avioane în viitorul apropiat în războiul cu Rusia.
Danemarca şi Olanda conduc o coaliţie internaţională care şi-a asumat instruirea piloţilor ucraineni, a personalului auxiliar, mentenanţa avioanelor şi în final probabil furnizarea unor aparate F-16 către Ucraina.
La acest program, sprijinit de SUA, vor participa de asemenea Belgia şi Luxemburg, în timp ce Franţa şi Marea Britanie oferă asistenţă. Cele două din urmă şi Luxemburg nu au avioane F-16 în dotarea propriilor forţe aeriene.
Ucraina crede că va avea avioane de luptă F-16 până la sfârșitul anului
Un consilier prezidențial ucrainean de rang înalt și-a exprimat încrederea că țara sa va primi avioane de luptă F-16 construite de SUA în următoarele luni, potrivit Sky News.
Andrii Iermak, șeful personalului prezidențial ucrainean, a declarat reporterilor: „Cred că este absolut realist ca Ucraina să înceapă să primească avioane până la sfârșitul anului”.
Iermark a declarat că aliații Ucrainei sunt „gata să livreze” – dar în prezent există unele „probleme tehnice”.
Ministrul ucrainean al apărării, Oleksii Reznikov, a declarat anterior că se așteaptă ca piloții ucraineni să înceapă antrenamentul pe avioanele de luptă încă din luna iulie a acestui an.
România are 17 avioane F-16 și cumpără alte 32 de avioane din Norvegia
În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6, achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.
Cele 17 avioane F-16 au fost cumpărate în două tranșe din Portugalia și au fost modernizate cu ajutorul SUA, iar tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.
Totodată, Ministerul Apărării Naționale din România a semnat în noiembrie 2022 un contract cu Guvernul Regatului Norvegiei pentru achiziția a 32 de avioane F-16 în configurația M6.5.2, motoare de rezervă și suport logistic.
Valoarea contractului semnat cu Guvernul Regatului Norvegiei este de 388 milioane euro și se va derula pe o perioadă de trei ani, primele aeronave urmând să fie livrate spre sfârșitul anului 2023.
Sursă foto: RNoAF
Avantajul Aerostar: Modernizarea și reparațiile avioanelor F-16, făcute în țară pentru întreaga flotă, dar și pentru aeronavele altor vecini
Dincolo de achiziția aparatelor în sine din Norvegia, circa 388 de milioane de euro pentru cele 32 de aeronave (inclusiv mai multe piese de schimb), conform MApN, întreg programul de dotare vine cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro pentru modernizare.
Cu alte cuvinte, cele 32 de aeronave vor fi adaptate pentru integrarea în cadrul Forțelor Aeriene Române și vor beneficia de o modernizare care se va face la Aerostar Bacău.
Având în vedere că Aerostar Bacău deja a fost desemnat centrul pentru mentenanța actualelor 17 aeronave din dotarea Armatei, dar și modernizarea lor la standardul M6.X, realizarea lucrărilor necesare pentru încă două escadrile (32 de aeronave) ar însemna un flux mare de lucru pentru industria internă de apărare. Practic o parte din bani pe care România îi bagă în programul F-16 se întorc în economie, iar Aerostar poate deveni un centru specializat pe F-16 care să răspundă nevoilor celorlalte state din zonă.
În jurul României și alte state au decis achiziționarea de avioane F16, astfel încât și modernizarea, mentenanța și repararea acestora ar putea fi făcută la Aerostar Bacău.