Sari direct la conținut

Corespondenta de la Cannes : La Palme d'Or pleaca in Turcia, dar palmaresul e surprinzator

HotNews.ro
Palme d'or, Foto: festival-cannes.fr
Palme d'or, Foto: festival-cannes.fr

Premiul la Palme d’Or a fost acordat sambata seara filmului turc „Winter Sleep”/ „Kis Uykusu” de Nuri Bilge Ceylan, iar „The Wonders”/”Le meraviglie”, de Alice Rorwacher (Italia), in care joaca o tanara romanca, a fost distins cu Grand Prix. Ajuns la a 67-a editie, Festivalul de la Cannes a inceput in 14 mai si ia sfarsit maine. Trofeul la Palme d’Or a fost inmanat de Uma Thurman si Quentin Tarantino, Nuri Bilge Ceylan dedicand premiul tinerilor care si-au pierdut viata in Turcia si in intreaga lume luptand pentru drepturi civile.

Cannes-ul il incununeaza in sfarsit pe Nuri Bilge Ceylan, dupa ce l-a cultivat ani la rand. In 2003 Ceylan castiga cu „Uzak”/”Distant” Grand Prix la Cannes, in 2006 „Les Climats”/”Iklimler” primea tot aici Premiul FIPRESCI, a urmat in 2008 Premiul de regie cu „The Three Monkeys”, iar in 2011 din nou Grand Prix cu „Once Upon a Time in Anatolia”.

„Winter Sleep”, cel mai bun si cel mai lung film din Competitia Oficiala (trei ore si 16 minute) sondeaza sufletul omenesc si societatea turca de azi prin intermediul a trei personaje – un actor devenit bogat patron de hotel, tanara lui sotie care face acte filantropice si sora amarata de proaspatul divort.

Mecanica relatiilor dintre aceste personaje si intre ele si personajele secundare e accentuata de atmosfera cehoviana sporita de apropierea iernii. „Winter Sleep” e unul dintre filmele care s-au ocupat in acest an la Cannes de discrepanta dintre bogati si saraci, si de aroganta celor avuti.

La fel ca „Leviathan”, si el e critic la adresa clasei politice din Turcia, dar o face cu mare clasa, permitandu-ti sa vezi miscarile sufletului omenesc si sa empatizezi chiar si cu cei care gresesc.

Maria Alexandra Lungu

Maria Alexandra Lungu

Foto: festival-cannes.fr

Filmul „Les meraviglie”, al doilea film de fictiune al lui Alice Rorwacher (Italia) a fost distins cu Grand Prix, iar premiul i-a fost inmanat tinerei cineaste de o italianca si mai celebra, Sophia Loren. Rolul principal in acest film e interpretat de fetita Alexandra Lungu. Puternic autobiografic, „Le meraviglie” e povestea unei familii de agricultori din zilele noastre (o familie multietnica, mama e italianca, tatal olandez sau neamt) care incearca sa supravietuiasca in conditii de criza. Maria Alexandra Lungu, care s-a nascut si locuieste in Italia impreuna cu parintii ei, avea 11 ani cand a fost descoperita de regizoare la o ora de catehism. Si ea a fost prezenta la premiera mondiala a filmului de la Cannes, alaturi de ceilalti membri ai echipei filmului.

„Mommy” de Xavier Dolan si „Adieu au langage” de Jean-Luc Godard au obtinut ex-aequo Premiul Juriului, juriul parca propunandu-si sa puna pe acelasi plan o tanara vedeta a cinema-ului, aflata la prima selectie in Competitia Oficiala, si o legenda vie a cinema-ului.

Premiul pentru regie, inmanat de actorul Adrien Brody, i-a revenit americanului Bennett Miller pentru filmul „Foxcatcher”, in vreme ce Premiul pentru scenariu a fost acordat filmului rus „Leviathan” de Andrei Zviaghintev. Premiul a fost inmanat de actrita spaniola Paz Vega.

Premiu de interpretare feminina, inmanat de Daniel Auteuil, a fost acordat actritei americane Julianne Moore pentru „Maps to the Stars” de David Cronenberg.

Premiul de interpretare masculina a ajuns la Timothy Spall pentru „Mr. Turner”, de Mike Leigh. In cel mai spontan si mai emotionant discurs al serii, actorul si-a cautat cinci minute discursul scris pe telefonul mobil si si-a amintit ca acum 10 ani, cand „Secrete si minciuni”, un alt film facut cu Mike Leigh, primea cel mai important premiu la Cannes, el era facea chimoterapie pentru leucemie cu care fusese diagnosticat.

Palmaresul juriului condus de australianca Jane Campion e putin ciudat, iar jurnalistii din sala de presa, desi au strigat si aplaudat la anuntarea lui la Palme d’Or, au huiduit la alte premii. „Leviathan”, care era vehiculat ca favorit la cel mai important premiu, a fost distins numai pentru scenariu, ca si cum juriul ar fi dorit sa dea un semnal ca a apreciat acest film foarte critic la adresa societatii ruse minate de coruptie, dar nu intr-atat incat sa faca un „statement” politic dandu-i la Palme d’Or sau Grand Prix.

„Adieu au langage” nu era printre pretendentii la palmares, chiar daca toata lumea il respecta pe Jean-Luc Godard – el e deja dincolo de orice premiu, si nimeni nu se astepta ca „Le meraviglie” sa ia al doilea cel mai important premiu al serii.

Desi „Foxcatcher” a avut o primire buna la Cannes, el nu era dorit de jurnalisti in palmares (e, pana la urma, un film numai bun pentru Oscar), si premierea lui pentru regie a fost o alta surpriza. „Mr. Turner”, care s-a numarat printre favoritii criticilor, alaturi de „Winter Sleep” si „Leviathan”, a fost premiat numai pentru interpretare masculina.

„Deux jours, une nuit” de Jean-Pierre si Luc Dardenne sau „Sils Maria”, de Olivier Assayas nu au intrat deloc in palmares.

Juriul de scurtmetraj, prezidat de Abbas Kiarostami, a acordat la Palme d’Or pentru scurtmetraj filmului „Leidi” de Simon Mesa Soto, precum si o Mentiune Speciala ex-aequo filmelor „Aisa” de Clement Trehin-Lalanne si „Yes We Love” de Hallvar Witzo.

In cadrul aceleiasi gale desfasurate sambata seara, Juriul Camera d’Or prezidat de Claire Denis a inmanat Premiul Camera d’Or filmului „Party Girl”, de Marie Amachoukeli, Claire Burger si Samuel Theis (Franta).

Un alt moment emotionant al serii, pe langa discursul lui Timothy Spall si prezenta frumoasei Sophiei Loren a fost iesirea din scena a lui Gilles Jacob, cu o sala aplaudandu-l in picioare. Gilles Jacob a fost presedintele festivalului din 2001, dupa ce fusese delegatului lui general (adica directorul artistic) din 1977. Incepand de anul viitor, presedintele Festivalului de la Cannes va fi Pierre Lescure.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro