Sari direct la conținut

Cum vrea sa schimbe Sova traseul autostrazilor din Romania: "Mutam Coridorul IV pe Sibiu-Brasov. Autostrada Sibiu-Pitesti o facem abia dupa 2020"

HotNews.ro
Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?, Foto: Hotnews
Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?, Foto: Hotnews

Autostrada Sibiu – Pitesti ar putea sa nu se mai faca decat dupa anul 2020, cel putin asa sustine Dan Sova, ministrul marilor proiecte care propune mutarea Coridorului IV pe ruta Sibiu – Brasov. Sova justifica schimbarea traseelor prin costul prea mare in cazul autostrazii Sibiu – Pitesti, desi 85% din fonduri vin de la Uniunea Europeana, iar autostrada in discutie este un proiect prioritar al UE si aflat si pe noul coridor Rin – Dunare. Sova spune ca in cazul schimbarii traseului prin Brasov, Comisia Europeana ar urma sa se pronunte pana la finele anului. Amintim ca guvernul vrea sa faca in concesiune autostrada de la Brasov la Comarnic, o autostrada ce ar urma sa fie construita de un partener privat si care va fi cu taxa.

Sova muta Coridorul IV pe la Brasov si vrea Sibiu – Pitesti dupa anul 2020

Prezent joi seara la Digi 24, ministrul Marilor Proiecte Dan Sova a anuntat oficial ca intentioneaza sa schimbe traseul uneia din autostrazile considerate de UE proiect prioritar, si anume Sibiu – Pitesti.

„Trebuie sa inchidem coridorul IV, scopul nostru e sa ajungem de la Nadlac la Constanta pe autostrada”, a declarat Sova. Cu toate acestea, Sova inainteaza varianta Sibiu – Brasov si nu Sibiu – Pitesti, tronson de autostrada aflat pe lista prioritatilor si a noilor coridoare de transport ale UE.

Sova sustine ca este vorba despre parerea sa personala si argumenteaza prin costurile foarte mari pe care le-ar presupune autostrada pe Valea Oltului.

„De la Sibiu la Pitesti, cea mai ieftina varianta este 3,2 miliarde euro. Atat costa autostrada. De la Sibiu la Brasov, ca sa incheiem coridorul IV Brasov – Comarnic – Bucuresti, cea mai scumpa varianta e 900 de milioane de euro. Diferenta intre cele doua tronsoane, pentru a inchide Coridorul IV, e aproape de 400%.

Si mai am un argument, foarte simplu. Toti banii europeni pe autostrazi pentru perioada 2014-2020 sunt 3 miliarde de euro. Sibiu – Pitesti e 3,2 miliarde de euro, deci nici pe aia n-o facem. Daca avem 3 miliarde de euro pe langa Sibiu – Brasov, putem contrui si alte tronsoane, ne mai raman 2,2 miliarde euro sa construim. Daca facem numai Sibiu – Pitesti, n-avem bani s-o terminam din banii europeni si nici fizic n-o terminam pana-n 2020″, considera ministrul.

Ce greseste Sova: Coridorul IV nu exista, banii de la UE vin doar pentru Sibiu-Pitesti

In declaratiile sale, Sova vorbeste despre Coridorul IV Pan-European – unul dintr-un sistem de drumuri stabilite in 1994 in afara cadrului UE si care nu reprezinta nimic oficial. In schimb, Comisia Europeana are proiecte prioritare pe domeniul transporturilor ce sunt continute in reteaua TEN-T.

Proiectul prioritar 7 in Romania

Proiectul prioritar 7 in Romania

Foto: Comisia Europeana

In acest context, tronsonul de autostrada A1 Sibiu – Pitesti face parte din proiectul prioritar numarul 7 (ce se suprapune in tara noastra peste fostul Coridor IV pan-european) si pentru care UE pune la bataie cei mai multi bani pentru a-l termina. Proiectul prioritar 7 prevede ca in Romania sa fie realizata A1 Nadlac-Sibiu-Pitesti-Bucuresti si A6 Lugoj – Calafat.

Din acest motiv, tronsoanele de autostrada de pe acest traseu beneficiaza de 85% fonduri nerambursabile de la UE. Acelasi lucru s-ar intampla si cu Sibiu – Pitesti in exercitiul financiar 2014-2020.

Sibiu – Pitesti, inclus in hartile europene ca proiect prioritar

Mai mult, pe langa includerea autostrazii in discutie in proiectul prioritar 7, autostrada pe actualul traseu a fost mentinuta si in noul coridor european de transport Rin – Dunare, coridor stabilit la Zilele TEN-T 2013 de la Tallinn de acum trei saptamani.

Coridorul Rin - Dunare in Romania

Coridorul Rin – Dunare in Romania

Foto: Comisia Europeana

Coridorul Rin – Dunare, unul din cele doua care trec prin tara noastra, este o prioritate pentru sistemul de transport din UE si prevede ca prin Brasov sa treaca doar calea ferata, iar autostrada de pe acest coridor sa ramana stabilita pe acelasi traseu – Sibiu-Pitesti.

In plus, conform hartilor TEN-T autostrada prin Pitesti este in reteaua „Core” (n.r. de baza) si nu varianta prin Brasov (care intra in varianta extinsa – „Comprehensive” – mai putin urgenta).

Cum motiveaza Sova schimbarea traseelor – Costul foarte mare dintr-un studiu de fezabilitate facut in 2008

De partea sa, Sova argumenteaza schimbarea traseului autostrazii prin Brasov prin prisma costului foarte mare pe kilometru al unei autostrazi pe Valea Oltului. Astfel, Sova indica preturile unui studiu de fezabilitate comandat intr-o guvernare anterioara.

„Am mostenit de la ilustra doamna Boagiu (n.r Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor) un studiu de fezabilitate de 28 de milioane de euro pe kilometru pentru Sibiu – Pitesti. Fireste ca nu poate sa stea in picioare asa ceva”, a spus Sova.

Ce nu a mai precizat ministrul marilor proiecte este ca studiul de fezabilitate pe care il citeaza a fost intocmit in 2008, adica intr-un moment in care pretul lucrarilor si a materialelor de constructii era la un punct maxim. Realist vorbind, un nou studiu de fezabilitate realizat acum ar indica un cost simtitor mai mic al autostrazii decat cel estimat in 2008.

Trebuie de mentionat ca acest cost ridicat al autostrazii ce ar trebui sa aiba o lungime de 116 km se datoreaza in cea mai mare parte conditiilor dificile in care se va face constructia, prin zone cu teren instabil si unde ar urma sa fie construite mai multe tunele si viaducte.

Totusi, 85% din costuri sunt suportate de Uniunea Europeana si ar aduce Romaniei, indirect, poate la fel de multi bani ca partea noastra de cofinantare. Practic, o buna parte din cei 85% fonduri europene nerambursabile s-ar transforma in beneficii pentru statul roman prin sumele platite subcontractorilor si angajatilor, porin locurile de munca create sau prin taxele si impozitele care intra la buget.

Sova: „Comisia Europeana va decide pana la sfarsitul anului”

Desi se pronunta pentru schimbarea planurilor „Coridorului IV”, Sova recunoaste ca decizia finala o are Comisia Europeana si ca, in opinia sa, Sibiu – Pitesti ar trebui sa se faca dupa anul 2020.

„Trebuie sa fie de acord si Comisia Europeana. Il va da undeva spre sfarsitul anului, inceputul anului viitor. Va incepe licitarea undeva in toamna lui 2014, constructia incepe undeva in 2015. Am multe argumente logice si firesti pentru Sibiu-Brasov, sa facem Sibiu-Pitesti din 2020 incolo”, a spus Sova.

Seful de la Autostrazi: „Coridorul IV sa-l inchidem prin Brasov, sa-l deschidem spre Bacau”

Declaratiile de acum ale lui Sova vin in contextul in care, saptamana trecuta, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, Narcis Neaga, sustinea un lucru asemanator: transformarea autostrazilor Sibiu – Brasov si Brasov – Bacau in prioritati.

„Trebuie sa ne concentram pe ce ne trebuie acum, in momentul acesta, respectiv sa terminam Coridorul IV, sa inchidem Coridorul IV prin Brasov, eventual, daca se poate, si o ramura spre Pitesti. Dar Coridorul IV sa-l inchidem prin Brasov, sa deschidem din Brasov spre Moldova ca practic Brasovul sa fie orasul care va uni cele trei provincii romanesti, despre care s-a vorbit atata si se stie ca se doreste sa se faca acest lucru”, sustinea Neaga.

Noile trasee de autostrazi, in contradictie cu hartile si proiectele prioritare europene

Harta TEN-T pe Romania

Harta TEN-T pe Romania

Foto: Comisia Europeana

Cu toate acestea, dupa cum am aratat mai sus, conform hartilor TEN-T autostrada prin Pitesti este in reteaua „Core” (n.r. de baza) si nu varianta prin Brasov (care intra in varianta extinsa – „Comprehensive” – mai putin urgenta).

Mai mult, pe aceleasi harti, nici o legatura de autostrada dintre Brasov si Moldova nu intra in reteaua TEN-T „Core”. Singurele proiecte de autostrazi din reteaua TEN-T Core spre Moldova sunt autostrazile Ploiesti-Focsani-Bacau-Suceava si Targu Mures – Iasi.

A3 Brasov – Comarnic realizata in concesiune, alimentata cu traficul de pe Valea Oltului

Trebuie amintit ca declaratiile celor doi sefi ai autostrazilor din Romania si intentiile de a schimba traseul autostrazii de la Sibiu spre Brasov vin in contextul in care guvernul incearca in acest an sa semneze o concesiune cu un partener privat pentru realizarea autostrazii Comarnic – Brasov. Aceasta autostrada ar urma sa fie realizata de catre partenerul privat si, odata terminata, va impune o taxa de autostrada.

Prin aceasta concesiune, statul se angajeaza la plati de disponibilitate, adica sa plateasca anumite sume de bani constructorului in caz ca acesta nu isi recupereaza banii de investitie din taxarea traficului de autostrada.

Astfel, in conditiile in care legaturile Sibiu – Brasov si Brasov – Moldova vor fi realizate prin autostrada, asa cum anunta acum seful CNADNR, trebuie amintit ca practic tot traficul dinspre granita de vest (A1), cel local si de pe Valea Prahovei, precum si traficul dinspre Moldova va intra in directia spre Bucuresti in autostrada Comarnic – Brasov.

Schimbarile de traseu Sibiu - Pitesti si Sibiu - Brasov

Schimbarile de traseu Sibiu – Pitesti si Sibiu – Brasov

Foto: Hotnews

Cifrele de trafic indica ambuteiaje pe viitor

Mai mult actualele cifre de trafic, precum si cele preconizate pe urmatorii ani, indica si asa un potential de depasire a capacitatii pentru viitoarea autostrada de la Brasov la Comarnic.

„Cifrele de trafic previzionate de Centrul de Studii Tehnice Rutiere si Informatica (CESTRIN) (…), ne arata clar ca o eventuala autostrada Sibiu – Brasov, construita inaintea autostrazii Sibiu – Pitesti, va genera inca din 2020 un trafic care va depasi capacitatea viitoarei A3 Comarnic – Brasov. De asemenea, traficul va fi de trei ori mai mare decat capacitatea DN1 dintre Ploiesti si Comarnic. Iar daca se va continua pe ideea jonctiunii intre Autostrada Moldova si A3 la sud de Ploiesti, in 2020 in Bucuresti vor intra prin Colentina si Barbu Vacarescu peste 100.000 de vehicule pe zi. Adica tot traficul cumulat de astazi din Militari, Baneasa si Colentina! Vorbim de valori de trafic pentru care intrarea respectiva in Bucuresti nu este si nu poate fi pregatita vreodata”, se arata intr-o analiza publicata de Capital.

Astfel, exista riscul ca tot traficul de tranzit, de marfa si turistic sa se orpeasca intr-un mare ambuteiaj pe Valea Prahovei, cu atat mai mult cu cat intre Comarnic si Ploiesti, desi exista un drum de patru benzi, nu exista autostrada.

A3 Comarnic – Brasov – un pariu politic pentru Ponta si Sova

Traseul autostrazii Comarnic - Brasov

Traseul autostrazii Comarnic – Brasov

Foto: Hotnews

Realizarea autostrazii Comarnic – Brasov a devenit un adevarat pariu politic atat pentru Guvern, cat si pentru Dan Sova si premierul Ponta.

Primul Ministru spunea la inceputul anului ca, daca pan in 2016 nu va fi gata Comarnic-Brasov, nu va mai candida la urmatoarele alegeri parlamentare. La randul sau, Dan Sova spunea ca se va muta cu cortul pe traseul autostrazii Comarnic – Brasov pentru a se asigura ca lucrarile decurg conform planurilor.

De altfel, desi discutiile privind concesiunea au inceput inca de la inceputul anului, inca nici nu s-au depus ofertele finale, CNADNR hotarand sa prelungeasca termenul de depunere a ofertelor cu o luna de zile pana pe 15 noiembrie.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro