Suceava si Botosaniul vor sa se uneasca intr-un pol de dezvoltare care sa rivalizeze cu Iasiul: tren de mare viteza, stadion in comun, drum expres si dezvoltarea aeroportului
Autoritatile locale din Suceava si Botosani au decis sa puna bazele unei microregiuni in zona de Nord-Est a tarii si sa infiinteze o asociatie de dezvoltare intercomunitara care va cuprinde zonele metropolitane Suceava si Botosani – mai bine de 300.000 de locuitori – si care va promova proiecte europene comune in exercitiul financiar 2014 – 2020. Suceava si Botosaniul isi unesc fortele pentru a pondera asteptata mutare a capitalei unei viitoare regiuni la Iasi. Printre primele idei de planuri comune se numara un tren metropolitan de mare viteza intre cele doua orase, un stadion in comun, un drum expres, centuri ocolitoare si dezvoltarea aeroportului de langa Suceava ce deserveste ambele municipii.
Sefii consiliilor judetene Suceava si Botosani, Catalin Nechifor si Florin Turcanu, precum si primarii celor doua municipii resedinta de judet, Ion Lungu si Ovidiu Portariuc, s-au intalnit, miercuri, in zona Aeroportului Salcea de la Suceava si au discutat despre infiintarea unei asociatii de dezvoltare intercomunitara Suceava – Botosani pentru absorbtia fondurilor europene in perioada 2014 – 2020, aici putand intra si Cernauti, daca Ucraina va deveni tara asociata a Uniunii Europene, potrivit Obiectiv de Suceava.
In urma discutiilor, presedintele CJ Suceava, Catalin Nechifor, a anuntat ca s-a stabilit infiintarea unei asociatii de dezvoltare intercomunitara care va cuprinde zonele metropolitane Suceava si Botosani si care va promova proiecte comune in exercitiul financiar 2014 – 2020. In cadrul intalnirii, s-a conturat o „constructie administrativa” si care va fi prezentata Ministerului Dezvoltarii Regionale pentru a fi inclusa in strategia de dezvoltare, mai scrie sursa citata.
„De la Botosani la Suceava in 15 minute”
Sediul noii asociatii ar urma sa aiba sediul in orasul sucevean Salcea acolo unde, in prezent, aeroportul Suceava deserveste ambele zone si municipii si la dezvoltarea caruia s-au angajat ambele autoritati judetene. Una din ideile recente vizeaza infiintarea unei noi curse aeriene pe directia Bucuresti-Suceava-Cluj-Napoca ce sa deserveasca si sucevenii si botosanenii, potrivit Monitorului de Suceava.
Potrivit autoritatilor locale, asocierea Suceava – Botosani va cuprinde 23 de localitati din zonele metropolitane ale ambelor municipii si va deservi circa 300.000 de locuitori.
Potrivit datelor prezentate in cadrul intalnirii, asocierea Suceava – Botosani va cuprinde 23 de localitati din cele doua judete, va avea un comitet de coordonare, un comitet consultativ si un aparat executiv, iar noua structura va putea comunica direct cu Comisia Europeana. Este vorba de municipiile Suceava si Botosani, resedintele judetelor cu acelasi nume, alaturi de care ar fi incluse inca 13 localitati din zona metropolitana a Sucevei, sase din cea a Botosaniului si alte doua aflate la jumatatea distantei dintre Botosani si Suceava, dar care nu au fost incluse in zona metropolitana a municipiului botosenean, mai scrie Obiectiv de Suceava.
Tren metropolitan de mare viteza, stadion comun, sectie universitara la Botosani – printre ideile de proiect
Zonele metropolitane Botosani si Suceava
Foto: Obiectiv de Suceava
Potrivit publicatiilor locale, autoritatile locale au inaintat deja o serie de idei de proiecte comune printre care se numara programe de reabilitare termica a blocurilor de locuinte; extinderea si modernizarea transportului public in comun urban; dezvoltarea retelei de inchiriere a bicicletelor si pistelor pentru biciclisti si chiar un tren metropolitan intre Suceava si Botosani.
„Un proiect european care cred eu ca este realist ar fi un tren usor, metropolitan, de mare viteza intre Botosani si Suceava care ar rezolva o parte din problemele circulatiei fortei de munca. Practic ar permite acea naveta a fortei de munca calificata intre Botosani si Suceava si a studentilor din Botosani care vor studia in centrul universitar Suceava, asta e alta zona. Ar fi mult mai usor si totodata mai sigur pentru ei sa se urce in tren in Botosani si sa coboare in Suceava in 15 minute”, a declarat primarul din Botosani, Ovidiu Portariuc, potrivit InfoBt.ro
Presedintele CJ Suceava, Catalin Nechifor, a precizat ca sunt demersuri si in ceea ce priveste finantarea reabilitarii DN 29 Suceava ” Botosani si a avansat ideea ca intre cele doua municipii sa fie construit un stadion de mari dimensiuni si sa fie infiintata la Botosani o sectie externa a Universitatii „Stefan cel Mare” Suceava, noteaza Obiectiv de Suceava.
Conform draftului de proiect convenit de autoritati, promovate ar putea fi si proiectele privind realizarea centurii rutiere II de ocolire a municipiului Suceava spre Botosani, constructia unei salii de sport polivalente; reabilitarea si modernizarea Garii Itcani din Suceava si cel de construire a campusului universitar Suceava II.
„Sunt proiecte indraznete, insa au sanse de realizare”, a incheiat primarul municipiului Suceava, Ion Lungu.
Ideile de proiecte avansate pentru zona de dezvoltare Botosani – Suceava:
- tren metropolitan de mare viteza
- reabilitarea DN 29
- construirea centurii rutiere II de ocolire a municipiului Suceava spre Botosani
- stadion de mari dimensiuni intre cele doua orase
- o sala polivalenta de sport
- sectie la Botosani a universitatii Suceava, campusul universitar Suceava II
- programe de reabilitare termica a blocurilor
- dezvoltarea retelei de inchieriere a bicicletelor ‘/ piste pentru biciclisti
- dezvoltarea transportului in comun
Directorul Agentiei de Dezvoltare regionala Nord-Est: „Este un model ce ar putea fi multiplicat si in alte zone ale tarii”
Directorul executiv al Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord – Est, Constantin Apostol, a spus ca decizia autoritatilor din Suceava si Botosani este un „model” care ar putea fi multiplicat si in alte zone ale Regiunii de dezvoltare Nord-Est, cum ar fi Bacau – Roman, Iasi – Vaslui si eventual Husi sau localitatile de pe Valea Trotusului. Constantin Apostol este de parere ca modelul de asociere Suceava – Botosani poate fi preluat si in altre regiuni de dezvoltare ale tarii si implementat intre comunitati locale cum ar fi municipiile Galati si Braila, potrivit Obiectiv de Suceava.
Apostol a declarat ca, dupa experienta 2007 – 2013, autoritatile publice locale si-au dat seama ca trebuie sa lucreze impreuna, iar cei din Suceava si Botosani au decis aceasta asociere inainte de adoptarea bugetului UE si, printr-un proiect unic, isi pun problema sa dezvolte un proiect cu impact regional si transfrontalier.
Directorul Agentiei de Dezvoltare Nord-Est a subliniat ca tarile europene au realizat astfel de arii de dezvoltare, mai mici decat regiunile, aratand ca sistemul propus in prezent, cu un singur pol de dezvoltare in regiune, nu este viabil. „La reuniunea de la Iasi atrageam atentia ca sistemul propus cu monopol urban nu este viabil intrucat regiunea de dezvoltare Nord – Est este cea mai mare ca suprafata, populatie, desi a scazut conform ultimului recensamant, si are probleme foarte mari”, a spus Constantin Apostol, citat de Obiectiv de Suceava.
Municipiile Botosani si Suceava sunt doua dintre resedintele de judet din tara aflate la distanta foarte mica unul de altul – circa 40 de kilometri. Impreuna au o populatie de circa 200.000 de locuitori (101.000 Botosani si 93.000 Suceava), la care se adauga inca aproape 100.000 de locuitori din cele doua zone metropolitane.
Autoritatile locale din ambele judete s-au aratat nemultumite de intentia ca in eventualitatea unei regionalizari, capitala de regiune sa fie la Iasi. Mai mult, autoritatile din Suceava au propus guvernului ca judetele Neamt-Suceava-Botosani sa formeze o regiune mai mica denumita Bucovina si cu capitala la Suceava, o idee salutata la un moment dat chiar si de premierul Ponta.