Bugetul pe 2013 pentru Magistrala 5 de metrou, redus drastic. Santierul metroului din Drumul Taberei s-ar putea prelungi pana in 2018
Lucrarile la Magistrala 5 de metrou Dr. Taberei – Universitate ar putea fi serios afectate anul acesta, iar santierul din cartierul bucurestean Drumul Taberei ar putea fi prelungit cu cativa ani, dupa ce in bugetul pe anul 2013 fondurile alocate magistralei 5 au fost puternic reduse. „Fondurile necesare pentru realizarea in termen a lucrarilor planificate la Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor 2 sunt total insuficiente”, „nu vor ajunge decat pentru realizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014” si „vor decala termenul de finalizare cu minim 2 ani” sustin intr-un comunicat utlizatorii de pe forumul de specialitate metrouusor.com.
In plus, in proiectul de buget, „Data programata a terminarii si punerii in functiune (PIF)” a metroului din Dr. Taberei a fost modificata si in loc de anul 2014 (dupa cum era stipulat in bugetele din anii anteriori) a fost trecut anul 2018.
Bugetul pe 2013, redus puternic
In proiectul de buget pe 2013, la capitolul dedicat lucrarilor la Magistrala 5 Drumul Taberei – Universitate (paginile 33-34), s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai putin decat cei 500 de milioane estimati pentru 2013 de catre Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetara din vara lui 2012.
Mai mult, pentru anul 2014 este estimata o alta suma foarte mica – 65 de milioane de lei – prea putin, dupa cum sustine comunitatea de pe forumul de specialitate metrouusor.com.
In plus, la capitolul dedicat lucrarilor la Magistrala 5, Drumul Taberei – Universitate, „Data programata a terminarii si punerii in functiune (PIF)” a fost modificata si in loc de anul 2014 (dupa cum era stipulat in bugetele din anii anteriori) a fost trecut anul 2018.
Forumistii: In forma actuala fondurile nu vor ajunge decat pentru realizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014
„In urma analizei proiectului de buget pentru perioada 2013-2014, constatam ca fondurile necesare pentru realizarea in termen a lucrarilor planificate la Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor 2 sunt total insuficiente, in cazul votarii bugetului in forma actuala fondurile nu vor ajunge decat pentru realizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014”, se arata intr-un comunicat de presa initiat de membrii forumului de specialitate metrouusor.com.
„Astfel, din necesarul de 900 milioane lei, in buget sunt prevazute doar 200 milioane lei, din care 100 milioane de lei sunt datoriile neachitate din anul 2012, cand de asemenea bugetul a fost redus de la 360 milioane lei la 170 milioane lei. Precizam din nou ca fondurile actuale vor bloca cu minim un an punerea in functiune a celor doua TBMuri (punere in functiune planificata pentru luna martie 2013) si vor decala termenul de finalizare cu minim 2 ani, prelungind restrictiile de trafic si disconfortul provocat de santierele din cartierul Drumul Taberei. Astfel insistam pentru reanalizarea proiectului de buget de investitii pentru Magistrala 5 in perioada 2013-2014, in caz contrar lucrarile vor fi afectate in mod negativ si irecuperabil la capitolul intarzieri”, se mai arata in comunicat.
Gh. Udriste (PDL), fost director Metrorex, condamna nealocarea sumelor necesare proiectelor in curs de executie
De aceeasi parere este si deputatul PDL, Gheorghe Udriste, fostul sef al Metrorex intre 2009 si 2012, care a declarat duminica, intr-o conferinta de presa ca „nealocarea sumelor de bani necesare dezvoltarii retelei de metrou din Bucuresti pe proiectele care sunt in curs de executie pune in pericol activitatea si creeaza conditiile pentru ca sute de oameni care lucreaza pe aceste santiere sa ramana fara locuri de munca”.
Referitor la executia liniei 5 de metrou, el a spus ca anul acesta fata de un necesar de peste 500 de milioane de lei pentru continuarea in ritmul stabilit a lucrarilor la tronsonul Drumul Taberei – Eroilor au fost alocate doar 210 milioane de lei, dintre care circa 100 de milioane de lei il constituie arierate pentru activitatea desfasurata in cursul anului trecut, noteaza Agerpres.
Udriste a mai afirmat ca pentru extinderea liniei 4 de metrou si inceperea lucrarilor la linia de legatura cu Aeroportul Otopeni au fost alocate doar circa 70 de milioane de lei, in timp ce necesarul este de aproximativ 200 de milioane de lei.
UPDATE Fenechiu: Bugetul Metrorex va fi suplimentat la rectificare dacă vom cheltui toate sumele alocate
Bugetul Metrorex, regie care are in derulare proiecte importante, va fi suplimentat la rectificare daca sumele alocate prin buget vor fi cheltuite, a declarat luni ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, cu ocazia dezbaterilor de buget din comisiile parlamentare reunite de specialitate, potrivit Agerpres.
„Daca vom cheltui toate sumele alocate prin acest buget, respectiv 266 milioane lei, pentru magistrala Drumul Taberei – Universitate – Panteliom, magistrala catre Otopeni si magistrala Parc Bazilescu – Straulesti, am primit promisiuni din partea premierului si a domnului Voinea (ministrul pentru buget – n.r.) ca vom primi sume suplimentare la rectificare astfel incat lucrarile sa nu fie stopate”, a spus ministrul transporturilor in contextul in care majoritatea intrebarilor puse de catre membrii comisiilor economice au vizat dezvoltarea infrastructurii de metrou din Bucuresti.
Cum s-ar decala lucrarile la Metroul din Drumul Taberei
In conditiile reducerii drastice a finantarii pentru Magistrala 5 de metrou, utlizatorii de pe forumurile de specialitate metrouusor.com si skyscrapercity.com sustin ca lucrarile risca sa fie intarziate semnificativ, iar majoritatea statiilor ar urma sa fie gata „la rosu” (n.r. constructie fara finisaje, instalatii sau amenajari exterioare) abia peste un an sau doi si nu cum ar fi fost planificat, spre finalul lui 2013. In plus, nici tunelele de legatura nu vor fi gata complet precum in programul initial.
Potrivit forumistilor care cunosc foarte bine situatia santierului de metrou din Drumul Taberei, in mod normal, in conditii de finantare suficienta, la sfarsitul anului ar trebui ca toate statiile sa fie gata „la rosu” si tunelele intre ele sa fie sapate. Insa, daca bugetul pe 2013 va fi unul redus, la finele anului vor fi gata maxim doua statii „la rosu”, Orizont si Favorit, iar tunelele vor fi sapate cel mult pana la statia Favorit.
Traseul magistralei de metrou M5
Foto: Hotnews
In plus, utilizatorii forumurilor de specialitate sustin ca masinile care sapa tunelele – TBM-urile (Tunnel Boring Machine) ar trebui sa inceapa lucrul in luna martie, insa in conditiile unei bugetari atat de reduse e posibil ca acest lucru sa nu se mai intample – ceea ce ar insemna noi intarzieri si mai multi bani pierduti.
Desi bugetul alocat magistralei M5 a fost redus, in proiectului bugetului pe anul acesta se precizeaza ca in anul 2013 „se vor continua lucrarile de structura incepute in anul 2011 pe zona Raul Doamnei – PSS (Put Scoatere Scut) Opera (Hasdeu). In anul 2013 se vor finaliza lucrarile de structura la statia si depoul Valea Ialomitei si de asemenea se vor finaliza documentatiile de proiectare si achizitie pentru lucrarile de structura ale sectiunii Eroilor – Piata Iancului”.
HotNews.ro a cerut informatii si detalii despre efectele reducerii bugetului si de la companiile care se ocupa cu constructia magistralei M5 Drumul Taberei – Universitate si va publica raspunsul acestora de indata ce il va primi.
Totodata, HotNews.ro a cerut explicatii si o pozitie din partea Metrorex si va publica raspunsurile institutiei imediat ce le va primi.
Premierul Ponta a evitat sa spuna ce se va intampla in 2013 cu lucrarile la Metroul din Dr. Taberei
In timpul intalnirii online cu cititorii HotNews.ro de vineri, 25 ianuarie, premierului Victor Ponta i s-a pus o intrebare legata de bugetul foarte mic si intarzierile lucrarilor la magistrala 5 de metrou, insa prim-ministrul a evitat un raspuns concret. Redam mai jos dialogul:
„Geo333 [utilizator]:
Domnule prim-ministru,
1. Metroul din Drumul Taberei constituie cea mai mare investitie de acest gen dupa 89. Inceputa intr-un ritm alert, lucrarea a incetinit in ultimele luni, ca urmare a taierii fondurilor alocate initial, la rectificarea bugetara in vara. Aflam acum ca in 2013 fondurile alocate vor fi si mai mici, de unde rezulta incetinirea substantiala a lucrarilor. Ramanem asadar cu gropile deschise si santiere inghetate. Ce le spuneti locuitorilor acestui cartier, care afla ca in loc sa se incheie in 2015, lucrarile vor dura pana prin 2018 sau chiar mai mult? Ce solutii vedeti pentru continuarea normala a lucrarilor, finantate in mare parte dintr-un credit BEI?
raspuns (Vineri, 25 ianuarie 2013, 13:20) Victor Ponta [hotnews.ro] i-a raspuns lui Geo333:
Sustin cu toata convingerea trecerea metroului de la Ministerul Transporturilor la Primaria Capitalei, guvernul asigurand in continuare subventia si finantarea proiectelor deja incepute.”
Bugetul lucrarilor la Magistrala M5, injumatatit de guvernul Ponta 1 in august 2012
In august 2012, la prima rectificare bugetara facute de guvernul Ponta 1, fondurile alocate santierului de metrou din Drumul Taberei au fost drastic reduse: de la 380,9 milioane de lei, suma alocata initial pentru 2012, fondurile au fost reduse la 178,9 milioane de lei. Acest lucru s-a vazut pe teren, iar lucrarile au incetinit si n-au mai ramas in grafic.
HotNews.ro a scris atunci cum o astfel de rectificare are efecte negative si pot duce la intarzieri ale lucrarilor.
Metrorex informa atunci pentru HotNews.ro ca, in urma acelei rectificari, „pot aparea intarzieri, amanari sau in cel mai rau caz, sistari temporare ale lucrarilor, cu consecinte negative in plan economic, financiar si social”.
Mai mult, Metrorex atragea atentia ca „in cadrul contractului de executie statii si tunele pe sectiunea Raul Doamnei – Hasdeu este necesara suplimentarea fondurilor cu suma de 99.200 mii lei in scopul respectarii clauzelor contractuale si a graficului de executie”, lucru ce nu s-a mai intamplat in anul 2012.
Totusi, la acea rectificare, desi fondurile pentru anul 2012 erau taiate puternic, se estima ca pe anul 2013 sa fie alocati peste 500 de milioane de lei. Cu toate acestea, bugetul pe anul 2013 este de peste cinci ori mai mic decat estimarea facuta de Guvernul Ponta 1 in august 2012.
Despre Magistrala de metrou M5 Dr. Taberei – Universitate
Magistrala 5 Drumul Taberei – Universitate, pe Sectiunea Raul Doamnei – Hasdeu (Opera) are, potrivit paginei oficiale, doua loturi care in total costa peste 255 de milioane de euro si are termen de finalizare in anul 2015.
Lotul 1.1, Raul Doamnei – Hasdeu (Opera) are o lungime de 6,2 km, 9 statii si este construit de asocierea Astaldi – FCC Construccion – Delta ACM – AB Construct. Valoarea contractului este de peste 918 milioane de lei fara TVA.
Lotul 1.2, Statia, Depoul si Galeria de legatura Valea Ialomitei are o lungime de 1 km, o statie si un depou si este construit de asocierea Max Bogl (Germania) – Max Boegl (Romania). Valoarea contractului este de peste 231 de milioane de lei fara TVA.
In cazul ambelor loturi, finantarea este asigurata in proportie de 50% de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si 50% de la bugetul de stat.