Sari direct la conținut

BAC 2012 Subiectele la examenul de Limba si literatura romana: "Craii de Curtea-Veche" de Mateiu I. Caragiale si un eseu pornind de la o poezie a lui Mihai Eminescu

Subiecte Limba romana, Foto: Hotnews
Subiecte Limba romana, Foto: Hotnews

Bacalaureatul 2012 a continuat luni, 2 iulie, cu prima proba scrisa: examenul de Limba si literatura romana. Elevii au avut de rezolvat trei subiecte mari, fiecare notat cu 30 de puncte. La primul subiect, absolventilor de liceu li s-a cerut sa raspunda unor cerinte pornind de la un fragment din „Craii de Curtea-Veche” de Mateiu I. Caragiale. Al doilea subiect le cere elevilor sa scrie un text argumentativ despre calitatile umane, pornind de la o afirmatie a lui Lucian Blaga.

La al treilea subiect, cerinta este urmatoarea: „Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 – 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu”.

Subiectele de la examenul de Limba si literatura romana – proba scrisa – Bacalaureat 2012

„Varianta 4

* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

* Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeste urmatorul text:

Mergand intr-o zi acolo cu Pantazi, catre amiazi, dadeam de o tanara, noua necunoscuta […]. La intrarea noastra, ridicand capul, rosi pana in albul ochilor. Vazui atunci pe Pantazi, palid ca un mort, ducandu-si mana la inima: „Doamne, il auzii soptindm, cum ii seamana!”

Faceam astfel cunostinta „duduii” Ilinca Arnoteanu. Stiam ca mai era o fata, cea mai mica, pe care o luase din leagan sa o creasca o sora a maioresei, de la Piatra-Neamt, vaduva cu dare de mana si fara copii. Cei saisprezece ani ai Ilincai se depanasera alinati in pacea acelui romantic tinut cu zari tainice… Blajinul soare moldovenesc ii crutase poleiala stinsa a cositelor si albeata sidefie a pielei, aproape nefiresti amandoua […]. Parintii erau cum nu se poate mai mandri de dansa […]; Ilinca fusese intotdeauna premianta intaia si se pregatea sa treaca doua clase intr-un an […].

Primisem s-o ajut sa-si revada cateva „materii” la cari se credea mai slaba. Intre timp, mai vorbind si de una-alta, m-a uimit cat de cuminte cap avea, ce sanatos judeca si limpede. Spunandu-i odata ce rar e sa gasesti pe cineva care sa invete ca dansa numai de placere, imi observa ca ea invata cu placere, dar de nevoie, ca sa aiba o meserie. Cum, dar nu avea sa fie bogata? se stia doar ca era singura mostenitoare a matusii sale […]. Chiar asa, dar averea, pe langa ca se poate pierde, nu e o piedica la o meserie; dimpotriva. – Cu numele ei? – De ce nu? a lucra nu e o rusine; munca innobileaza. Tocmai, cu numele ei […] avea sa fie mai pretuita si mai respectata; respectata: lucrul la care tinea mai mult ca la orice. Numele ei, stia bine ce i se datora si ce-i datora: prestigiul lui, viu inca, i se revelase inainte de a-l cunoaste. […] Da, marele nume de dregatori, de carturari si de ctitori, ea avea sa-l poarte cu demnitate; destul se intrecusera sa-l pateze surorile ei.

(Mateiu I. Caragiale, Craii de Curtea-Veche)

Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:

1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: pacea si a uimit. 2 puncte

2. Explica rolul cratimei in secventa: s-o ajut. 2 puncte

3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul inima. 2 puncte

4. Mentioneaza tipul de perspectiva narativa din textul citat. 4 puncte

5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al familiei. 4 puncte

6. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat. 4 puncte

7. Prezinta valoarea expresiva a verbelor la timpul imperfect din text. 4 puncte

8. Ilustreaza, cu doua exemple din text, doua trasaturi ale genului epic. 4 puncte

9. Comenteaza, in sase-zece randuri (60-100 de cuvinte), urmatoarea secventa din textul dat:

Faceam astfel cunostinta „duduii” Ilinca Arnoteanu. Stiam ca mai era o fata, cea mai mica, pe care o luase din leagan sa o creasca o sora a maioresei, de la Piatra-Neamt, vaduva cu dare de mana si fara copii. Cei saisprezece ani ai Ilincai se depanasera alinati in pacea acelui romantic tinut cu zari tainice… Blajinul soare moldovenesc ii crutase poleiala stinsa a cositelor si albeata sidefie a pielei, aproape nefiresti amandoua […]. Parintii erau cum nu se poate mai mandri de dansa […]; Ilinca fusese intotdeauna premianta intaia si se pregatea sa treaca doua clase intr-un an […]. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri (150 – 300 de cuvinte) despre calitatile umane, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Lucian Blaga:

Nu e de ajuns sa ai mari calitati; trebuie sa stii cum sa le folosesti cu rost.

In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte

– sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte

– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate. 6 puncte

NOTA! Formularile de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmatia:… / Autorul are dreptate cand afirma ca… / Afirmatia autorului este corecta… , neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 – 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu.

In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarel repere:

– Evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului poetic studiat intr-un curent cultural/literar, intr-o perioada sau intr-o orientare tematica;

– Prezentarea a doua imagini/idei poetice, relevante pentru tema si viziunea despre lume din textul studiat;

– Ilustrarea a patru elemente de compozitie si de limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru tema si viziunea despre lume (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relatii de opozitie si de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice/tropi, elemente de prozodie, etc.);

– Sustinerea unei opinii despre modul in care tema si viziunea despre lume se reflecta in textul poetic studiat;

NOTA! Ordinea intregrarii reperelor in curpinsul eseului este la alegere.

Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).

Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate – 1 punct)

In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 2 pagini (600 de cuvinte) si sa dezvolte subiectul propus”.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro