Se poarta atelierele de scenaristica. Cu materialul clientului, dar cu perspective la export
„Daca nu-s coerent, mai intrebati-ma”, le spune Corneliu Porumboiu cursantilor de la atelierul Secvente, in cadrul masterclass-ului despre cum a scris „A fost sau n-a fost?”. Unul din cei opt scenaristi (alesi din 150), va primi la finalul atelierului 10.000 de euro din partea Saga Film, initiatorul proiectului. In prezent, alte doua ateliere de scenaristica sunt in desfasurare. Ce ii mana pe oameni sa se inscrie la ele?
„Noi aveam 15 locuri disponibile si s-au inscris 14 persoane. Tinand cont ca toata promovarea a fost facuta pe timpul verii, cand multa lume era in vacanta, cred ca numarul celor inscrisi e mare”, spune Ana Agopian, care sustine atelierul First Draft, organizat de Fundatia Control N si ajuns la a sasea editie (13 septembrie -1 noiembrie).
La prima editie s-au inscris peste 30 de persoane, astfel ca Ana Agopian si colegele sale, Iulia Rugina si Oana Rasuceanu, au fost nevoite sa tina doua sesiuni in paralel. Acum sase ani, atelierul a picat ca o noutate si toata lumea era incantata.
“Participantii”, spune azi Ana Agopian, “vin din diverse zone, de la IT la publicitate, teatru sau PR. Sunt si persoane care au terminat Conservatorul sau elevi de liceu.
In afara liceenilor, care ar dori sa urmeze o cariera de specialitate, majoritatea sunt curiosi si pasionati de filme. Dar au fost participanti care, dupa terminarea cursului au continuat munca de scenarist. Unul dintre ei a castigat un concurs de scenarii, apoi a gasit un producator interesat de proiect. Altul a ajuns in finala concursului de scenarii organizat de HBO.”
La prima editie, First Draft s-a desfasurat in colaborare cu Fundatia Calea Victoriei. Acum, Fundatia Calea Victoriei are propriul atelier de opt sedinte – un nou modul debuteaza pe 19 septembrie, care te invata cum sa scrii un scenariu, trecandu-te si prin istoria condensata a cinematografiei.
First Draft iti promite ca tot in opt sedinte (si in schimbul a 1000 de RON, 800 pentru studenti si elevi) sa te ajute sa scrii un scurtmetraj oferindu-ti notiunile de bază- premisa, personaje, conflict, structura dramaturgica, dialog, elemente de formatare si limbaj specific scenaristicii de film, plus un feedback permanent pe masura ce scrii.
Motivul pentru care oamenii sunt interesati de atelierele de scenaristica e evident. “In afara sectiei de Comunicare – Audio Vizuala de la UNATC, unde se studiaza critica de film si scenaristica, nu exista o alta varianta de a invata scenaristica in Romania”, spune Ana Agopian, care a absolvit chiar aceasta sectie.
Casele de productie cauta sange proaspat
In prezent, alte doua ateliere de scenaristica – Secvente si Strangers Script Lab – se afla in desfasurare, dar se adreseaza unor persoane care aveau deja un scenariu sau un treatment de lungmetraj. Nu intamplator, ele sunt organizate de doua case de productie – Saga Film si Strada Film.
Atelierul Secvente, care a demarat in 9 septembrie, nu percepe taxa pentru ca e finantat de CNC si AFCN, dar la cursurile deschise publicului se plateste. “Faptul ca suntem finantati public si privat ne-a permis sa facem selectia in functie de talentul si calitatea scenariilor”, spune Oana Kelemen, care coordoneaza atelierul.
Prima sesiune din cele trei care se vor desfasura pana in martie 2012 i-a avut ca invitati pe Marian Crisan si Corneliu Porumboiu. Tutorii sunt Razvan Radulescu si Alexandru Baciu, iar ceilalti invitati Nae Caranfil si Florin Serban.
“Scenariile sunt destul de diverse. Nu seamana doua unul cu altul, desi problemele lor sigur seamana. Unele sunt mai avansate, altele mai putin avansate. E si un film de gen, un fantasy thriller”, spune Razvan Radulescu, intrerupandu-se din citirea unui scenariu pe terasa vilei Saga Film. Tot el incuviinteaza, razand, ca „participantii n-au incotro, trebuie sa fie de acord cu sugestiile noastre”.
Din cele opt scenarii care participa la atelier (alese din 150), unul va fi cumparat la final de Saga Film pentru a fi produs, desi – spune Alexandru Baciu, „nu e o conditie obligatorie” ca cei care le-au scris sa le si regizeze.
„Sfatul meu e sa spuneti istorii personale si sa va faca placere”, le-a recomandat Corneliu Porumboiu celor aproximativ 20 de tineri cu care a discutat putin mai tarziu despre cum a scris „A fost sau n-a fost?”.
Masterclass-ul a constat in informatii din bucataria sa de creatie (faptul ca intre cele doua filme a renuntat la vreo sase scenarii, ca scrie sec si nedescriptiv, ca n-ar face un film dupa un scenariu beton, ca nu filmeaza in platou sau ca, in general, incepe documentarea din momentul scrierii primului act), pigmentate cu mostre de umor involuntar („’A fost sau n-a fost?’ n-are o structura in trei acte. Stiti filmul, nu?…”, „M-am intalnit dupa vreo doi ani cu cel care m-a inspirat pentru personajul realizatorului TV si mi-a spus: Asa eram atunci…”, „Am un scenariu despre un regizor care crede ca a gasit esenta cinemaului.”/”Deci va fi un film autoreflexiv.”/”Nu, autoironic.”).
Laboratorul de la Miclosoara, Covasna
Foto: veiozaarte.ro
Atelierul de dezvoltare Strangers Script Lab a demarat cu un concurs de scenarii la care, la fel, participarea a fost gratuita. Organizat de Strada Film, cu sprijinul Uniunii Europene si în parteneriat cu Policy Center for Roma and Minorities, el a selectat la sfarsitul lui august sapte finalisti – patru romani, un sarb, un spaniol si un israelian. Scenariul castigator va primi 2000 de euro.
Strangers Script Lab a demarat ca proiect gandit impreuna cu Policy Center for Roma and Minorities, proiect din care mai face parte documentarul “Totonel”, regizat de Alexander Nanau, ne-a spus Bianca Oana de la Strada Film. “El s-a nascut din nevoia de povesti mai variate pentru regizorii nostri si din lipsa de scenaristi profesionisti. Ne-am dorit sa aiba anvergura internationala atat pentru ca oamenii din culturi diferite sunt mult mai creativi impreuna, cat si din nevoia de a ne extinde aria de interactiune.
Discriminarea interetnica e o tema actuala in Europa si conceptul atelierului e de a trata actualitatea prin cinema.” Printre cei care au jurizat proiectele s-au numarat experti straini in cinema, dar si Andreea Esca, Serban Alexandrescu (Creative Director Headvertising) sau criticul literar Marius Chivu.
Prima sesiune a avut loc in zona Miclosoara din judetul Covasna si a constat mai ales din discutii libere intre scenaristi si cei sase invitati permanenti.
“In a doua sesiune, aceste prime drafturi de scenariu vor fi citite de invitati – o parte din ei comuni cu prima sesiune, altii noi – oameni mai apropiati de industria de film. Aici urmarim un feedback aplicat, profesionist si concretizarea unor relatii care ar putea continua dupa terminarea laboratorului”, spune Miruna Vasilescu, coordonatoarea proiectului impreuna cu Bianca Oana.
Strada Film nu neaga ca are interesul sa preia unele scenarii care se scriu la Strangers Script Lab. De altfel, adauga Miruna Vasilescu, laboratorul a fost iniţial gandit ca o anexa a departamentului de dezvoltare de la Strada Film.
Aparitia concomitenta a acestor ateliere de scenaristica presupune, teoretic, ca in cativa ani noi scenaristi sa inceapa sa lucreze iar cinematografia locala sa se improspateze cu noi stiluri.
N-ar fi fost rau ca aceasta inflorire sa se fi petrecut acum vreo doi-trei ani, dar acuma asta e…