Ministerul Justitiei va promova o Ordonanta de Urgenta pentru a debloca situatia promovarii judecatorilor la ICCJ
Ministerul Justitiei a anuntat joi ca va promova un proiect de Ordonanta de Urgenta (OUG) pentru a debloca situatia promovarii judecatorilor la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ). Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu a declarat ca masura vine dupa ce timp de mai bine de 7 luni nu s-a putut ajunge la un consens intre Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) si ICCJ, in legatura cu modalitatea de promovare la ICCJ. In momentul de fata, in Parlament, exista un proiect de lege initiat de Executiv dupa ce conducerea CSM a solicitat o procedura mai transparenta si mai corecta pentru promovarea la ICCJ. Dar lucrurile s-au blocat dupa ce ICCJ a solicitat impunerea unui aviz conform pentru promovarea judecatorilor de catre CSM. „Acest aviz conform echivaleaza practic cu mutarea centrului de greutate a deciziei privind promovarea, de la CSM catre ICCJ”, aminteste Predoiu.
Potrivit Ministerului Justitiei, conducerea ICCJ a solicitat in repetate randuri promovarea de noi judecatori la ICCJ, in special pentru Sectia Penala. Conducerea CSM a solicitat o procedura mai transparenta si mai corecta pentru recrutarea acestora. Consensul a fost gasit in urma medierii Ministerului Justitiei (MJ) si a fost exprimat in proiectul de lege adoptat de Guvern si aflat in prezent in dezbaterea Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor.
„Acest consens a fost insa rupt in urma solicitarii ICCJ de a impune un aviz conform pentru promovarea judecatorilor de catre CSM. Acest aviz conform echivaleaza practic cu mutarea centrului de greutate a deciziei privind promovarea, de la CSM catre ICCJ. ICCJ nu a acceptat revenirea la consensul initial in jurul proiectului„, aminteste ministrul justitiei.
„Blocajul creat poate conduce la amanarea sine die a adoptarii proiectului, a promovarii judecatorilor, si mentinerea in functiune a unei proceduri de recrutare care nu ofera garantii de transparenta si corectitudine. S-a produs deja o intarziere care poate afecta atat functionarea justitiei, cat si concluziile Raportului de tara„, mai sustine Predoiu.
Astfel, Ministerul Justitiei a anuntat ca va trimite in cursul zilei de joi proiectul OUG catre CSM pentru avizare. Potrivit institutiei, proiectul ordonantei de urgenta va avea in linii mari continutul normativ al proiectului de lege similar trimis de Guvern Parlamentului.
Printre punctele esentiale ale proiectului se vorbeste si despre cerinta de vechime in functia de magistrat si se precizeaza ca „se preconizeaza o vechime in functia de judecator/procuror de cel putin 15 ani, careia i se alatura conditia ca magistratul candidat sa fi indeplinit cel putin 5 ani functia de judecator/procuror la curtea de apel/parchetul corespunzator din ultimii 10 ani de activitate„.
Potrivit proiectului, evaluarea si verificarea pregatirii profesionale a candidatilor este atribuita unei comisii alcatuita din 3 judecatori ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, numita de Consiliul Superior al Magistraturii. Rezultatul evaluarii si verificarii pregatirii profesionale se consemneaza intr-un raport motivat si aprobat de Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, care va fi inaintat Consiliului Superior al Magistraturii.
Candidatii vor urma apoi sa sutina un interviu in fata plenului CSM unde le vor fi evaluate competentele socio-umane, inclusiv a aspectelor de integritate cade in sarcina CSM, care beneficiaza si de pozitia exprimata de un psiholog, care asista la interviu. Astfel, plenul Consiliului Superior al Magistraturii dispune motivat, prin Hotarare, asupra promovarii, conform Constitutiei.
Cum s-a ajuns la blocajul promovarii magistratilor la ICCJ
In cursul anului 2010, vechiul CSM declanseaza procedura de promovare in functia de judecator la ICCJ. In cadrul sedintei Plenului Consiliului Superior al Magistraturii desfasurata in data de 18 ianuarie 2011 sunt analizate candidaturile magistratilor pentru promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Niciun candidat pentru sectiile civila si de proprietate intelectuala, respectiv comerciala nu intruneste majoritatea optiunilor membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, necesara pentru a se dispune promovarea (pentru candidatii la sectia penala interviurile nu au putut avea loc, ca urmare a lipsei de cvorum).
Printr-un comunicat din 27 ianuarie 2011, Consiliul Superior al Magistraturii anunta lansarea unei consultari publice in scopul perfectionarii mecanismelor de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Propunerile CSM de modificare a „Ghidului privind selectia candidatilor pentru functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie” adoptat pe 13 mai 2010, ajung sa fie analizate de MJ.
Ulterior, Ministerul Justitiei hotaraste ca stabilirea unor conditii si a unor etape procedurale suplimentare pentru promovarea in functia de judecator la ICCJ, neprevazute de lege, (n.r. – evaluarea si verificarea profesionala a candidatilor (proba scrisa si interviu) de catre o comisie de evaluare si verificare numita de C.S.M., comisie care intocmeste o recomandare motivata), necesita modifiari legislative.
ICCJ nu a fost lasata deoparte din planurile de modificare a legislatiei privind promovarea magistratilor la Curtea Suprema si a trimis si ea propunerile catre MJ.
Ministerul Justitiei ar fi dorit promovarea modificarilor pe cale de OUG, insa, potrivit institutiei, „la acel moment, nu erau intrunite exigentele constitutionale in materie”. Astfel ca s-a ajuns la realizarea unui proiect legislativ care sa treaca in mod traditional prin cele doua camere ale Parlamentului.
In sedinta din data de 17 martie 2011, Plenul CSM a adoptat noul Ghid privind procedura de selectie a candidatilor pentru promovarea in functia de judecator la ICCJ.
Procedura de promovare formalizata prin Ghid presupunea parcurgerea unei etape de evaluare a cunostintelor profesionale ale candidatului, de catre o comisie formata din judecatori ai Inaltei Curti, finalizata cu un raport privind evaluarea profesionala a candidatului si o recomandare adresata CSM-ului. In etapa urmatoare candidatul sustinea un interviu in fata Plenului CSM care, tinand seama si de evaluarea profesionala, precum si de recomandarea Inaltei Curti, hotara in final asupra promovarii.
Se preconiza ca noul Ghid sa stea la baza procedurii de selectie pentru promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie, inclusiv pentru procedura declansata de CSM la data de 18 martie 2011.
Potrivit Ministerului Justitiei, principala critica adusa acestui Ghid era aceea ca adauga unor prevederi legale de nivel superior, respectiv prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, incidente in materia promovarii in functia de judecator la ICCJ.
Citeste si: Razboi ICCJ – CSM pe tema promovarii magistratilor la instanta suprema
Pe 14 aprilie 2011, la cererea ICCJ, Curtea de Apel Bucuresti decide suspendarea executarii Hotararii CSM care aproba Ghidul de promovare.
La sfarsitul lunii aprilie, au loc discutii la nivel de conducere intre MJ, CSM, ICCJ, cu privire la solutiile legislative cuprinse in proiectul redactat de MJ, iar ca urmare a acestor discutii se modifica in mod corespunzator anumite prevederi ale proiectului initial. Dupa operarea modificarilor, proiectul care, in ceea ce priveste continutul sau, este agreat de toate cele trei institutii este inaintat spre aprobare Guvernului, de catre MJ. Pe 4 mai, proiectul este aprobat de catre Guvern si este inaintat spre dezbatere Camerei Deputatilor, ca prima camera sesizata.
ICCJ vrea aviz conform in loc de raport consultativ
Potrivit Ministerului, proiectul legislativ este dezbatut in Comisia Juridica, de Disciplina si Imunitati a Camerei Deputatilor.
S-au formulat o serie de amendamente de catre membri Comisiei Juridice, unul din aceste amendamente, sustinut de catre reprezentantii ICCJ, propunea inlocuirea raportului consultativ si a recomandarii emise de instanta suprema pentru fiecare candidatura depusa, in urma verificarii cunostintelor profesionale ale candidatului, cu un aviz conform al ICCJ.
Atat MJ, cat si CSM s-au opus acestui amendament, cu motivarea ca solutia propusa contravine prevederilor constitutionale care acorda CSM competenta in promovarea judecatorilor.
In absenta unui consens al celor trei entitati cu privire la procedura de promovare la ICCJ (astfel cum aceasta s-a propus a fi modificata prin introducerea avizului conform al ICCJ), membrii comisiei decid a formula o serie de amendamente, care au finalitate introducerea promovarii la ICCJ prin concurs sau examen.
Cu toate acestea, Ministerul Justitiei atrage atentia ca, desi proiectul de lege va fi adoptat in aceasta sesiune de catre Camera Deputatilor (ca prima camera sesizata), adoptarea proiectului de catre Senat (camera decizionala) se va prelungi in cea de-a doua sesiune ordinara.
Pe 7 iunie, CSM anunta printr-un comunicat ca a luat decizia de a analiza, cu titlu exceptional, oportunitatea derularii procedurii de promovare la ICCJ, in vederea ocuparii unor posturi la Sectia Penala a Curtii.