Sari direct la conținut

Pot fi locuri de parcare în București pentru toată lumea? Câte parcări de reședință au făcut primăriile de sector în ultimul an

HotNews.ro
Parcări în Sectorul 4, Foto: HotNews/Catiusa Ivanov
Parcări în Sectorul 4, Foto: HotNews/Catiusa Ivanov

În ultimii 10 ani, numărul mașinilor înmatriculate în București a crescut cu circa 30%, de la 1.131.807 automobile la peste 1.530.000, potrivit informațiilor oficiale, însă nu și numărul parcărilor de reședință. Primăriile de Sector abia de câțiva ani au început să facă ordine pe domeniul public și să sistematizeze străduțele dintre blocuri, ritmul este lent, iar haosul la el acasă, fiind mașini parcate peste tot. Pe de altă parte, este imposibil să faci locuri de parcare pentru toată lumea și chiar dacă ar fi posibil, nu ar fi indicat.

În 2022, potrivit informațiilor transmise la solicitarea HotNews.ro, primăriile de Sector din București au amenajat undeva la 7.500 de locuri de parcare de reședință. Cele mai multe au fost amenajate în Sectoarele 4 și 3, cele mai puține în Sectorul 1. Necesarul este însă de câteva sute de mii.

Cele mai mari probleme sunt în cartierele de blocuri de 10 etaje, construite în perioada comunistă, unde densitatea populației este foarte mare și fiecare familie are cel puțin o mașină, dar sunt situații unde sunt și două-trei mașini. În aceste cvartale de blocuri, în peste 90% din cazuri, singura soluție de a face noi locuri de parcare este introducerea de sensuri unice și sistematizarea circulației. Mai este situația unde trotuarul de pe bulevarde este foarte lat și se poate tăia din el pentru amenajarea de locuri de parcare.

Sistematizarea străzilor se face însă greoi, iar mașinile sunt parcate peste tot, de la trotuare la spațiile verzi, trecerile de pietoni și carosabil.

Concret, în cele 6 sectoare sunt circa 230.000 de locuri de parcare de reședință, unde oamenii plătesc anual abonament pentru a le folosi. Restul mașinilor, până la 1,5 milioane, cât sunt înmatriculate în București sunt parcate în principal neregulamentar, pe trotuare, spații verzi și carosabil, cu excepția celor care au garaj în curte sau în ansamblurile rezidențiale nou construite.

Asta creează haos pe domeniul public, senzația de oraș abandonat, oamenii ajung să-și dea în cap pentru locul de parcare, dar aduce și un mare prejudiciu primăriilor, care dacă și-ar face treaba și ar sistematiza toate străzile din cartiere, pentru fiecare parcare de reședință făcută ar încasa de la cetățeni între 300 și 600 lei/an. Bani care pot fi investiți în străzi, spitale, școli, spații verzi.

În mod normal, într-un oraș civilizat, pe fiecare străduță dintre blocuri domeniul public trebuie să fie gestionat în permanență, ordonat și îngrijit. Adică să fie trasate locuri de parcare acolo unde se poate, trotuarele să fie clar delimitate, spațiile verzi îngrijite, domeniul public curățat. Asta însă se întâmplă doar din loc în loc.

Dincolo de sistematizare, care este necesară și apreciată, Primăriile Sectoarelor 3 și 4 au recurs și la soluții extreme pentru a face parcări de reședință, respectiv au tăiat din spațiul verde sau au transformat trotuarul în parcare și carosabil. Asta a stârnit controverse și uneori revolta oamenilor din acele zone.

Dincolo de faptul că Primăriile au abandonat ani de zile domeniul public în loc să organizeze fiecare metru pătrat, ceea ce a dus la haos, o altă problemă este că nici în cazul puținelor parcări de reședință, primăriile nu au vegheat la ocuparea lor în mod legal. Au fost mai multe cazuri în care băieți deștepți au închiriat de la Primărie mai multe locuri de parcare apoi le-au subînchiriat la suprapreț. Mai este și problema celor care vin cu mașinile de serviciu acasă și ocupă parcările de reședință sau a studenților și a celor din alte județe care locuiesc în București, dar nu au mașina înmatriculată aici și domiciliul declarat. Prin digitalizarea atribuirii locului de parcare, o parte din aceste probleme au început să fie înlăturate, însă și aici lucrurile se mișcă greu.

O altă problemă este a rablelor care ocupă locurile de parcare de reședință. Primăriile de Sector ridică rablele de peste 10 ani, dar problema este departe de a fi rezolvată.

În plus, ansamblurile rezidențiale noi nu au numărul necesar de locuri de parcare, sau dacă îl au nu toată lumea care cumpără apartament cumpără și loc de parcare, iar mașinile ajung parcate tot pe trotuar sau pe prima bandă. Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a declarat că se gândește ca dezvoltatorii imobiliari să fie obligați să vândă apartamentele cu locurile de parcare, dar a rămas deocamdată la stadiul de idee. În Sectorul 1, primarul Clotilde Armand a început să verifice dacă blocurile noi au numărul de parcare gratuit și s-a adresat procurorilor acolo unde a descoperit probleme.

Pot primăriile să facă locuri de parcare pentru toată lumea?

Am vorbit despre acest subiect cu Tudor Măcicășan, expert în mobilitate urbană. Acesta spune că prin sistematizare numărul de parcări de reședință poate fi crescut substanțial, însă în mod clar nu cât să acopere cererea.

„Categoric ar putea crește numărul de parcări rezidențiale incluzând în sistemul de locuri vândute și taxate parcări care sunt încetățenite de ani, dacă nu decenii, pe marginea unor drumuri, acolo unde se pot introduce sensuri unice sau prin retrasare. Însă numărul de mașini este prea mare pentru suprafața carosabilă sau disponibilă pentru parcare în anumite zone. O rezolvare pe termen mediu și lung în care toată lumea să aibă parcare, iar numărul de mașini să nu scadă spectaculos, nu există”, a declarat Măcicășan pentru HotNews.ro.

Acesta spune că soluție de compromis rezonabilă, la care Europa a aderat și poate aderăm și noi la un moment dat, ar fi ca oamenii să se obișnuiască cu ideea ca locul de parcare să fie mai departe de casă și să mai renunțe la mașini și să folosească transportul public.

  • „Să faci metri pătrați de spațiu liber unde nu există, nu prea ai cum. O soluție poate fi utilizarea cât mai eficientă a spațiului liber și parcatul departe de casă. Dar pe termen mediu și lung singura soluție este ca acele comunități care nu sunt dependente de șofat zilnic să nu mai aibă așa multe mașini pe mia de locuitori.
  • Este normal să ai comunități dependente de mașină, în zone care au fost planificate și construite pentru asta – blocuri izolate în câmp, cu un singur bloc de acces, asfaltat și fără trotuar.
  • Dar este foarte trist să ai comunități dependente de mașină și cu foarte multe mașini, în zone în care ai 3 linii de tramvai, metroul la 8 minute și autobuze în toate părțile orașului”, spune acesta.

Sacrificarea spațiilor verzi pentru locuri de parcare este o soluție?

„Nu merită să sacrificăm spațiile verzi și trotuarele ca să facem locuri de parcare. Spațiul pentru mașini trebuie luat de la mașini. În niciun caz de la pietoni și mobilitatea nemotorizată, sustenabilă, care oricum este destul de persecutată”, mai spune Măcicășan.

Pentru ca oamenii să mai renunțe la mașini, soluția este un transport public de calitate, piste de biciclete, trotuare libere, complementar cu taxarea celor care folosesc zilnic mașina.

  • ”Este vorba de mobilitatea urbană sustenabilă, așa cum o aplică europenii de ceva vreme. În primul rând alternative la mașina personală: străzi pietonalizate, preferabil definitiv, coridoare pietonale cât mai atractive, astfel încât măcar acele deplasări de 3-4 km să nu se mai facă cu mașina, transport public cât mai atractiv și eficient, piste pentru biciclete.
  • Complementar trebuie aplicate măsurile restrictive fără de care nicio alternativă nu funcționează: creșterea tarifului de parcare, eventual taxă de acces în zona centrală. În zone rezidențiale, unde alternative există deja, parcarea rezidențială pentru al doilea autovehicul ar trebui să fie mult mai greu de dobândit.
  • Mașina are un rol greu de înlocuit în gospodărie pentru cumpărături sau deplasările în familie, dar în momentul în care mașina este folosită zilnic și apare și a doua mașină pe gospodărie, este pragul după care mobilitatea urbană are de suferit și orașele devin congestionate”, a explicat Măcicășan.

Câte locuri de parcare a amenajat în 2022 Primăria Sectorului 1

Primăria Sectorului 1 administrează 10.036 de locuri de parcare de reședință. În anul 2022 au fost amenajate 81 de locuri de parcare de reședință, iar pentru alte 63 de locuri de parcare s-au obținut avize de la Comisia Tehnică de Circulație din cadrul Primăriei Municipiului București, potrivit datelor transmise de instituție la solicitarea HotNews.ro. De asemenea, în anul 2022 au fost refăcute marcaje orizontale și verticale pentru 8.800 de locuri de parcare de reședință.

Primăria Sectorului 1 are în plan să amenajeze 7 parcări automatizate pe structură metalică, cu un total de 75 de locuri de parcare.

  • „Locuitorii Sectorului 1 vor beneficia de 75 de noi locuri de parcare de reședință ultramoderne. În premieră pentru această zonă administrativă, administrația locală a Sectorului 1 va construi șapte parcări automatizate pe structură metalică de tip Smart Parking.
  • Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, a semnat la sfârșitul lunii noiembrie 2022 contractul pentru construirea unor astfel de parcări automatizate în următoarele zone din Sectorul 1: Bulevardul Ion Mihalache (două parcări), Bulevardul Ficusului, Strada Elena Caragiani, Strada Smaranda Brăescu, Strada Ștefan Burileanu și Strada Aviator Alexandru Șerbănescu.
  • De aceea, aceștia au identificat deja mai multe terenuri pe care urmează să fie amenajate noi locuri de parcare de reședință, pentru a rezolva sau ameliora această problemă reală cu care se confruntă comunitatea locală”, se arată în răspunsul transmis de instituție la solicitarea HotNews.ro.

Specialiștii Administrației Domeniului Public Sector 1 estimează că la nivelul Sectorului 1 necesarul locurilor de parcare de reședință este de aproximativ 14.000.

  • „În București există o lipsă acută a locurilor de parcare. Numărul de autoturisme a crescut foarte mult, iar fostele administrații locale nu au făcut practic nimic ca să amelioreze această stare de fapt. Mai mult, s-a construit haotic și s-au redus spațiile verzi și locurile de parcare.
  • Pentru că îmi doresc ca în cel mai scurt timp posibil să reducem acest deficit, am inițiat un program de amenajare a parcărilor de reședință. Vor dispărea din peisajul urban garajele construite ilegal, am demolat câteva în zona centrală, iar dezvoltatorii imobiliari vor trebui să asigure parcări pentru imobilele pe care le ridică, conform legii.
  • Nu este respectată legea, nu vor primi avizele necesare de construire!”, a declarat primarul Sectorului 1, Clotilde Armand.

Câte parcări de reședință a amenajat Primăria Sectorului 2 în 2022

Primăria Sectorului 2 a amenajat în 2022 circa 1.000 de locuri de parcare, dintre care 500 au primit aviz să fie rezidențiale. În Sectorul 2 sunt 26.000 de parcări de reședință, însă este unul dintre sectoarele cu cele mai mari probleme din acest punct de vedere, pe lista de așteptare fiind peste 7.000 de persoane, însă acesta nu este necesarul real, acesta fiind probabil de câteva zeci de mii. Fiindcă până acum cei parcau pe trotuar și pe trecerile de pietoni nu erau sanționați, oamenii nu au depus cereri, însă acum când Primăria a început să aplice amenzi, numărul cererilor va crește.

”Avem 7160 de cereri în așteptare pentru locuri de parcare, dar aceasta cifra este înșelătoare. Oamenii sunt obișnuiți sa parcheze gratis în București, ceea ce de foarte multe ori înseamnă și ilegal. Dacă nu s-ar mai parca ilegal, estimarea mea e ca cererea de locuri de parcare ar depăși capacitatea cu multe zeci de mii”, a declarat Mihaiu pentru HotNews.ro.

Primăria a început abia anul trecut lucrările de sistematizare a străzilor.

  • „Am făcut anul trecut peste 1000 de locuri de parcare dintre care peste 500 au primit și destinație rezidențială, restul sunt publice. Anul acesta vom face încă 1.000. Soluția pentru a crea noi locuri de parcare este sistematizarea străzilor și a cvartalelor.
  • Asta înseamnă că pe acele străzi care au două sensuri vom face sens unic, ceea ce eliberează o bandă pentru a crea locuri de parcare la bordură. Asta ne permite să facem și protecții pentru pietoni la intersecții și treceri de pietoni.
  • Nu vom sacrifica trotuare pentru locuri de parcare decât în cazuri excepționale, acolo unde sunt trotuare foarte late și unde locurile de parcare sunt super necesare”, a declarat pentru HotNews.ro primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu.

Acesta spune că prin sistematizarea străzilor se fac parcări la bordură și se eliberează trotuarele, astfel încât să se poată circula civilizat.

Sunt și zone unde nu mai este loc deloc pentru parcări de reședință, iar în aceste zone oamenii trebuie să ia în considerare să parcheze la distanță mai mare de casă și chiar să mai renunțe la mașini, spune primarul.

  • ”Pentru oamenii din Iancului sau din Pantelimon locurile de parcare la dispoziția Primăriei s-au cam terminat. Nu mai avem loc unde să facem locuri noi de parcare. Oamenii trebuie să nu se aștepte ca locul de parcare să fie la mai puțin de 50 m de casă așa cum se așteaptă mulți dintre cetățenii Bucureștiului din păcate.
  • Cei care locuiesc acolo trebuie să ia în considerare să mai renunțe la mașini. Am avut în audiență un domn care mi-a spus că locuiește pe Strada Turnul Eiffel și are o casă cu curte și că el, soția și copilul au fiecare câte o mașină și ce ar trebui el să facă fiindcă după refacerea străzii nu mai pot parca pe trotuar”, spune Mihaiu.

Acesta spune că este exclus ca Primăria să facă locuri de parcare pentru toate mașinile din Sector.

  • ”Avem în acest moment mai multe mașini decât locuitori în București, conform recensământului, și nu cred că încurajarea depozitării aproape gratuite a mașinii pe spațiul public este o politică care va duce la rezolvarea problemelor de trafic din București. Cred că trebuie să realizăm cu toții că spațiul public este al tuturor.
  • Trebuie să organizăm spațiul public și să nu mai permitem parcarea ilegală pe trecerile de pietoni, în stațiile de autobuz, pe trotuare.
  • Solutia este sa sistematizam cât mai multe străzi pentru a organiza locurile de parcare, și, de asemenea sa încurajăm mersul cu mijloacele de transport în comun si/sau cu bicicleta. Pur și simplu nu avem loc sa depozitam atâtea mașini în București.”, spune Mihaiu.

UPDATE Câte parcări de reședință a amenajat Primăria Sectorului 3 în 2022

Primăria Sectorului 3 administrează aproximativ 80.000 de locuri de parcare de reședință.

În anul 2022 au fost amenajate aproximativ 2000 de locuri noi de parcare de reședință ca urmare a identificării unor noi zone sau în urma reorganizării codurilor de parcare existente, potrivit informațiilor transmise de instituție la solicitarea HotNews.ro.

Reprezentanții instituției spun că în anumite zone din sector cererea de locuri de parcare este satisfăcută, în alte nu.

”Primăria Sectorului 3 prin direcțiile de specialitate derulează activități de identificare a neconformităților și dispune refacerea sau reconfigurarea parțială sau totală a parcărilor de reședință. Sunt anumite zone din Sectorul 3 în care locurile de parcare existente acoperă necesarul, zone în care locurile de parcare amenajate sunt mai multe decât solicitări, dar sunt și zone unde există deficit, iar numărul de solicitări depășește numărul locurilor disponibile”, se mai arată în răspuns.

În ultimii 16 ani, Primăria Sectorului 3 a tot făcut lucrări de sistematizare, pentru a face parcări de reședință, fiind cea mai avansată din acest punct de vedere. Au existat însă și multe derapaje, fiind celebră pentru faptul că a tăiat din grădinile blocurilor pentru a face locuri de parcare. Soluția a stârnit controverse și revolta locuitorilor din blocurile respective în anumite situații. Alții au fost mulțumiți.

HotNews.ro a scris aici despre subiect.

Câte locuri de parcare a amenajat Primăria Sectorului 4 în 2022

Primăria Sectorului 4 a amenajat în 2022 circa 5.000 de locuri de parcare, jumătate fiind parcări de reședință, restul fiind pe marile bulevarde din zona administrativă, potrivit informațiilor transmise de instituție la solicitarea HotNews.ro. Parcările de pe bulevarde pot fi însă ocupate de rezidenți în baza unui abonament lunar cu un preț similar celui pentru închirierea parcărilor de reședință. În Sectorul 4 sunt 46.610 de locuri de parcare de reședință, dintre care circa 5700 noi, restul au fost retrasate, potrivit informațiilor de pe site-ul Direcției de Mobilitate Urbană Sector 4.

Instituția nu ne-a comunicat câte cereri sunt pe lista de așteptare nici specific câte locuri de parcare au fost amenajate în 2022.

În cele două mandate ale primarului Daniel Băluță s-au făcut însă lucrări de sistematizare și s-au trasat parcări de reședință în mai multe zone din Sector.

Câte locuri de parcare a amenajat Primăria Sectorului 5 în 2022

Primăria Sectorului 5 are în administrare 21.080 locuri de parcare de reşedinţă şi 673 locuri parcări publice. În anul 2022 au fost amenajate 631 locuri parcare de reşedinţă și reabilitare (retrasate marcajele și reparații) 837 de locuri parcare de reşedinţă, potrivit informațiilor transmise de Primăria Sectorului 5 la solicitarea HotNews.ro.

„Având în vedere numărul de cereri de atribuire loc parcare de reședință la nivelul Sectorului 5 al Municipiului Bucureşti față de locurile deja existente ar fi nevoie de aproximativ 2500 locuri de parcare de reşedinţă noi”, se mai arată în răspunsul transmis de instituție.

Câte parcări de reședință a amenajat în 2022 Primăria Sectorului 6

Primăria Sectorului 6 are în administrare 45.293 locuri de parcare de reședință, 648 de locuri în parcările de tip smart-parking, 152 de locuri în parcările cu barieră din Str. Valea Lungă și la Piața Drumul Taberei și 100 de locuri în parcările închise, cu plată, destinate bicicletelor.

În 2022 instituția a amenajat 1.843 de locuri de parcare de reședință, 78 de locuri cu plată la Piața Drumul Taberei și 100 de locuri de parcare pentru biciclete, potrivit informațiilor comunicate la solicitarea HotNews.ro. Tot în 2022 au fost reabilitate 3.775 de locuri de parcare.

”În acest moment, la Serviciul Parcări, sunt în așteptare 11.642 de solicitări de loc de parcare”, se arată în răspunsul transmis de instituție.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro