Sari direct la conținut

Valea Oltului este inchisa in continuare

Ziarul de Valcea

In prezent una dintre benzile de circulatie este libera, dar circulatia nu va fi reluata deoarece exista pericolul de a cadea in continuare stanci de pe versanti. Calea ferata dintre Valcea si Sibiu a fost blocata miercuri, in jurul orei 16.30 din cauza caderilor masive de stanci de pe versanti.

Bucati de stanca au cazut de asemenea si pe Drumul National 7, la kilometrul 237, in zona comunei Caineni. Stancile s-au desprins in zona Raul Vadului de pe versantul muntos vestic al raului Olt si au blocat in totalitate soseaua, pe o portiune de 50 de metri.

Si calea ferata care face legatura intre Ramnicu Valcea si Sibiu a fost blocata total la kilometrul 352 + 970 de metri.

Zeci de politisti si jandarmi si-au facut revelionul langa stanci

De cand s-au inregistrat primele caderi de stanci in zona au fost mobilizati atat politisti, cat si jandarmi. Zeci de ofiteri si subofiteri si-au petrecut sarbatorile asigurand paza langa muntii de stanci sau dirijand circulatia in zona.

De la politie au fost trimisi in zona atat ofiteri si subofiteri de la circulatie, ordine publica cat si de la posturile de politie din zona.

Permanent se afla in preajma stancilor trei politisti, iar altii sunt postati pe traseul dintre Ramnicu Valcea si Caineni pentru a-i opri pe soferi sa ajunga la barajul de pietre. De la Jandarmerie au fost permanent in zona subofiteri si sergenti angajati pe baza de contract. Ei au lucrat pe doua schimburi.

Nici pietonii nu au voie in zona

Inainte de sarbatori au fost cativa turisti care au reusit sa „escaladeze” pe picioare muntii de pietre si sa treaca dincolo de baraj, deoarece aveau rezervari pentru revelion in statiunile valcene sau in cele de la Sibiu.

„Au mai trecut oameni pe picioare, dar numai cu aprobarea sefului de santier, atunci cand nu erau explozii sau nu se lucra in zona. De astazi a fost interzisa insa si circulatia pietonala deoarece a fost pusa din nou dinamita si exista pericolul de caderi de pietre.

Au fost lasati oamenii sa treaca doar in cazuri exceptionale. Sun cativa care lucreaza in zona sau au restaurante dincolo de baraj si voiau sa mearga acolo, sa isi asigure paza. Oricum, trecerea pe picioare este foarte dificila.

Oamenii au trebuit sa treaca Oltul pe un viaduct, apoi sa escaladeze stancile, nu este usor dar unii au facut-o. Luni dimineata se stransesera in jur de 40 de persoane care voiau sa treaca dincolo si politistii au fost nevoiti sa-i opreasca.

Masini mari nu mai sunt in zona acum, cel putin nu in partea dinspre Valcea. Pe cealalta parte a barajului de stanci actioneaza politistii de la Sibiu. Mai sunt doar doua masini mici abandonate.” – a precizat subcomisarul Marcel Sardaru, purtatorul de cuvant al Politiei Valcea.

Specialistii preconizeaza ca nici in urmatoarele zile circulatia nu va fi reluata pe Valea Oltului, deoarece nu s-a gasit pana acum o solutie viabila, care sa fie pusa repede in aplicare si care sa dea o garantie de stabilizare a versantilor, chiar daca pietrele vor fi inlaturate de pe sosea.

Pe calea ferata se lucreaza mai greu, deoarece linia a fost grav avariata de stanci, iar cantitatea de pietre cazuta in zona respectiva este mult mai mare decat cea de pe sosea.

Valea Oltului va mai ramane blocata cateva zile

Specialistii preconizeaza ca circulatia rutiera si feroviara nu va fi reluata probabil in urmatoarele cateva zile. Se apreciaza ca de aceasta data au cazut pe sosea aproximativ 10.000 de metri cubi de stanca. In unele locuri mormanele de pietre atingeau si 10 metri inaltime.

Muncitorii de la Drumurile Nationale nu au inceput imediat actiunea de deblocare, deoarece si viata lor ar fi fost pusa in pericol. Valea Oltului a mai fost blocata si in aceasta toamna timp de cateva zile, dar atunci au cazut pe sosea si pe calea ferata de zece ori mai putine stanci decat acum.

Conducerea Politiei Valcea a apreciat ca traficul va fi reluat numai in conditii de siguranta. „Nu vom relua traficul decat in conditii de maxima siguranta” – a spus comisarul Florian Marin, inspectorul sef adjunct al politiei.

In acelasi timp muncitorii de la Drumuri Nationale spun ca le este foarte greu sa degajeze soseaua, deoarece stancile sunt prea mari pentru a fi ridicate intregi de pe locul unde au cazut, asa ca este nevoie ca ele sa fie dinamitate. „Pentru deblocarea carosabilului folosim utilaje de la Valcea, Brasov si Sibiu.

Pagubele create de aceasta data sunt destul de mari.” – a spus Eugen Manescu, directorul Drumurilor Nationale Valcea.

Artificierii din echipa de interventie au detonat pana acum zeci de kilograme de dinamita, in incercarea de a degaja soseaua si tunelul, dar efectul nu a fost cel scontat, deoarece portiunea care era considerata periculoasa nu s-a desprins din munte, asa cum se estima la inceput.

La ultima prabusire nu s-a inregistrat victime, dar stancile au cazut la cateva minute dupa trecerea unui tren personal, iar pe sosea nu s-a inregistrat o tragedie numai datorita prevederii soferilor, care au franat in ultimul moment.

Sute de tiruri si autoturisme au ramas blocate timp de mai multe ore si au format o coloana pe mai multi kilometri. Specialistii spun ca prabusirile inregistrate acum se datoreaza diferentelor mari de temperatura inregistrate in ultimele zile in zona.

Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor, constructiilor si turismului a fost si el prezent in zona.

El a mai avut o cumpana, dupa ce si acum aproximativ trei luni, la ultimele caderi de stanci a fost in pericol de a fi ranit de cateva pietre care au cazut exact in zona unde se afla acesta, impreuna cu prefectul de Valcea, Anuta Handolescu.

Proiect de anvergura pentru protejarea sosele si caii ferate

Pentru a nu mai fi inregistrate astfel de incidente Marin Tudor, de la Regia de Drumuri Nationale a apreciat ca ar fi nevoie de o investitie masiva in zona. Astfel, calea ferata ar trebui acoperita pe portiunea periculoasa cu un tunel, iar deasupra soselei ar trebui instalata o copertina.

In acest sens va fi conceput un proiect de anvergura, dar nu se stie daca se vor gasi banii necesari pentru realizarea sa.

Pentru realizarea acestui proiect conducerea Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Valcea a facut demersuri pentru obtinerea fondurilor, astfel ca soseaua care traverseaza defileul Oltului va intra in reparatii incepand cu anul viitor. „Proiectul „Copertine si tuneluri deschise” vizeaza zona Vaii Oltului.

Lucrarile vor dura aproximativ trei ani, timp in care circulatia pe Valea Oltului va fi oprita temporar, autovehiculele urmand sa fie deviate pe rute ocolitoare.

Soseaua va fi acoperita pe o lungime de aproximativ 700 de metri, pentru a elimina problemele cauzate de caderile de stanci de pe versanti, care produc victime si blocheaza traficul rutier ore in sir. Dupa aceea stancile vor cadea direct in Olt. Se vor face si lucrari de consolidare a soselei afectate de traficul intens.» – a spus Eugen Manescu, directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Valcea.

Soferii – sfatuiti sa foloseasca rute ocolitoare

Politistii valceni se afla in permanenta la intrarea si la iesirea din zona periculoasa, pentru a devia circulatia pe rute ocolitoare. Soferii sunt sfatuiti sa evite Valea Oltului timp de cateva zile si sa aleaga una dintre variantele ocolitoare, fie prin Targu Jiu – Petrosani, fie prin Campulung – Brasov.

Oricare dintre aceste variante presupune inca 100 – 200 de kilometri de ocolire, iar soferii sunt nemultumiti deoarece spun ca nu au bani pentru a plati benzina pe o asemenea distanta. Cea mai mare problema este pentru masinile de marfa care au un traseu prestabilit si nu isi pot permite sa se abata prea mult de la el.

Multi soferi de tiruri au stat ore sau chiar zile langa barajul de stanci, refuzand sa ocoleasca zona, pana cand au vazut ca circulatia nu avea prea multe sanse sa fie reluata. Intre a-si petrece revelionul pe Valea Oltului si a plati din buzunar benzina pentru ocolire ei au ales in final cea de-a doua varianta.

„Eu trebuie sa duc marfa la Sibiu si acum trebuie sa ocolesc pe te miri unde. Sigur ca nu imi convine, pentru ca este posibil sa fiu pus sa platesc combustibilul din buzunarul meu” – a spus Marian Cocea, un sofer care intentiona sa tranziteze Valea Oltului.

In aceste zile pe Valea Prahovei s-a circulat bara la bara dupa ce traficul a fost intrerupt pe Valea Oltului. Probabil ca soseaua va fi prima degajata. In ceea ce priveste traficul feroviar se estimeaza ca acesta va fi reluat mai tarziu, deoarece calea ferata este grav afectata.

Vicepresedintele Consiliului Judetean Valcea, Nicolae Patru a spus ca soseaua ar trebui consolidata cu o copertina pentru a nu se mai inregistra astfel de caderi de pietre. Prefectul de Valcea, Anuta Handolescu a spus ca specialistii au decis sa redinamiteze stancile din zona.

Turistii care aveau locuri rezervate la revelion in statiunile valcene au fost nevoiti si ei sa ocoleasca foarte mult pentru a ajunge la destinatie. Multi dintre ai au intarziat la hoteluri, ba unii chiar au ajuns la Calimanesti cu o ora inainte de revelion.

Stancile au facut victime

Stancile cazute pe Valea Oltului au facut si victime. Un politist care circula cu masina personala in apropiere de manastirea Turnu a fost pur si simplu strivit de o stanca care s-a prabusit de pe versant.

Politistul, care a fost nevoit sa treaca de la munca de teren la cea de birou se judeca si acum in instanta pentru a obtine despagubiri pentru leziunile suferite cu Directia Regionala de Drumuri Nationale si Poduri, districtul Valcea.

In cazul in care se mai produc si alte accidente datorate caderilor de stanci pe Drumul National 7 in timpul cat se efectueaza lucrari consecintele vor fi suportate de firma care efectueaza consolidarea si nu de Regia de Drumuri si Poduri.

„In cazul accidentelor responsabilitatea apartine constructorului care face lucrarile”, a precizat Eugen Manescu, directorul Directiei Regionale de Drumuri Nationale si Poduri, districtul Valcea. Dupa ce se va finaliza actiunea de consolidare a versantilor pe Valea Oltului va demara activitatea de copertinare a zonelor de risc. Proiectul va fi derulat pe parcursul a cinci ani.

Victimele au cerut despagubiri consistente

In anul 2001 a fost inregistrata prima victima a caderilor de stanci de pe Valea Oltului – un politist din cadrul Serviciului Politiei Rutiere Valcea. Masina in care se afla acesta a fost strivita de o stanca rostogolita de pe versantii din jur, iar omul a ramas infirm pe viata.

Dupa mai multi ani in care lucrase la circulatie Gheorghe Popelca a fost nevoit sa treaca la munca de birou. In prezent este pensionar. „Atunci cand am fost eu ranit nici macar nu incepusera lucrarile acolo, nu se facea nimic pentru prevenirea unor astfel de accidente. Eu mergeam la serviciu, dar nu am mai apucat sa ajung.

I-am dat apoi in judecata pe cei de la drumuri si am castigat procesul. Hotararea este acum definitiva si irevocabila. La vremea aceea am cerut despagubiri in valoare de 500 de milioane de lei. Am inteles ca si-au vandut vilele de la Bradisor ca sa faca rost de bani.

Abia dupa accidentul meu au demarat consolidarile, iar zona a fost semnalizata corespunzator”, a spus Gheorghe Popelca. Si in anul 2002 stancile au facut alte victime. In acea perioada se lucra deja la consolidarea versantilor. Doi soti din Iasi au fost prinsi sub bolovani si au ramas cu mainile si picioarele amputate.

Singura care a scapat a fost fiica lor, Alexandra, care s-a ales „doar” cu o fractura de clavicula. Familia din Iasi a cerut daune de sapte miliarde de lei. In ambele cazuri, persoanele afectate inca mai asteapta sa primeasca despagubirile.

„Oamenii au cerut despagubiri de 6 miliarde de lei, Este normal intr-un fel pentru ca au ramas infirmi. Nu este o despagubire care sa compenseze nenorocirea si probabil ca vor incasa banii. Despagubirile sunt platite de constructori.

Atunci cand au inceput lucrarile constructorii au incheiat un contract cu Compartimentul National de Drumuri si cu regionala Craiova prin care sectorul respectiv de drum a fost predat constructorului in perioada executarii lucrarilor.” – a mai precizat Eugen Manescu.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro