Sari direct la conținut

Tun pe 15 milioane de euro

Ziarul de Sibiu

Sub ochii nestiutori ai consilierilor locali ai municipiului Sibiu, la inceputul acestui an s-a desfasurat, intr-o tacere suspecta, licitatia pentru reabilitarea Pietei Garii si a unor strazi din municipiul Sibiu.

La licitatie au participat trei firme, iar cea castigatoare va fi, dupa toate semnele, firma care a cerut cel mai mult pentru aceste lucrari – 15 milioane de euro, cu aproape patru milioane de euro mai mult decat au solicitat celelalte doua firme participante la licitatie.

In 22 iunie 2005, Consiliul Local al municipiului Sibiu a votat in unanimitate proiectul ce avea sa devina Hotararea cu numarul 197 si care cuprindea indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii numit „Transport urban in municipiul Sibiu”.

Acest proiect presupune, in principal, modernizarea Pietei Garii, modernizarea unor strazi locale si lucrari pentru iluminatul public, in Centrul istoric. Iar pentru ca toate aceste investitii au nevoie de finantare, administratia locala, in frunte cu primarul Sibiului, a decis sa faca un imprumut de 15 milioane de euro, de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD).

Conform HCL 197, amintita mai sus, modernizarea Pietei Garii necesita o investitie de aproximativ 4,7 milioane de euro, reabilitarea unor strazi din Sibiu – 7,4 milioane de euro, lucrarile pentru iluminatul public in centrul Sibiului – 1,6 milioane de euro, iar implementarea serviciilor de consultanta presupunea alte cheltuieli de 1,2 milioane de euro.

Adunate, aceste sume fac 15 milioane de euro, adica exact imprumutul planuit la BERD, care a fost semnat si parafat cu mare tam-tam in luna iulie a anului trecut.

Licitatie cu cantec

Cum in Sibiu exista relativ multe santiere, putina lume a stat sa urmareasca ce se va intampla cu reabilitarea Pietei Garii. Prin urmare, discutiile din Comisia de Urbanism a Consiliului Local, privind organizarea unei licitatii pentru contractarea firmei care va amenaja Piata Garii si va reabilita parte din strazile Sibiului, au trecut relativ neobservate, in octombrie anul trecut.

La fel de neobservat a trecut si anuntul publicat in cotidianul national „Gandul”, care, la sfarsitul anului trecut, anunta organizarea unei licitatii pentru reabilitarea pietei si a unor strazi din Sibiu. Iar pentru cei care ar fi sunat, la sfarsitul anului trecut, la Primaria Sibiu, sa afle cum pot obtine caietul de licitatie, li s-ar fi raspuns ca nu exista o asemenea licitatie.

Trei, Doamne, si toti trei

Intr-un final, pentru reabilitarea Pietei Garii si pentru modernizarea unor strazi din Sibiu s-au inscris la licitatie trei societati – austriecii de la Swietelsky, englezii de la Scanmoor si germanii de la Strabag.

Comisia de licitatie, condusa de un austriac, a purces la evaluarea ofertelor: asa s-a stabilit ca englezii de la Scanmoor au cea mai buna oferta tehnica, din moment ce au atasat dosarului si un proiect de management al traficului, pe perioada lucrarilor la Piata Garii. Sau, cel putin, acestea sunt discutiile care au „transpirat” din comisia de licitatie.

Nici oferta celor de la Swietelsky nu a fost de lepadat, iar daca e sa dam crezare oficialitatilor locale, nici cei de la Strabag nu s-au prezentat tocmai rau. Dar diferenta principala a constat in preturile cerute. Englezii de la Scanmoor au cerut 11,2 milioane de euro pentru reabilitarea Pietei Garii si a strazilor din Sibiu, iar austriecii de la Swietelesky au licitat 10,8 milioane de euro. Germanii de la Strabag au sarit la cel mai mare pret – 15 milioane de euro.

Abrambureala negocierilor

Conform reprezentantilor de la Swietelsky si Scanmoor, anuntarea castigatorului licitatiei trebuia facuta in urma cu doua saptamani. Insa aceleasi surse sustin ca anuntul a fost amanat, pe motiv ca „primarul Sibiului mai trebuie sa discute cu cei de la Strabag”.

Or, daca ceea ce sustin cele doua societati este adevarat, astfel de discutii sunt mai mult decat dubioase, din moment ce licitatia era prelungita. „Licitatia este in curs de desfasurare si va fi finalizata pana la sfarsitul acestei luni”, a declarat sec primarul Sibiului, acum doua saptamani.

Intre timp, anuntarea oficiala a castigatorului licitatiei s-a amanat suspect de mult. Cei de la Scanmoor si Swietelscky au inceput sa intre la banuieli, din moment ce au primit informatii potrivit carora nemtii de la Strabag au inceput sa contacteze diferite societati, pentru intocmirea proiectului tehnic de executie si pentru angajarea de topografi.

Iar astfel de demersuri se justifica numai in momentul in care lucrarile ar trebui pornite. Cu alte cuvinte, in conditiile in care Strabag-ul ar fi castigat licitatia. Membru in comisia de licitatie, viceprimarul Eugen Mitea a confirmat supozitiile. „Nu aveam cum sa ii alegem pe cei de la Scanmoor, pentru ca ei nu au nici o lucrare in Europa, in afara de Irlanda.

Iar cei de la Swietelsky au prezentat drept inginer de santier un maistru. Prin urmare, cei de la Strabag au cea mai buna oferta”, a declarat Eugen Mitea, care a adaugat ca anuntarea oficiala a castigatorului licitatiei urma sa fie facuta in ultimele trei zile ale saptamanii trecute. Pana la inchiderea editiei (sambata, orele 14.00) acest lucru nu s-a intamplat.

In plus, Eugen Mitea ridica o noua minge la fileu. Chestionat asupra sumei imense cerut de cei de la Strabag, fata de celelalte oferte, Mitea a declarat ca aceasta este in negociere. „Urmeaza sa mai negociem cu cei de la Strabag, pentru a reduce pretul”, a afirmat Mitea.

Or, o negociere de acest fel anuleaza logica licitatiei – fie castiga cei de la Strabag cu 15 milioane de euro, fie se mai organizeaza o noua licitatie.

Iar ca detaliu, Scanmoor este firma britanica, Anglia face parte din UE, la fel si Irlanda.

Varianta lui Guttmann

Surse din cadrul societatii Scanmoor sustin ca presedintele comisiei de licitatie „a fost adus” de arhitectul-sef al Sibiului, Szabolcs Guttmann. Acesta infirma categoric aceste supozitii, dar aduce povestea licitatiei pe un alt fagas. „Nici nu il cunosc pe acest presedinte al comisiei.

Nici nu fac parte din aceasta comisie, iar daca numele meu apare acolo, probabil am fost delegat de altcineva sa fac parte din comisie. In ce priveste diferentele de pret, pot spune ca principalul criteriu de selectie a fost competitivitatea. Iar acest lucru nu l-am decis noi, de la Sibiu, ci reprezentantii BERD, care au venit cu un caiet de sarcini foarte minutios pregatit.

Cei de la BERD au avut cuvantul cel mai greu de spus in stabilirea castigatorului acestei licitatii”, declara Guttmann.

Ca un detaliu, sefii din cadrul Consiliului Judetean Sibiu sustin ca, pana acum, nu au auzit de faptul ca BERD isi nominalizeaza persoane in astfel de comisii de licitatie.

Scandal la poalele UE

Vineri seara, reprezentantii Scanmoor si Swietelsky nu stiau, inca, cine a castigat licitatia pentru reabilitarea Pietei Garii si a unor strazi din Sibiu. Supozitiile lor, care pana acum au fost confirmate, aduc in prim plan varianta unei amanari a anuntului pana la limita celor 45 de zile prevazute in lege.

Astfel, in cazul in care Scanmoor si Swietelsky vor depune contestatie, in cele 15 zile legale, nemtii de la Strabag vor fi deja avansati cu lucrarile de pornire a santierelor. Oricum, atat constructorii englezi, cat si cei austrieci sunt hotarati sa mearga pana la Bruxelles, cu contestatii legate de licitatia de la Sibiu.

Repararea strazilor reparate

In februarie 2005, cand au inceput tatonarile pentru obtinerea unui imprumut BERD in vederea reabilitarii unor strazi din Sibiu, administratia locala avea in vedere „modernizarea unor strazi neasfaltate”.

In martie, cu milioanele de euro de la BERD urmau sa fie modernizate „unele strazi”, pentru ca in iunie sa fie facuta publica o lista ce cuprindea reabilitarea unor artere precum Bulevardul Coposu, Bulevardul Mihai Viteazul sau Calea Dumbravii.

Calcule ce dau cu rest

Conform HCL 197 de anul trecut, reabilitarea Pietei Garii si a unor strazi din Sibiu presupune o investitie de fix 12,2 milioane de euro. Restul, de 2,8 milioane de euro, din imprumutul obtinut de la BERD ar urma sa fie folosit pentru iluminatul public din centrul Sibiului si pentru implementarea serviciilor de consultanta.

In cazul in care cei de la Strabag vor castiga, intr-adevar, licitatia, bugetul local al Sibiului va trebui sa suporte diferenta de la 12,2 milioane, pana la 15 milioane de euro.

Firme una si una

Firma Strabag este a patra firma de constructii din Germania, conform datelor de pe site-ul firmei. Are peste 40.000 de angajati in cele peste 500 de locatii din intreaga lume, printre care si Bucuresti. Chiar la inceputul acestui an, Strabag a castigat licitatia pentru construirea unei centrale electrice in Germania, in valoare de 125 de milioane de euro.

Austriecii de la Swietelsky au aproximativ 4.800 de angajati, avand in 2004 o cifra de afaceri de peste 664 de milioane de euro, conform datelor de pe site-ul firmei. In Romania, Swietelsky a incheiat, in octombrie 2003, o lucrare de peste 140 de milioane de euro – reabilitarea caii ferate pe tronsonul Bucuresti – Ploiesti – Campina.

In ce priveste Scanmoor, aceasta este o companie ce a rezultat in urma fuziunii a trei societati de constructii din Anglia. Anul trecut, Scanmoor a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 90 de milioane de euro, iar cel mai mare proiect derulat in 2005 a valorat peste 25 de milioane de lire sterline.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro