Liderii europeni cer intervenția UE pentru a limita importurile de autobuze chinezești. O treime din autobuzele electrice din Europa vin din China
Producătorii de mașini, guvernele și Comisia Europeană sunt din ce în ce mai îngrijorați de mașinile chinezești alimentate cu baterii, dar există o altă amenințare pentru transport: autobuzele electrice urbane, relatează Politico.
În timpul aceste săptămâni, președintele chinez Xi Jinping a efectuat un turneu de șase zile în trei state europene: Franța, Serbia și Ungaria. Un punct de tensiune important în timpul vizitei a fost ancheta UE privind vehiculele electrice din China. Statele europene acuză că acestea sunt subvenționate în mod nedrept și astfel capată un avantaj incorect față de cele produse în Europa.
O cincime dintre vehiculele electrice vândute în Europa anul trecut au fost din China, iar ONG-ul ecologic Transport & Environment se așteaptă ca aceasta să crească la un sfert în acest an.
Există îngrijorări similare cu privire la sectorul autobuzelor: faptul că China ar putea folosi amploarea pieței sale interne – unde aproape toate autobuzele sunt electrice – și costurile sale de producție mai mici pentru a zdrobi rivalii europeni. Dar, deocamdată, Bruxelles-ul respinge solicitările industriei de a examina producătorii chinezi de autobuze pentru subvenții neloiale.
„Amenințările la adresa competitivității industriei includ concurența globală acerbă, producătorii chinezi de autobuze care au câștigat deja cote de piață în UE de-a lungul unui număr de ani”, a declarat Thomas Fabian, director pentru vehicule comerciale la asociația de lobby auto ACEA.
Industria se schimbă rapid datorită deciziei UE de a interzice vânzarea de autobuze care emit dioxid de carbon până în 2035, cu o țintă intermediară de reducere a emisiilor cu 90% în 2030. Aceasta crește piața pentru autobuze care nu utilizează combustibili fosili și în special autobuze electrice.
Autobuzele urbane sunt în fruntea electrificării – spre deosebire de autocarele de lungă distanță, acestea circulă pe rute fixe, au distanțe mai mici de călătorie și pot fi reîncărcate cu ușurință, a spus Agenția Internațională pentru Energie.
Și acesta este un sector în care companiile chineze sunt jucători puternici.
Anul trecut, primii 12 producători ai continentului au vândut 5.107 de autobuze electronice, aproape o treime fiind fabricate de compania chineză Yutong, BYD și joint venture-ul BYD cu britanicii de la Alexander Dennis și Zhongtong, potrivit unui raport al Chatrou CME Solutions.
Dar aceasta este în scădere față de companiile chineze care controlau 41% din piață în 2022. Cota lor a scăzut datorită creșterii producției de autobuze electronice de către MAN din Germania și Solaris din Polonia, o subsidiară a CAF din Spania.
Producătorul de vehicule grele Daimler Truck a descris piața autobuzelor drept o „industrie foarte competitivă și sensibilă la preț”.
Marca chinezească de vehicule electrice BYD este o prezență în creștere și are planuri ambițioase pentru piața vehiculelor electrice fiind un jucător dominant în piața autobuzelor electronice cu fabrici în Regatul Unit, Țările de Jos și Ungaria.
Până acum, Comisia Europeană nu și-a dezlănțuit inspectorii de concurență în sectorul autobuzelor în același mod în care a făcut-o pentru mașinile electrice – un sector economic mult mai mare. Companiile europene speră că Bruxelles-ul își va schimba politica și va supraveghea îndeaproape piața.
„Piețele UE sunt disponibile oricărei companii care respectă reglementările europene. Suntem convinși că autoritățile europene de concurență se vor asigura că și concurența este corectă în viitor”, a spus un purtător de cuvânt al Volvo.