Activele ELCEN ar putea fi scoase la vânzare pe piața liberă dacă Primăria Capitalei nu le cumpără
Activele ELCEN ar putea fi scoase la vânzare pe piața liberă dacă Primăria Capitalei nu poate realiza transferul de afacere și nu le poate cumpăra la valoare de piață, prevede noul plan de reorganizare al ELCEN, depus la Tribunalul București, se arată într-un comunicat de presă transmis de SIERRA QUADRANT, administratorul judiciar al ELCEN. În lipsa transferului de afacere către o societate capabilă să acceseze linii de finanțare necesare retehnologizării, există riscul real ca ELCEN să poată asigura din 2023 doar 370 Gcal/h dintr-un necesar de energie termică, previzionat a fi acoperit din sursele ELCEN, de circa 1.800 Gcal/h la nivelul Capitalei, potrivit sursei citate.
”Noul plan de reorganizare, care prevede soluția transferului de afacere, acordă în continuare prioritate Municipiului București sau societăților indicate de acesta în vederea achiziției activelor ELCEN la valoarea de piață determinată de către evaluatorul Veridio, în vederea realizării SACET București. În cazul în care PMB nu îndeplinește din nou condițiile necesare preluării activității ELCEN, în urma discuțiilor avute și a intenției manifestate în mod expres de către oficialii Ministerul Energiei, această instituție guvernamentală are posibilitatea de a achiziționa activele ELCEN fie în mod direct, fie prin intermediul societăților în care acestea au calitatea de acționar. Dacă nici PMB și nici Ministerul Energiei nu vor comunica în scris intenția neechivoca și necondiționată pentru preluarea activelor ELCEN, acestea vor fi vândute, în condițiile legii, către orice companie care îndeplinește criteriile legale și de viabilitate, indiferent de structura acționariatului acesteia sau de natura capitalului (autohton sau străin)”, se arată într-un comunicat emis de SIERRA QUADRANT, administratorul judiciar al ELCEN.
Reprezentanții Sierra Quadrant spun că în lipsa investițiilor în retehnologizare, din 2023 ELCEN nu va mai fi capabilă să asigure necesarul de energie termică pentru oraș. Astfel, până în 2030 este nevoie de investiții de peste 500 milioane de euro.
”În lipsa transferului de afacere către o societate capabilă să acceseze linii de finanțare necesare retehnologizării, întrucât au apărut dificultăți în asigurarea finanțării pentru respectarea legislației de mediu și modernizarea capacităților de producție concomitent cu recuperarea creanțelor creditorilor, există riscul real ca ELCEN să poată asigura din 2023 doar 370 Gcal/h dintr-un necesar de energie termică, previzionat a fi acoperit din sursele ELCEN, de circa 1.800 Gcal/h la nivelul Capitalei. Suma necesară investițiilor în retehnologizare necesare în intervalul 2018-2030 se ridică la nivelul de 537 milioane de euro. ELCEN nu deține resursele necesare acoperirii din fonduri proprii a acestor investiții, iar accesarea fondurilor europene nerambursabile în starea de insolvență este imposibilă. Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că investițiile realizate prin fonduri europene vor conduce în final nu doar la asigurarea capacității de producție necesare, dar și la o scădere a prețului energiei termice pentru locuitorii Capitalei, ca efect direct al modernizării și, implicit, al eficientizării activității de producție”, se precizează în comunicatul Sierra Quadrant.
Administratorul judiciar mai atrage atenția că, în cazul în care ANRE nu va actualiza prețul la energie termică, precum și valoarea bonusului de cogenerare, va proceda la convocarea Adunării creditorilor în vederea prezentării situației financiare, urmând ca Adunarea creditorilor să aprobe fie încetarea activității curente de producție a energiei termice ce generează pierdere, fie acceptarea continuării activității în condițiile generării de pierdere din activitatea curentă.
”Amintim faptul că prin OUG nr. 19/2019 și OUG nr. 114/2018, în perioada 1 mai – 28 februarie 2022, gazele naturale din productia curenta internă utilizate pentru producerea de energie termică destinată consumului populatiei vor fi achiziționate la pretul de 68 lei/MWh în baza contractului cadru reglementat. Contractul cadru precum şi toate metodologiile/reglementările punerii în practică a prevederilor OUG nr. 114/2018 sunt reglementate de ANRE. De asemenea, pentru clienţii casnici furnizarea de energie electrică se realizează în condiţii reglementate tot de către ANRE. Ținând cont de cele prezentate mai sus, subliniem faptul că ELCEN este obligată să vândă la un preț plafonat, în condițiile în care cheltuielile înregistrate pentru producerea de energie termică și electrică au crescut ca rezultat al pieței extrem de volatile. Cu titlu de exemplu, principalele costuri ale producției de energie termică și electrică (costul achiziției de gaz și costul achiziției de certificate de CO2) au înregistrat creșteri semnificative (spre exemplul costul certificatelor de CO2 a crescut de la 5 €/certificat la 27 €/certificat în mai puțin de un an), creșteri care nu se reflectă în creșterea prețului energiei termice decât după un interval de 6 luni – 12 luni de la data creșterii acestora și uneori la valori mai reduse decât prețurile de achiziție”, exemplifică administratorul judiciar al ELCEN.
Potrivit sursei citate, continuarea activității de producție de energie termică în condiții de pierdere va conduce la:
- – imposibilitatea Societății de a atrage surse de finanțare bancară pentru susținerea proiectelor de investiții pentru conformarea la cerințele de mediu;
- – lipsa de eligibilitate a Societății pentru finanțarea proiectelor de investiții din fonduri nerambursabile;
- – imposibilitatea de identificare a unui investitor interesat să preia activitatea societății prin transfer de afacere, adăugând riscului de neîncasare a energiei termice și riscul desfășurării unei activități neprofitabile;
- – imposibilitatea de operare a oricăror modificări salariale la nivelul Societății, ca urmare a constrângerilor legale care condiționează orice astfel de modificări de creșterea profitabilității activității desfășurate.