Sari direct la conținut

Adrian Curaj, ministrul Educatiei: Mi-as dori foarte mult sa nu fiu asociat cu Mister legea educatiei

HotNews.ro
Adrian Curaj, Foto: Agerpres
Adrian Curaj, Foto: Agerpres

„Mi-as dori foarte mult sa nu fiu asociat cu Mister legea educatiei. Nu vreau, pentru ca este anuntat un proces important in societate, care ne va ajuta foarte mult sa ne clarificam elementele importante”, a declarat noul ministru al Educatiei, Adrian Curaj, facand referire la dezbaterea pe educatie lansata de presedintie, cu orizont de finalizare a discutiilor la sfarsitul anului 2016. Oficialul a precizat ca „nu e suficient sa ai o viziune, este important sa ai in spate acea emotie fantastica care vine din dialog, din participare”. Intr-o conferinta organizata de Reprezentanta Comisiei in Romania, Curaj a anuntat ca „va trebui sa facem mici corecturi, unele sunt vitale, dar le vom face chirurgical acolo unde trebuie sa facem. Dar efortul va fi acela de a face sens intre ce exista, a identifica ce nu exista si a incerca sa valorificam mai bine cantitatea enorma de date peste tot existenta”.

Adrian Curaj, noul ministru al Educatiei, a fost prezent astazi, 24 noiembrie 2015, la conferinta de lansare a Monitorului Educatiei si Formarii 2015. La evenimentul organizat de Reprezentanta Comisiei in Romania au mai participat Angela Filote – seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, precum si Ligia Deca – consilierul pe Educatie al presedintelui Klaus Iohannis. Ambele au luat cuvantul inaintea ministrului Educatiei, iar Ligia Deca a declarat ca intentia administratiei prezidentiale este ca, pana la finalul lui 2016, „sa avem o dezbatere publica vizavi de care sunt optiunile majore de tara ale Romaniei pe toate nivelurile de educatie si in zona cercetarii si sa construim impreuna o viziune”.

Angela Filote a avertizat, la randul sau, ca „toti ministrii au propus si au lansat o reforma a invatamantului”, intentii din care „pana la urma n-a iesit lucrul cel mai bun”. „Si aici, domnule ministru, iarasi va fi o provocare, pentru ca sigur la toate aceste probleme tendinta este de a raspunde cu o reforma”, a declarat seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

Moderatorul evenimentului, Ciprian Ciucu, director al Centrului Roman de Politici Europene, l-a invitat pe ministru sa ia cuvantul prezentandu-l: „domnul ministru Curaj cunoaste sistemul. Cred ca am avut de-a face cu cateva initiative de reforma care n-au fost finalizate, dar care s-au confruntat cu contra-reforma care le-au adus in punctul de plecare. Lumea spune ca or fi fost foarte multe schimbari in educatie, dar foarte putine la nivel de clasa. Schimbarile sunt initiate la nivelul ministerului, la varf, pana ajunge la inspectorat trece ceva timp”.

Cele mai importante declaratii facute de Adrian Curaj, ministrul Educatiei:

  • Da, stiu sistemul, dar ma las surprins zi de zi in ultimele zile de ce aflu nou. Cred ca suntem intr-un context interesant astazi. In primul rand, aici ma simt ca acasa, asa cum spun ca am crescut in spatiul proiectelor de Banca Mondiala si m-am maturizat in relatia si in proiectele cu Comisia Europeana.
  • Pentru ca discutam despre Monitorul Educatiei, suntem in echilibrul acesta dintre emotii si date. Atunci cand dezvoltam strategii, permanent suntem in confruntarea aceasta: ce ne spun datele, dar ce ne spun emotiile noastre, pentru ca din interiorul nostru stim ca exista un dat natural teribil, exista o resursa umana pe care trebuie cumva cu tot ce stim ca se intampla peste tot sa distilam ca noi sa actionam in favoarea lor.
  • Niciun copil sa nu ajunga sa nu-si puna in valoare acest dat natural. Eu cred intr-un dat natural de exceptie.
  • Ideea de a reduce decalajele: eu vin si din inovare-cercetare. Reducerea decalajelor inseamna perseverenta de a face pas cu pas. As vrea inovarea care sa ma ajute sa fac acel salt. Sunt convins ca avem si capacitate suficienta, dar pentru asta mai trebuie sa avem o disponibilitate majora: disponibilitatea de a experimenta.
  • Si daca eu cred fabulos in capacitatea de creativitate a noastra, naturala, nu sunt de-a dreptul convins de o capacitate antreprenoriala deosebita. Iar antreprenoriatul este asociat riscului si acceptarii lui.
  • Noi spunem in zona de antreprenoriat ca antreprenorul pune some skin in. Isi pune pielea in joc pentru tot ce face, pentru ca antreprenorul crede.
  • Eu cred ca spatiul acesta de inovare trebuie sa fie mai mult exprimat. Spatiul de inovare inseamna ca suntem dispusi atat la lucruri speciale, care ies total din peisaj, dar si, pe de alta parte, sa acceptam nereusita. De asta este frumos sa pilotezi, sa inveti ce fac altii, sa experimentezi si dupa aia, atunci cand te duci si rostogolesti in sistem, sa simti ca ce ai facut poate avea un impact deosebit.
  • De putine ori, din pacate, noi discutam despre impactul ex-ante [studiul de impact realizat inainte de aplicarea unei politici – n.red.]. Si nu vreau sa fie doar o poveste ca discutam despre impact ex-ante; nu iti poti permite sa pilotezi direct in laborator si sa nu vii cu ceva care sa aduca inovare si sa genereze dinamica transformationala.
  • Ieri, le-am spus colegilor mei ministri la Consiliul pe Educatie [Adrian Curaj a participat luni, 23 noiembrie 2015, la reuniunea Consiliului European al Educatiei; detalii aicin.red.] ca sunt multe interventii de facut, cu toti discutam despre curriculum si cum poate fi adaptat mai bine si valului acestuia de neincredere. Noi ne-am exprimat solidaritatea participand la acest Consiliu, chiar daca eu de exemplu aveam clar problema bugetului sus pe agenda. Le-am spus ca datele conteaza foarte mult, din punctul meu de vedere. Si datele curate, date care sa te ajute intelegand ce se intampla in Europa, sa poti sa iei niste decizii. Nu e vorba de tara, pentru ca uneori datele intre sunt interesante, datele pe zone geografice. Pentru ca asa poti sa identifici modele de comportament pe anumite zone si e bine sa invatam.
  • De asemenea, invatarea intre noi conteaza foarte mult. 
  • Eu cred ca nu trebuie sa ne fie frica de date. Vin dintr-o zona in care am incercat ca datele sa fie vizibile, am incercat ca transparenta datelor sa fie un mijloc de a comunica. 
  • Daca e vorba de facut pe termen lung, ce eu simt ca pot face este ideea de a pune seminte de viitor. Sa facem lucruri, sa fundamentam lucruri, sa contribuim, sa punem la un loc ce s-a facut, astfel incat sa se simta ceva, iar cei care vor veni dupa noi sa poata sa valorifice mai bine.
  • Nu e suficient sa ai o viziune, este important sa ai in spate acea emotie fantastica care vine din dialog, din participare, care inseamna: da, vrem asta si o facem!
  • Din acest punct de vedere, eu cred ca este esential ce se intampla si mesajul transmis de presedintie referitor la acest dialog referitor la cum arata Romania marcata de educatie. Si eu zic ca sansa Romaniei este educatia si creativitatea, inovarea.
  • Apropo de lege: mi-as dori foarte mult sa nu fiu asociat cu Mister legea inovarii, legea educatiei. Nu vreau, pentru ca este anuntat un proces important in societate care ne va ajuta foarte mult sa ne clarificam elementele importante. Este un proces in care noi trebuie sa fim parteneri si sa pregatim, pe etapa aceasta, elementele care pot conduce pe etapa urmatoare la detalii.
  • Eu cred ca va trebui sa facem mici corecturi, unele sunt vitale, dar le vom face chirurgical acolo unde trebuie sa facem. Dar efortul va fi acela de a face sens intre ce exista, a identifica ce nu exista si a incerca sa valorificam mai bine cantitatea enorma de date peste tot existenta si nevalorificata.
  • Este important impactul si cred ca permanent trebuie sa ne uitam la impact. Faptul ca nu facem ex-ante e o mare problema. Din pacate, nu reusim sa invatamant uitandu-ne la impactul dupa. Trebuie sa invatam si sa acceptam ca daca tot timpul spunem “nu este”, “nu poate”, “nu ma uit la ce s-a intamplat”, in primul rand nu invat si nu pot sa iau decizii frumoase pentru viitor.
  • Cred ca exista enorm de multa inteligenta colectiva in Romania.

Angela Filote, seful Reprezentantei CE in Romania

Angela Filote, seful Reprezentantei CE in Romania

Foto: Reprezentanta CE

Angela Filote, seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania:

  • 
Este primul eveniment comun intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei la nivel de ministru. Mi se pare de bun augur ca acest prim eveniment la noi sa aiba ministrul cu numele Curaj. Cred ca acest guvern are nevoie de curaj si sigur ajuta daca ministrul Educatiei este cel care poarta acest nume.
  • Exista o legatura directa intre calitatea educatiei dintr-un stat membru si nivelul de dezvoltare economica. Acum, daca ne uitam la Romania, vom vedea ca are cea mai mare crestere economica din Uniunea Europeana, deci inregistreaza o rata de crestere mai mare decat orice alt stat membru in momentul de fata. In acelasi timp, daca vrem sa fim cinstiti cu noi insine, ne uitam la imaginea de ansamblu si vedem ca este in continuare al doilea cel mai sarac stat membru din Uniunea Europeana.
  • Deci provocarea ramane acolo: cum sa traducem aceasta crestere economica intr-o crestere a nivelului de trai. Pentru ca, din punctul nostru de vedere, acesta este obiectivul unei cresteri economice. Daca avem crestere economica pe hartie, dar oamenii sunt la fel de saraci, atunci ceva lipseste din intreaga ecuatie a cresterii economice.
  • De altfel, daca ne uitam la modelul de crestere economica din Romania, vedem ca aceasta se bazeaza in special pe o forta de munca prost platita.  
  • Asteptam un model de crestere economica in Romania in care munca sa fie apreciata la adevarata ei valoare. Si salut din acest punct de vedere faptul ca una dintre cele trei prioritati ale noului guvern se refera exact la crestere economica durabila, sustenabila, adica acel model de crestere economica care ar trebui sa duca si la cresterea nivelului de trai.
  • Pentru ca modelul pe care il avem acum in Romania nu corespunde unui model de crestere economica europeana, unui model care isi propune reducerea decalajelor dintre Romania, sigur un stat mai nou in Uniunea Europeana, si celelalte state.
  • Guvernul are nevoie de curaj, domnule Curaj, si de aceea credem ca educatia este un punct cheie de pornire in a raspunde la aceasta provocare.
  • De altfel, vedem ca in Romania avem in continuare tot felul de paradoxuri: 7% din scoli aveau autorizatia ISU, mai mult de jumatate din scoli au raspuns la un sondaj de-al nostru spunand ca au mai putin personal decat este pe schema, ca nu reusesc pur si simplu sa atraga profesori si in acelasi timp copiii romani care merg la olimpiade internationale se intorc cu medalii. Deci potentialul exista, trebuie sa gasim impreuna solutia pentru a-l materializa.
  • Inatamantul, educatia este unul din acele domenii in care Comisia Europeana nu are competente la nivel european. Sunt zone care tin de sufletul unui stat membru si acolo statele membre nu ne-au dat competenta legala pentru a stabili noi, la nivelul UE, ce trebuie facut.
  • Fiecare stat membru isi stabileste propria politica si atunci ce incercam noi, prin instrumente ca acest monitor, este sa punem totusi niste oglinzi in care statele membre sa se poata reflecta, sa se poata compara, este inevitabila aceasta comparatie si aceasta listare cine sta mai bine, cine sta mai prost la un criteriu sau altul, dar obiectivul final este de a invata unii de la altii. Asta este una dintre contributiile cele mai importante ale aderarii la UE.
  • O alta corelatie pe care o vedem este cea intre bugetul alocat invatamantului si performanta sectorului: Romania din pacate se claseaza pe ultimul loc in UE, ba chiar cu o tendinta de scadere a bugetului alocat educatiei. Stiu, dle ministru, ca sunteti acum in perioada in care finalizati discutiile pe proiectul de buget din 2016 si nu pot decat sa sper ca acest trend care nu face cinste nici Romaniei, nici ambitiilor ei de viitor se va putea cu timpul inversa, astfel incat sa vedem o alocare corespunzatoare pentru acest sector si mai ales o folosire judicioasa a acestei alocari. Pentru ca, de multe ori, ceea ce constatam este ca problema cea mai mare nu este legata de volumul de bani, ci de calitatea utilizarii acestor bani.
  • S-a pus baza crearii unei baze de date integrate pentru 50 de universitati publice, tocmai pentru a urmari cati din absolventii acestor universitati reusesc sa se si angajeze.
  • Vreau totodata sa salut recenta initiativa a presedintiei de a relansa dezbaterea in sectorul de educatie si cercetare, in vederea stabilirii unor directii de actiune pe termen mediu, pentru asigurarea continuitatii in acest domeniu, pentru ca toata lumea stie ca este o problema, toata lumea vrea sa ajute si toti ministrii au propus si au lansat o reforma a invatamantului.
  • Si din aceste intentii foarte bune pana la urma n-a iesit lucrul cel mai bun, pentru ca aceste schimbari frecvente nu pot sa ajute sectorul.
  • Si aici, domnule ministru, iarasi va fi o provocare, pentru ca sigur la toate aceste probleme tendinta este de a raspunde cu o reforma.
  • O sa vedem daca noul guvern va propune si el o reforma, daca presedintia, si daca se poate intr-adevar asigura aceasta reforma (…), astfel incat sa o facem o data si bine si sa ne mai uitam la ea peste 10-15 ani, cand ea va fi reusit sa produca acele rezultate pe care si le-a propus de la bun inceput.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro