AEP respinge acuzațiile AUR drept „informații false”. Precizări despre procedura de radiere a alegătorilor care au decedat

Autoritatea Electorală Permanentă a declarat, joi, că „un partid politic” a lansat în spațiul public informații „false” cu privire la acuratețea datelor și a informațiilor înscrise în Registrul electoral. Comunicatul AEP vine în contextul în care AUR susținuse că pe listele electorale sunt „aproximativ patru milioane de persoane decedate figurează în continuare oficial cu «drept de vot» în România”.
AEP susține că „baza de date a Registrului electoral este permanent actualizată, prin înscrierea cetățenilor români care au împlinit sau împlinesc vârsta de 18 ani până în ziua alegerilor inclusiv, prin înscrierea persoanelor care au dobândit cetățenia română, prin radierea cetățenilor care şi-au pierdut dreptul de vot, au decedat sau au pierdut cetățenia română, precum şi prin actualizarea datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot deja înscrise în Registrul electoral”.
„Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor comunică Autorității Electorale Permanente, prin intermediul unor importuri periodice, actualizări intervenite în datele personale ale cetățenilor români cu drept de vot și informații privind persoanele decedate, respectiv cele cu mențiuni de deces înregistrate în Registrul Național de Evidență a Persoanelor (RNEP), administratat de către DGEP”, se arată în comunicat.
AEP a precizat că „actualizarea datelor deja existente în Registrul electoral pentru alegătorii cu domiciliul sau reședința în țară este o activitate care revine primarilor sau persoanelor împuternicite de aceștia”.
„Astfel, radierea alegătorilor cu domiciliul în România din Registrul electoral în caz de deces se face din oficiu, pe baza actelor sau a comunicărilor oficiale, ori la cererea persoanei interesate, pe baza certificatului de deces, numai de către persoanele autorizate”, se mai arată în comunicat.
Totodată, instituția a menționat că „radierea din oficiu a alegătorilor decedați cu domiciliul în România se face de către persoanele autorizate din unitatea administrativ-teritorială în a cărei rază teritorială s-a întocmit actul de deces, inclusiv pentru alegătorii care nu au domiciliul în unitatea administrativ-teritorială respectivă, în termen de 48 de ore de la data emiterii actului de deces”.
Potrivit AEP, „orice persoană interesată poate adresa primarului o sesizare scrisă, datată și semnată, privind cazul în care în listele electorale permanente se regăsește un alegător decedat cu ultimul domiciliu în unitatea administrativ-teritorială respectivă”.
Ce declarase AUR
Tot joi, partidul lui George Simion a anunțat că a sesizat AEP și Avocatul Poporului, cerând intervenția urgentă pentru verificarea și actualizarea registrelor electorale permanente și demararea unei anchete privind modul în care aceste registre au fost folosite la vot.
„AUR denunță public una dintre cele mai grave fraude sistemice tolerate de statul român în ultimele decenii: menținerea persoanelor decedate pe listele electorale permanente. Potrivit estimărilor AUR, aproximativ patru milioane de persoane decedate figurează în continuare oficial cu «drept de vot» în România, falsificând realitatea electorală și oferind pârghii de manipulare în mâinile unui sistem corupt care refuză să piardă controlul”, a declarat AUR, potrivit Agerpres.
Ministerul Afacerilor Interne a respins informațiile ca fiind „false”.
„Informaţiile sunt false! Direcţia Generală de Evidenţă a Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne a actualizat şi transmis, în urmă cu 10 zile, către Autoritatea Electorală Permanentă listele cu persoanele care au împlinit sau împlinesc 18 ani până in ziua scrutinului”, a declarat MAI, joi, în cadrul unor precizări de presă, potrivit News.ro.