Air India a falsificat documente despre repararea motorului unui avion Airbus înainte de accidentul aviatic grav din iunie

Autoritatea de supraveghere a aviației din India a sancționat în martie compania „low-cost” a Air India pentru că nu a înlocuit la timp anumite componente ale motorului unui Airbus A320, așa cum a cerut agenția europeană de siguranță aeriană, și pentru că a falsificat documente pentru a arăta conformitatea, arată un memorandum guvernamental dezvăluit în exclusivitate vineri de agenția Reuters.
Într-o declarație transmisă drept răspuns agenției Reuters, Air India Express a precizat că a recunoscut eroarea în fața autorității de supraveghere de la New Delhi și că a întreprins „acțiuni de remediere” și a luat „măsuri preventive”.
Air India se află sub o atentă monitorizare după accidentul aviatic din luna iunie, în care un avion Boeing Dreamliner al companiei s-a prăbușit la Ahmedabad, iar 241 dintre cele 242 de persoane aflate la bord au murit. Catastrofa este considerată cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu la nivel mondial și este încă în curs de investigare.
Problema legată de motorul avionului Airbus aparținând Air India Express a fost semnalată pe 18 martie, cu câteva luni înainte de accident. Totuși, autoritatea de reglementare a avertizat în acest an și compania-mamă, Air India, pentru că a încălcat reglementările operând trei avioane Airbus cu inspecții întârziate la toboganele de evacuare și, în iunie, a avertizat-o în legătură cu „încălcări grave” privind programul de lucru al piloților.
Divizia low-cost a Air India are zboruri către peste 50 de destinații
Air India Express este o subsidiară a Air India, companie deținută de grupul Tata. Aceasta operează o flotă de peste 115 aeronave și efectuează zboruri către peste 50 de destinații, cu aproximativ 500 de curse zilnice.
Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA) a emis în 2023 o directivă privind menținerea navigabilității pentru a remedia o „condiție potențial nesigură” la motoarele CFM International LEAP-1A, solicitând înlocuirea unor componente cum ar fi garniturile de etanșare ale motorului și piesele rotative, în urma identificării unor deficiențe de fabricație.
Directiva agenției europene menționa că „această situație, dacă nu este corectată, poate duce la cedarea pieselor afectate, ceea ce ar putea provoca eliberarea cu energie ridicată de fragmente, cu posibile daune și reducerea controlului asupra aeronavei”.
India a avertizat în secret compania sa aeriană să remedieze problemele
Memoriul confidențial al guvernului indian, trimis companiei aeriene în martie și consultat de Reuters, arată că o inspecție efectuată de Direcția Generală a Aviației Civile (DGCA) a constatat că modificarea componentelor „nu a fost respectată” la motorul unui Airbus A320 „în termenul prevăzut”.
„Pentru a crea aparența că lucrările au fost efectuate în intervalul de timp stabilit, înregistrările AMOS au fost aparent modificate/falsificate”, se mai arată în document, făcând referire la platforma software AMOS, utilizată de companiile aeriene pentru gestionarea activităților de mentenanță și a stării de navigabilitate a aeronavelor.
Modificarea „obligatorie” era necesară la avionul Air India Express cu indicativul VT-ATD, se mai arată în memoriu. Potrivit site-ului AirNav Radar, acest avion operează în general pe rute interne și către destinații internaționale precum Dubai și Muscat.
Neregula „arată că managerul responsabil nu a asigurat controlul calității”, mai precizează documentul.
Air India spune că situația s-a datorat unui transfer de date între platformele sale
Air India Express a transmis agenției Reuters că echipa sa tehnică a ratat termenul stabilit pentru înlocuirea componentelor din cauza migrării datelor în cadrul platformei sale de monitorizare, dar că problema a fost remediată imediat după ce a fost identificată.
Compania nu a precizat când a fost realizată conformarea și nu a comentat direct acuzațiile DGCA privind falsificarea documentelor, însă a afirmat că, după memoriul din martie, a luat „măsuri administrative necesare”, inclusiv înlăturarea managerului de calitate din funcție și suspendarea adjunctului responsabil de navigabilitate continuă.
DGCA și agenția europeană de siguranță nu au răspuns solicitărilor Reuters.
Nici Airbus și nici CFM International, un parteneriat între General Electric și Safran, nu au comentat situația.
O „greșeală gravă” comisă de compania aeriană
O sursă familiară cu situația a declarat pentru Reuters că neregula a fost semnalată pentru prima dată în timpul unui audit DGCA în octombrie 2024, iar avionul în cauză a efectuat doar câteva zboruri după data la care ar fi trebuit să înlocuiască piesele motorului CFM.
„Astfel de probleme trebuie remediate imediat. Este o greșeală gravă. Riscul crește semnificativ atunci când zbori deasupra mării sau în apropierea spațiului aerian restricționat”, a declarat Vibhuti Singh, fost expert juridic în cadrul Biroului Indian de Investigații pentru Accidente Aeronautice.
Guvernul indian a informat parlamentul în februarie că autoritățile au avertizat sau amendat companiile aeriene în 23 de cazuri de încălcare a normelor de siguranță anul trecut. Trei dintre aceste cazuri au implicat Air India Express, iar opt Air India.