Sari direct la conținut

Amelia Earhart, prima femeie care a zburat peste Atlantic, ar fi murit pentru ca a naufragiat, nu in urma prabusirii avionului

HotNews.ro
Amelia Earhart, prima femeie care a zburat peste Atlantic, ar fi murit pentru ca a naufragiat, nu in urma prabusirii avionului

Amelia Earhart, prima femeie care a zburat peste Atlantic, a murit la finalul anilor 1930 ca naufragiat, nu in urma prabusirii avionului, arata un studiu al International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR), potrivit News.ro.

Avionul Ameliei Earhart s-a prabusit in Pacific, in 1937, in incercarea ei de a inconjura Pamantul. S-a presupus intotdeauna ca Earhart a murit in acel accident si ca ramasitele trupului ei au disparut in apele oceanului.

Recent, International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) a transmis o noua teorie: scheletul unui naufragiat gasit in insula Nikumaroro, Kiribati, in 1940, ar putea sa fi fost al Ameliei Earhart.

TIGHAR incearca sa dovedeasca asta inca din 1998. „Inainte sa investigam scheletul, am aflat ce stia istoria – ca Amelia Earhart a murit pe 2 iulie 1937, intr-un accident de avion. Dar exista un intreg capitol de final al vietii ei pe care oamenii nu il cunosc. A petrecut zile – poate luni – straduindu-se eroic sa supravietuiasca drept un naufragiat”, a declarat Ric Gillespie, directorul TIGHAR, pentru CNN.

Ramasitele pamantesti descoperite pe insula din vestul Oceanului Pacific au fost catalogate de autoritatile britanice ca apartinand unui barbat.

In 1998, echipa TIGHAR a recuperat documentele originale – cu masuratorile scheletului gasit in 1940 – si le-a transmis antropologilor Karen Burns si Richard Jantz.

„Morfologia oaselor, in masura in care putem aplica metodele contemporane medico-legale, par sa apartina unei femei de statura si originea etnica a lui Earhart”, au transmis specialistii.

Richard Jantz, de la Universitatea din Tennessee, a observat ceva ciudat in actualizarea informatiei despre masuratoarea oaselor. Scheletul avea antebrate care, pentru o femeie, erau destul de mari. El a apelat la specialistul in imagistica Jeff Glickman impreuna cu care a analizat o fotografie in care Earhart apare cu bratele dezgolite. Cei doi au descoperit ca antebratele pilotului sunt identice cu cele gasite.

In luna august, echipa TIGHAR a dezvaluit ca Earhart a transmis peste 100 de apeluri radio, prin care a cerut ajutor, intre 2 si 6 iulie 1937, ceea ce elimina prabusirea drept cauzalitate a mortii ei.

Radioul avionului nu ar fi functionat daca motorul nu ar fi mers. „Exista documente care atesta ca liniile aeriene oficiale au primit, in 1937, mesaje radio prin care se cerea ajutorul. Daca ne uitam in presa vremii, oamenii credeau ca ea era inca in viata. Abia cand au fost trimise avioane pentru a survola insulele de unde parea ca vin semnalele si nu a fost vazut niciun aparat de zbor, cautarile s-au indreptat spre ocean”, a mai spus Gillespie.

TIGHAR este de parere ca avionul nu a fost zarit pentru ca, pana la momentul in care au fost echipe de salvare, el a fost luat de apele oceanului. „Dar ea a trait un timp si a murit pe insula aia”, a mai afirmat Gillespie.

De la sfarsitul anilor 1990, Gillespie a trimis trei expeditii arheologice la Nikumaroro, pentru a explora zona in care au fost gasite oasele.

„Am gasit urme de focuri aprinse in zona in care au fost gasite oasele. Bazat pe oasele de peste si de pasari gasite, Earhart a supravietuit saptamani, poate luni, pe insula”, a adaugat el. Avand in vedere ca pe insula nu exista apa potabila, Gillespie crede ca Earhart a baut apa de ploaie adunata de pe frunze.

In zona respectiva nu au mai fost gasite alte ramasite umane, ceea ce inseamna ca trupul lui Frederick J. Noonan, care naviga cu Earhart, a fost luat de apele oceanului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro