Amintirea unei lumi ucise: Agnes Heller, Stefan Zweig, Wes Anderson
Motto: “In istorie, momentele in care domina ratiunea si impacarea sunt scurte si efemere.” — Stefan Zweig
Ati vazut filmul lui Wes Anderson “Grand Budapest Hotel”? Daca da, veti intelege imediat titlul acestui articol. Daca nu, va indemn sa o faceti cat mai curand. Este o comedie apocaliptica derulata pe marginea abisului, un requiem pentru acel spatiu cosmopolit, polifonic si polimorf, care a fost Europa Centrala inaintea catastrofei naziste, acel moment de cezura in istoria civilizatiei moderne cand Viena lui Hitler a a invins Viena lui Wittgenstein. Tragedia Europei Centrale s-a nascut din asaltul totalitarismelor asupra modernitatii burgheze. “Zubrowka” lui Wes Anderson a disparut in ceata morbida si asasina a lagarelor de concentrare.
http://www.youtube.com/watch?v=2bTbW70umbQ&feature=player_embedded
Inspaimantat de avansul nazist, incapabil sa mai suporte solitudinea, dezradacinarea si alienarea exilului, Stefan Zweig s-a sinucis, impreuna cu tanara sa sotie, la Petropolis, in Brazilia, pe data de 23 februarie 1942. Au fost organizate funeralii nationale la care a participat presedintele Getulio Vargas. Scriitor de colosal succes in anii 30, Zweig era convins ca valorile in care credea s-au sfaramat fara nicio sansa de salvare. Facea parte dintr-o specie umana pe care buna sa prietena, romanciera Irmgard Keun, o descria astfel:“Apartinea acelora care, in pofida suferintei, nu vor si nu pot sa urasca. Era unul dintre acei evrei care, gingasi si expusi atacurilor, traieste in lumea de sticla imaculata a spiritului si este lipsit de capacitatea de a face vreun rau cuiva”.(v. Leon Botstein, “Stefan Zweig and the Illusion of the Jewsih European”,Jewish Social Studies, Winter 1983, citat de Anka Muhlstein, “His Exile Was Intolerable”,New York Review of Books, May 8, 2014, p. 13).
Aparuta la editura Hasefer in 2006, in splendida traducere semnata de Eva Galambos si Eva Tutui, cartea de eseuri (lecturi si relecturi) a distinsei ganditoare maghiare Agnes Heller, Hannah Arendt Professor of Political Philosophy la New School University din New York, este o marturie tragica despre o lume disparuta, ori mai precis spus despre un univers anihilat.
Este vorba de spatiul central european, cu ale sale hoteluri, cafenele, burgtheatre, gimnazii, catedrale, shtetl-uri, pasiuni refulate, reviste de avangarda, dezbateri infinite intre liberali, conservatori, sionisti, marxisti de diverse tendinte, bolsevici, cu ale sale nevroze, traume, naluciri, utopii. Lumea lui Herzl si Freud, a lui Aleksander Wat, Czeslaw Milosz si Zbigniew Herbert, a lui Klimt si Mahler, a lui Attila Jozsef si François Fejtő, a lui Gal Gabor, Ervin Sinko, Manes Sperber, Joseph Roth, Paul Celan, Benjamin Fondane si Danilo Kis, a tanarului Cioran si a lui Karl Kraus, a Marianei Şora si a lui Imre Toth, a lui Arnold Schonberg si Alban Berg.Un clopot scufundat, spre a-l cita pe Livius Ciocarlie. O lume stinsa, o lume anihilata, o lume naruita:
http://www.humanitas.ro/humanitas/lumea-de-ieri
http://www.youtube.com/watch?v=FSrisoFg6sw
Titlul cartii lui Agnes Heller, “Fiorul evocarii unor lumi ucise”, spune totul despre dimensiunea metafizica a analizei, despre dificultatile logice si psihologice de a scrie cu constiinta ca vorbesti cumva pentru milioanele de victime ale unor sisteme demonic-nihiliste. “Prin ce este actual un scriitor? Cu siguranta, nu stilul il face actual, desi unii scriitori–mai putin talentati–cred ca da si incearca sa fie cu orice pret ‘actuali’. Scriitor actual este cel care nu minte sau cel putin ne face sa credem ca ceea ce scrie este adevarat, mai exact, impresioneaza pentru ca este adevarat”. “Adevarul este lucrul vital”, spunea Max Weber pe patul de moarte. De aceea sunt actuali Kafka, Thomas Mann, Camus, Faulkner, Koestler, Amos Oz, Havel, Ionesco, Orwell, Soljenitin, Vargas Llosa. Doua fragmente din Singer:
“–Ce sa fac, rabine?
–Sa nu faci nimic rau.
–Asta-i tot?
–Asta-i foarte mult.”
Ori:
“–Ai vazut adevarul?
–Nu intru totul. Dar am vazut minciuna lor, raspunde Ezriel.
–E totuna.”
Unele pasaje mi-au amintit memoriile Nadejdei Mandelstam ori “Jurnalul fericirii“ al lui N. Steinhardt,, altele melancolia ranita a unor pagini din Hannah Arendt ori Walter Benjamin. Priviti atent fotografia de mai jos si veti intelege la ce ma refer.
Este pacat ca, din cate stiu, nu prea s-a vorbit despre aceasta carte. Evocarea/studiu dedicata lui Isaac Bashevis Singer, “Romanul picaresc in umbra Auschwitz-ului”, este extraordinara. La fel, evocarea lui StefanZweig, pentru care a trai in Cosmopolis insemna unicul mod de supravietuire. Cand hoardele neo-barbare au distrus acest vis, cand “Lumea de ieri” s-a naruit, Zweig si-a pierdut orice urma de speranta si s-a sinucis in exilul brazilian. Istoria Europei Centrale este a una a cicatricilor nevindecate, a iluziilor sfaramate, a sarmelor ghimpate, a stelelor galbene, a “soarelui negru”, a “destinelor fara destin”, spre a relua titlul romanului lui Imre Kertesz, alt autor discutat in carte. Scrie Agnes Heller:
“Simt cat de cumplita trebuie sa fi fost trairea acestei prabusiri. Vorbesc ca membra a unei generatii care s-a nascut in infern si care, dintr-unul din cercurile infernului, a ajuns intr-un cerc superior, apoi, incet, foarte incet, a inceput sa se inalte pana cand astazi, rezistand cu succes vietii, poate sa-si aleaga din nou nu lumea, ci propriul trecut”.
Este generatia care a invatat din propriile experiente ale supliciului, ale prigoanei, ale pierderii-de-sine si ale izbavirii, ce inseamna liberalismul fricii, concept propus de regretata ganditoare americana Judith Shklar, mentionat de Tony Judt in impresionantul articol in memoria lui Leszek Kolakowski din “NewYork Review of Books” (24 septembrie 2009). Despre Agnes Heller putem spune cu egala indreptatire ceea ce sugereaza Tony Judt in acest tulburator text:
“For two generations of men and women, born between 1880 and 1930, the characteristically Central European experience of the twentieth century consisted of a multilingual education in the sophisticated urban heartland of European civilization, honed, capped, and sideshadowed by the experience of dictatorship, war, occupation, devastation, and genocide in that selfsame heartleand”.
In acest sens, liberalismul fricii inseamna“the uncompromising defense of reason and moderation born of firsthand experience of the consequences of ideological excess; the ever-present awareness of the possibility of catastrophe, at its worst when misunderstood as opportunity or renewal, of the temptation of totalizing thought in all its protean variety”.
Citeste intreg articolul si comenteaza peCpntributors.ro