Sari direct la conținut

​ANALIZA O comparatie intre transportul in comun din Viena vs. Bucuresti

HotNews.ro
Autobuz RATB, Foto: RATB
Autobuz RATB, Foto: RATB

„Liniile vieneze”, societatea care opereaza transportul public din Viena, a incasat in 2014 circa 500 milioane de euro din vanzarea de bilete si abonamente, ca urmare a faptului ca 39% dintre drumurile parcurse in Viena se realizeaza cu mijloacele de transport in comun, potrivit informatiilor furnizate de Primaria din Viena. In comparatie, RATB a incasat in 2014 doar 163 milioane lei (36 milioane euro) din vanzarea titlurilor de calatorie si nu exista o evidenta clara a celor care folosesc mijloacele de transport in comun. Sigur, trebuie luat in considerare si faptul ca „liniile vieneze” opereaza si metroul, iar la noi acest serviciu este operat separat de Metrorex, aflat la Ministerul Transporturilor.

„La ora actuala 39% din drumurile parcurse in Viena se realizeza cu mijloacele de transport in comun. In 1993 procentajul se afla la doar 29%. Un alt record a fost inregistrat la numarul de abonamente anuale: la sfarsitul lui 2014 se aflau in circulatie 650.000 de astfel de abonamente, in conditiile in care in 2010 erau doar 355.000. Pentru a incuraja folosirea constanta a mijloacelor de transport in comun, in 2012 s-a luat decizia de a scumpi o calatorie, insa de a ieftini abonamentul anual de la 449 euro la 365 euro, deci 1 euro pe zi. La ora actuala o calatorie cu mijloacele de transport in comun in Viena costa 2,20 euro, insa pretul abonamentului anual a ramas neschimbat din 2012. Totodata, procentul celor care circula fara bilet in capitala Austriei a scazut in 2014 la 2,1 % de la 2,4 % in 2013”, au declarat pentru HotNews.ro reprezentantii Primariei din Viena.

In comparatie, in Bucuresti, pretul cumulat al abonamentelor anuale pentru metrou si RATB este de circa 300 de euro/an si numai RATB a intocmit in 2014 peste 82.000 de procese verbale pentru bucurestenii prinsi fara bilet, din amenzi incasandu-se 4,9 milioane lei.

Municipalitatea din Viena si-a propus ca, pana in 2020, 40% din calatoriile parcurse in Viena sa se realizeze cu metroul, tramvaiul sau autobuzul.

„Pentru a mentine aceasta crestere este nevoie de o permanenta imbunatatire a ofertei. Nu ma refer doar la extinderea retelei de metrou, ci si la vehicule moderne si comode si la intervale mai mici de succedare a mijloacelor de transport in comun. Acestea sunt investitii in viitorul Vienei si pe acest drum dorim sa mergem mai departe”, a explicat viceprimarul Vienei, Renate Brauner.

Liniile vieneze in comparatie cu RATB au si o flota impresionanta – circa 150 de trenuri de metrou, circa 500 de tramvaie si circa 500 de autobuze. Viena dispune de 5 linii de metrou, 29 de linii de tramvai si aproape 150 de linii de autobuz (inclusiv liniile de noapte si asa-numitele ASTAX – un fel de maxi-taxi-uri care circula pe timpul noptii si care opresc intr-o anumita statie, daca suni in prealabil la un numar de telefon unde specifici ora la care sa se faca preluarea si statia. Aceste ASTAX se folosesc in zonele mai putin circulate si sunt considerate tot mijloace de transport in comun).

RATB a avut in 2014 un parc functional de 69 de tramvaie, 176 troleibuze si 719 autobuze, insa majoritatea sunt uzate, gradul de uzura fiind de 70-80% pentru tramvaie, 90% pentru troleibuze si 65% pentru autobuze. Bucurestiul are circa 106 linii de autobuz, 17 linii de troleibuz si 23 linii de tramvai.

In Viena insa si investitiile sunt insa pe masura. De exemplu, volumul total de investitii in 2015 se ridica la 434 de milioane de euro. 145 de milioane de euro sunt prevazuti pentru extinderea retelei de metrou si 109 de milioane de euro pentru achizitionarea de noi vehicule. 53 de milioane vor fi folositi pentru a moderniza reteaua de metrou, iar 33 de milioane pentru a moderniza statiile, garajele si atelierele. 17 milioane de euro vor fi investiti in modernizarea infrastructurii deja existente.

RATB este insa la limita subzistentei. In 2014, Regia a avut un buget de circa 900 de milioane de lei, dintre care peste 500 milioane lei subventia de la Primaria Capitalei. Din cele 900 milioane lei circa 530 milioane lei au fost cheltuieli de personal, restul banilor mergand pentru combustibili (circa 100 milioane lei), piese de schimb, asigurari pentru parcul auto si taxe si impozite catre stat. Pentru investitii in parcul auto s-au alocat doar 6,7 milioane lei, adica s-au cumparat doua tramvaie produse de uzinele RATB. Pentru modernizarea flotei, doar in urmatorii 4 ani, RATB ar avea nevoie de peste 300 milioane de euro. La sfarsitul anului 2014, Regia avea nu mai putin de 10.625 de salariati.

In Viena, peste 60% din costurile pentru activitatile curente ale societatii care se ocupa de transportul public sunt acoperite din veniturile realizate de Liniile Vieneze. Restul costurilor pentru activitatile curente sunt subventionate de Municipalitatea Vienei, care investeste in principal dezvoltarea transportului public. Metroul este finantat in Viena in proportie de 50% de catre Municipalitatea Vienei si de alti 50% de catre stat/federatie (Bund).Aproximativ 8.600 de persoane lucreaza pentru Liniile Vieneze.

Liniile Vieneze (Wiener Linien) apartin de Wiener Stadtwerke (in traducere „Uzinele Municipale Vieneze¬) – o societate al carei proprietar este Municipalitatea Vienei.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro