Sari direct la conținut

Anca Damian face un film despre Claudiu Crulic: "A murit cumplit de singur, luptand sa-si demonstreze nevinovatia"

HotNews.ro
Anca Damian si Dan Panaitescu, Foto: Raluca Popa
Anca Damian si Dan Panaitescu, Foto: Raluca Popa

75 de minute va dura documentarul de animatie pe care Anca Damian il realizeaza despre sfarsitul tragic al lui Claudiu Crulic, in 18 ianuarie 2008, la capatul a patru luni de greva foamei intr-o inchisoare poloneza. Dupa o documentare de un an de zile, avand acces la documentele anchetei aflate in desfasurare in Polonia, regizoarea a ales varianta unei animatii in care comentariul din off – fictionalizat dupa date reale -, ii apartine victimei si e citit de actorul Vlad Ivanov. „Crulic – sau drumul spre dincolo” va fi un fel de „Autobiografie a lui Claudiu Crulic” tragi-comica. Anca Damian ne-a dat mai multe informatii despre aceasta coproductie romano-poloneza.

Reporter: Pentru care motiv faceti un film despre cazul Crulic?

Anca Damian: Eram in Polonia cand am auzit de caz, si primul lucru care m-a impresionat a fost modul in care Claudiu Crulic a murit. O moarte lenta, in saptamani in care corpul se necrozeaza inainte de a fi declarat mort. Cu doua zile inainte de moarte avea glicemia aproape de zero, nu se mai putea misca, la intrebari clatina usor din cap. Am avut revelatia cumplitei singuratati pe care acest om a trait-o, inconjurat fiind de oameni care au putut sa-l priveasca fara sa-l ajute.

Rep: De ce ati optat pentru varianta unui film de animatie?

A.D.: Initial am pornit de la o formula de docu-fictiune. Doream sa am un personaj, un ziarist care sa interactioneze cu personajele reale ale acestei povesti. Am fost la Cracovia de doua ori si mi-am dat seama de dificultatea lingvistica a comunicarii – nu multa lume vorbeste engleza -, si apoi exista o evidenta retinere in a spune ceea ce era de fapt important si valoros. Ceea ce vroiau sa declare era autocenzurat, si nu aveam decat niste „talking heads” care spuneau clisee. Si mai erau destui care nu vroiau sa dea nicio declaratie.

Am facut o documentare de un an de zile si formula animatiei a parut concretizata in clipa in care am avut o imensa banca de imagini preluate de la familie, Procuratura, penitenciar, precum si fotografii facute de noi. Din toate documentele si toate interviurile luate am recompus miezul acestei povesti, care nu putea fi filmat sau inregistrat. De dincolo de moarte, Claudiu Crulic nu mai putea da interviuri. Animatia a venit ca o formula creatoare. Ea ofera si credibilitate, mai mult decat orice re-enactment.

Rep: In ce stadiu sunteti cu productia?

A.D.: Primele cinci minute de animatie sunt realizate. Se lucreaza la layout-uri. Povestea este narata din punctul de vedere al lui Claudiu Crulic, adica la persoana intai, deci din punctul de vedere al victimei. Vocea am scris-o impreuna cu Elena Vladareanu. Vlad Ivanov – care face vocea lui Claudiu Crulic – a dat acestei povesti umorul, distanta si caldura de care era neaparata nevoie. Urmeaza sa finalizam animatia pana in luna noiembrie a acestui an. Dupa aceea, sunetul se va face in Polonia.

Rep: Cine face animatia?

A.D.: Un grup de artisti romani: Dan Panaitescu, Raluca Popa, Roxana Bentu, Dragos Stefan, Tuliu Olteanu. Ei au adaugat creativitate vizuala povestii.

Rep: Ati luat legatura cu procurorii romani si polonezi care se ocupa de caz? Au refuzat cumva sa va dea informatii pe motiv ca ancheta e in curs?

A.D.: E o noutate daca va spun ca cele mai greoaie comunicari le-am avut in Romania? Ca s-au schimbat trei purtatori de cuvant la Ministerul Afacerilor Externe pana am putut primi un raspuns de la ei? In Polonia lucrurile pareau inaccesibile la inceput, dar am reusit sa obtin in fotocopie toate documentele anchetei, de la toate dosarele cazului. Niciun ziarist roman nu a reusit sa le vada macar, iar eu am dreptul sa le folosesc in film. Este, de fapt, meritul co-producatorului meu din Polonia.

Rep: Mai exact, in ce a constat documentarea?

A.D.: In primul rand a tinut de acte. Bineinteles ca accesul la ele a fost parte a aceastei documentari. Apoi au fost intalnirile cu toti cei care au fost implicati in poveste sau colaterali ei. Familie, rude, vecini, gardian, coleg de celula, medicul care l-a avut in grija pana a murit, oficiali ai Procuraturii si penitenciarului. Uneori povestile coincideau, dar de cele mai multe ori fiecare stia o alta felie, care corespundea numai partial celorlalte.

A fost greu, uneori parea chiar imposibil. Aveam mereu o senzatie de greutate sufleteasca cand porneam spre Cracovia sau Dorohoi, insa mereu am avut senzatia ca lucrurile se desfasoara in fata mea mult mai bine decat ma asteptam. Parca primeam un ajutor, asa, ca un dar. De familia Crulic m-am apropiat foarte mult. Chiar vreau sa ii multumesc pentru sprjinul pe care mi l-a dat. Am ajuns sa-i sun, sa-i intreb ce mai fac, ca pe niste cunostinte vechi de care m-am atasat.

Rep: Credeti in nevinovatia lui Claudiu Crulic? A fost inchis pe nedrept?

A.D.: Toate dovezile din dosar ii demonstreaza nevinovatia in legatura cu furtul de care a fost acuzat la data de 12 septembrie 2007.

Rep: Dupa ce ati stat de vorba cu atatia oameni care l-au cunoscut, cum il vedeti acum pe eroul absent al filmului dvstra?

A.D.: De cand am inceput sa fac filmul am vrut sa evit sa am o privire partinitoare asupra lui.

Am auzit vorbe bune de la vecinii sai din Polonia, care au scris indignati un articol in ziarul local, cand au aflat despre moartea lui. Comportamentul lui avea mult respect, compasiune, mila fata de cei din jurul lui. Ziarista care s-a ocupat de cazul lui in Polonia, Malgorzata Nocun, a primit multe telefoane de la oameni care l-au cunoscut si care aveau numai vorbe bune despre el. Desi inconjurat de familie, a trait singur si, desi inconjurat de multi oameni, a murit cumplit de singur, luptand sa-si demonstreze nevinovatia.

Desen din film

Desen din film

Foto: Arhiva personala Anca Damian

Rep: A fost greu sa obtineti finantare de la institutiile poloneze?

A.D.: Admir normalitatea din cinematografia poloneza. Experienta pe care am avut-o in obtinerea finantarii a fost mult mai fireasca si mai profesionala decat experientele romanesti. Desi e un subiect care nu poate face placere poporului polonez, finantarea de la Polish Film Institute a fost obtinuta inca de la sfarsitul anului trecut. Anul acesta s-a mai adaugat si finantarea de la Fondul Regional din Cracovia.

Rep: Bugetul e acoperit?

A.D.: Inca nu. Asteptam rezultatele concursului de la Centrul National al Cinematografiei din Romania. Pana acum, de la CNC am primit doar fonduri de dezvoltare. Daca in Polonia exista patru concursuri de finantare pe an, eu a trebuit sa astept reluarea concursurilor in Romania. Am demarat filmul investind multi bani personali, avand sprijinul domnului Horia-Roman Patapievici, al ICR Varsovia, sprijinul mai multor prieteni care inca n-au fost platiti si adunand mici fonduri de la coproducatori romani.

Fiecare film trebuie facut la momentul lui. Artistic vorbind, proiectul era copt si asteptand puteam sa pierd banii din Polonia. Cred ca dincolo de povestea conditiei umane este vorba despre un roman care si-a pierdut viata pentru a-si sustine nevinovatia. Intr-un fel, povestea lui poate fi reprezentativa pentru romanii care au impanzit Europa – capsunarii -, cum ii numim (exista multa tristete si tandrete in acest apelativ.). Este un film important, cred, si nu mi-e frica de vorbe mari – este un subiect de importanta nationala. Si trebuie sa fie in primul rand un film romanesc. El se preteaza unei distributii in salile de cinema. Asa a fost gandit: ca un film de o calitate artistica speciala, care ofera un spectacol al emotiilor si umorului, cu toata gravitatea mesajului pe care il contine.

Rep: Ce reactii ati dori sa aiba filmul in Polonia?

A.D.: Reactiile pe care as vrea sa le obtina filmul in Polonia sunt reactiile pe care as vrea sa le aiba peste tot unde va fi vizionat. Nu am vrut sa culpabilizez poporul polonez. Romanii sunt si ei vinovati – Crulic a cerut sprijinul Consulatului, nu? Toti suntem vinovati, ca inca avem prejudecati, ca judecam in sabloane, ca nu avem compasiune. Daca se va intelege asta si spectatorii vor avea un moment de adevar – intre ras si plans -, in ceea ce priveste valorile acestei lumi, voi considera ca filmul si-a atins scopul.

Rep: In ce stadiu e acum ancheta asupra mortii lui Claudiu Crulic?

A.D.: Ancheta din Polonia e inca in desfasurare. De moartea lui au fost acuzati patru medici. Unul dintre ei a murit, au mai ramas trei in proces. Procuroarea care a anchetat cazul nu fost acuzata ca nu a tinut cont de dovezile de nevinovatie, pentru ca – si aici avem de-a face cu un scenariu demn de Corneliu Porumboiu -, daca a urmat corect procedura, un procuror nu poate fi acuzat ca a interpretat gresit. Nu va primi prime si nu va fi avansat, dar este exonerat de orice acuzatie.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro