Aristoteles Workshop 2010: pitching de proiecte de film documentar
Studentii Aristoteles Workshop (AW) au sustinut zilele trecute primul moment esential în realizarea subiectelor pe care le-au ales pentru a le filma si monta în următoarele trei săptămâni la Vama, în judetul Suceava: prezentarea temelor în fata unui juriu format din experti si jurnalisti străini si români.
Premiul pentru cel mai bun film al celei de-a cincea ediţii a programului anual unic de training de dezvoltare şi producţie de film documentar AW 2010 este de 3000 de euro, acordat de Institutul Cultural Român (ICR) pentru al doilea an consecutiv, după ce în 2009 a fost înmânat documentarului ”Căutare”, premiat la Festivalul de film de la Cannes, 2010.
Juriul format din celebrul regizor iranian Rafi Pitts, Jean Rozat (directorul televiziunii ARTE France), Marijke Rawie (preşedinta ExpertDocs), Michal Bregant (decanul universitătii FAMU din Praga), Sorin Botoşăneanu (decanul Universitătii Naţionale de Teatru şi Film „I. L. Caragiale” din Bucureşti), documentaristul John Appel, Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fost consilier al preşedintelui georgian şi jurnalist în zone de război), alături de Roxana Grămadă (Director Corporate Affairs Realitatea-Cațavencu) si Alexandra Buzas (reporter/editor Mediafax) a discutat cu cei 16 studenti subiectele alese si le-au oferit o imagine de ansamblu a realitătii industriei de film documentar de azi.
Fiecare echipă este formată dintr-un regizor, un director de imagine, un editor si un producător. Cu totii s-au întâlnit pentru prima dată acum două săptămâni, la începutul workshopului, iar ”chimia” dintre ei este esentială, în special că, a realiza un documentar în trei săptămâni, fără a lua în considerare primele 14 zile de training, este un lucru extraordinar.
Temele de care s-au arătat interesati cei 16 documentaristi sunt foarte diferite, atât ca subiect, cât si ca abordare, si sunt legate de practicarea magiei albe în spaţiul bucovinean, de satele comunităţii de etnici polonezi, de echipa de fotbal sătească, văzută ca o miniatură a satului, şi de locuitorii a două blocuri izolate, de la marginea unei păduri din Bucovina.
Potrivit comunicatului Aristoteles Workshop, regizorii celor patru echipe sunt Peter Akar (Ungaria), Jan Rendl (Cehia), Iulia Enculescu (România) si Agnieszka Kowalczyk (Polonia). Ei vor lucra alături de operatorii Carmen Bianca Tofeni (România/Italia), Zsofi-Lili Kovacs (Ungaria), Annegret Sachse (Germania/Cehia) si Marius Apopei (România). De montaj se vor ocupa Krisztian Marton (Ungaria), Wiktoria Szymanska (Polonia), David Syonyei (Ungaria) si Tomas Potocny (Cehia). Producătorii care se vor manageria organizarea filmării si rezolvarea tuturor situatiilor care apar, pentru ca regizorul, operatorul si editorul să poată realiza documentarul, sunt Andrada Popan Dorca (România), Costel Zaharia (România), Matei Budes (România) si Julianna Borzsei (Ungaria).
Precedată de o prezentare a ARTE France, susţinută de preşedintele său, Jean Rozat, sesiunea de pitching organizată zilele trecute si moderată de trainerul Marijke Rawie, marchează finalul primei etape a workshopului, din cele patru prevăzute de organizatori. Aceasta a presupus trainingul studentilor selectati si a cuprins teme ca stilul narativ şi strategii, cu trainerul Thierry Garrel, urmate de perspectiva autorului, camera, lumină, sunet, abordare vizuală, planificare, calendar de producţie, sesiuni susţinute de John Appel şi Marijke Rawie, dar şi studii de caz ale unor documentare europene, susţinute de Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) şi Adina Pintilie (regizoare, România).
În cea de-a doua etapă are loc filmarea proiectelor alese, urmată de editarea si de finisarea documentarului. Trainingul de editare Final Cut este susţinut de documentaristul Maarten Roos. Evaluarea finală va fi făcută de un juriu format din reprezentanţi ai televiziunii ARTE şi ai celor trei universităţi membre ale consorţiului, experţi internaţionali şi reprezentanţi ai mass-media specifice. Înmânarea premiului ICR va avea loc după vizionarea celor patru filme în spatiul de proiectie în aer liber din satul Vama.
Peste 120 de tineri au aplicat în primăvara aceasta pentru a participa la cea de-a cincea editie a AW, majoritatea din Europa Centrală şi de Est. Deşi, pentru prima dată, workshopul a primit dosare de înscriere şi de la tineri din S.U.A , Australia sau India, targetul de dezvoltare de film documentar a fost şi rămâne Europa Centrală şi de Est. Au fost selectaţi 16 candidaţi: sase români, cinci unguri, trei cehi şi doi polonezi, dintre care 12 sunt studenţi sau absolvenţi ai universităţilor unui consorţiu proaspăt fondat special pentru acest workshop. Acesta este format din AWA (Aristoteles Workshop Association), UNATC (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică – Bucureşti, România), FAMU (Academia de Artă Cinematografică – Praga, Republica Cehă) si SZFE (Universitatea de Teatru, Film şi Televiziune – Budapesta, Ungaria), consortiu recunoscut şi sprijinit de Programul MEDIA al Uniunii Europene.