Sari direct la conținut

Armata a aniversat 50 de ani pentru un model de elicopter de producție românească ce încă se află în dotare și acum / Elicoptere noi, abia după 2030

HotNews.ro
IAR 316B Alouette, Foto: Fortele Aeriene Romane
IAR 316B Alouette, Foto: Fortele Aeriene Romane

Elicopterul de producţie românească IAR316-B Alouette III a aniversat 50 de ani. Modelul de elicopter a fost produs în anii 70 în România sub licență franceză.

Ellicopterul IAR316-B Alouette III a fost produs de către Întreprinderea de Construcţii Aeronautice Braşov, sub licenţa Aerospaţiale Franţa. Aeronava IAR316-B şi-a onorat misiunile de zbor începând cu anul 1972. În aceste zile a aniversat 50 de ani în serviciul Forţelor Aeriene Române, potrivit MApN.

Elicopterul se regăseşte în dotarea Bazei Aeriene Boboc, unde contribuie cu succes la formarea piloţilor militari, fiind primul tip de elicopter pe care aceştia îl pilotează.

La ceas aniversar, a primit aplauze la scenă deschisă din partea întregului personal dar şi a foştilor piloţi şi tehnici care l-au exploatat de-a lungul carierei, notează MApN.

VEZI ȘI:

Achiziția de noi elicoptere militare pentru Armata Română – un subiect intens discutat de câțiva ani, cu câteva note de confuzie

Airbus a inaugurat fabrica de la Ghimbav în 2016 unde ar fi urmat să producă modelul de elicopter H215 și varianta militară H215M. Tot de atunci Airbus așteaptă ca România să contracteze măcar o primă tranșă de cel puțin 16 elicoptere H215M Super Puma, văzute ca urmașele de drept pentru mult mai bătrânele elicoptere IAR 330 PUMA care sunt în uz în dotarea Forțelor Aeriene Române, unele de mai bine de 40 de ani.

Numai că o astfel de comandă nu a mai venit…

În schimb, în același an, în 2016, MApN anunțase producătorii din piață că e interesată de elicoptere pentru Forțele Terestre, inclusiv modele de atac.

În cursă au intrat în forță americanii de la Bell care propuneau un mix de 21 de elicoptere de atac AH-1Z Viper și 24 de elicoptere multirol UH-1Y Venom. Guvernul României de pe atunci chiar a și semnat un memorandum cu Bell pentru aceste elicoptere. Nici în acest caz nu s-a materializat nimic.

Apoi, Lockheed Martin, prin compania sa Sikorsky, s-a arătat interesată să vândă României elicoptere Black Hawk, inclusiv în variantă de atac. Deși elicopterele urmau să fie produse în fabrica din Polonia, americanii ofereau să transforme Romaero într-un centru de excelență și personalizare a tuturor elicopterelor Black Hawk din Europa. În 2020 a fost și semnat un memorandum de colaborare cu Romaero tocmai pentru un astfel de potențial contract.

La un moment dat, Airbus a intrat înapoi în discuțiile privind elicopterele pentru Forțele Terestre, oferind modelul H215M ca variantă multirol, precum și modelul mai mic și mai agil H145M ca model de atac, o variantă mai ușoară, dar mai ieftină față de competitori.

Din trei mari ofertanți, pentru elicopterele cu care ar urma să se doteze Forțele Terestre nu s-a semnat nimic concret.

Ce elicoptere au acum în dotare Forțele Române / Elicoptere noi pentru Armată, abia din 2030

În prezent, potrivit MApN, Forțele Aeriene Române au în dotare 57 de elicoptere IAR 330 Puma produse la IAR Ghimbav încă din 1975, elicoptere destinate în principal transportului de trupe sau misiunilor de evacuare medicală.

Dintre acestea, 22 au fost modificate de-a lungul timpului în variante de atac (IAR 330 Puma SOCAT). Un elicopter de tipul IAR-330 Puma s-a prăbușit în această părimăvară la Constanța, dupăc e s-a ridicat în căutarea unui avion Mig_21 prăbușit cu puțin timp înainte.

Pe lângă acestea, în dotare mai există și opt elicoptere IAR 316B Alouette, elicoptere și mai vechi, folosite în principal pentru antrenamentul piloților.

Forțele Navale operează și ele trei elicoptere IAR 330 Puma Naval.

Pentru aceste elicoptere, în ultimii șase ani, MApN a semnat contracte de mentenanță, reparații, service și modernizare de peste 340 de milioane de euro.

MApN a transmis la solicitarea HotNews.ro că la nivelul Forțelor Aeriene Române este planificată inițierea de programe de achiziție de noi elicoptere abia după anul 2030.

CITEȘTE ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro