„Atenţie la comercianţii care nu au sediul în UE!”. Recomandările ANPC pentru perioada sărbătorilor
Directorul general al ANCP, Paul Anghel, a oferit o serie de recomandări pentru românii care fac cumpărători în contextul sărbătorilor de iarnă și atrage atenția asupra riscurilor asociate cumpărăturilor de la comercianți din afara Uniunii Europene.
Anghel îndeamnă la vigilență în cazul cumpărăturilor de pe site-uri străine din afara UE.
„Atenţie la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul in Uniunea Europeană! Dacă operatorul economic care administrează site-ul de pe care achiziționează produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”, a transmis Paul Anghel, pe pagina sa de Facebook.
De asemenenea, directorul ANPC recomandă utilizarea cardului pentru plăţi, atât în magazine fizice, cât şi online.
„Astfel câștigă timp, va ține cheltuielile sub control având mereu acces la extrasul de cont din aplicația băncii, se va bucura de extra avantaje precum cashback și discount-uri, iar în unele situații, precum cazurile de fraudă, își va putea recupera suma plătită”, spune Anghel.
În cazul produselor cosmetice, Anghel recomandă achiziționarea produselor cosmetice numai din magazine specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală).
„Să fie atent la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele; să verifice dacă ambalajului corespunde, din punctul de vedere al calității, valorii produsului. Sunt șanse mari ca un produs așa-zis “de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere”, mai spune directorul ANPC.
Pentru bijuterii, la fel, Anghel recomandă achiziţionarea doar din magazine autorizate. El subliniază și importanţa verificării autorizaţiei eliberate de ANPC, care trebuie afişată vizibil în magazin.
Recomandări pentru produsele textile și de încălțăminte
În cazul confecţiilor textile şi al încălţămintei, consumatorii sunt sfătuiţi să fie precauţi în special cu produsele care poartă numele unor mărci celebre, „dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse”.
Astfel, Anghel recomandă verificarea etichetelor pentru compoziţia fibroasă şi instrucţiunile de întreţinere la produsele textile.
De asemenea, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate (ex: „Adidas”, „Puma”, „Lotto”, „Nike” etc) sau „asemănătoare” cu cele consacrate („Adibas”, „Puna”, „Mike” etc) dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real.
„Şi ca un ultim sfat, atât pentru articolele textile cât şi de încălţăminte, trebuie solicitat şi păstrat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul doreşte să reclame calitatea/siguranţa unui produs”, transmite directorul general al ANPC.
Atenție în cazul promoțiilor
Nu în ultimul rând, Anghel sfătuieşte consumatorii să acorde o mare atenţie şi în cazul promoţiilor.
Astfel, trebuie verificată valabilitatea acestora, anunţul că promoţia se desfăşoară în limita stocului disponibil, preţul vechi barat şi preţul nou afişat, precum şi veridicitatea preţurilor pachetelor promoţionale comparând preţul/unitate de produs cu preţul produsului din pachet.
În final, Anghel asigură că ANPC va fi „la datorie” în perioada sărbătorilor.
„Să aduci multe cadouri tuturor dar nu înainte de a parcurge rapid sfaturile de mai sus să nu cazi şi tu în „capcanele” comerţului dar dacă totuşi se întâmplă să nu îţi fie teamă, colegii mei comisari în cadrul ANPC vor fi şi în perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă şi chiar în perioada Crăciunului şi a Anului Nou la datorie în slujba consumatorului de pretutindeni”, a mai scris Paul Anghel.
Foto: Dreamstime