Sari direct la conținut

Atentie la expirarea duratei de functionare a sediului social al firmei. ANAF o poate declara inactiva

Consultant fiscal
Cornel Grama, consultant fiscal, Foto: Hotnews
Cornel Grama, consultant fiscal, Foto: Hotnews

In ultima perioada (de cateva saptamani incoace) ANAF trimite catre firmele ale caror sedii sunt expirate ca durata (cea din contractele de comodat sau de inchiriere incheiate intre acestia si proprietari) notificari prin care li se aduc la cunostinta ca in cazul in care nu isi reglementeaza situatia privind sediul social, acestea vor fi declarate inactive conform art 92 lit g din Codul de Procedura Fiscala ( legea 207/2015). Aceste notificari se fac in baza unui ordin ANAF nr . 3846/2015 in care se precizeaza procedura aplicata.

Tot in acest ordin aflam si cum trebuie sa procedeze firma care primeste aceasta notificare ca sa nu ajunga declarata inactiva cu consecinte dezastruoase pe care le detaliem mai jos.

„6. Contribuabilii care, in termen de 30 de zile de la data comunicarii notificarii prevazute la pct. 5, fac dovada faptului ca nu se mai afla in situatiile prevazute de art. 92 alin. (1) lit. f) si g) din Codul de procedura fiscala, dupa caz, sunt eliminati din lista contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi.

7. Dovada ca respectivul contribuabil nu se mai afla in situatia pentru care a fost inclus in lista contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi o reprezinta fie informatia transmisa de Oficiul National al Registrului Comertului, fie certificatul constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului cu privire la clarificarea situatiei in cauza, depus de contribuabil la organul fiscal competent.

8. Dupa expirarea termenului de 30 de zile, pentru fiecare contribuabil inscris in lista, care indeplineste conditia pentru a fi declarat inactiv prevazuta de art. 92 alin. (1) lit. f) si g) din Codul de procedura fiscala, dupa caz, compartimentul de specialitate intocmeste cate o Decizie de declarare in inactivitate, care se inainteaza spre semnare directorului general al directiei generale regionale a finantelor publice sau al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz. Modelul Deciziei de declarare in inactivitate este prevazut in anexa nr. 5a) la ordin.”

Potrivit Codului de procedura fiscala, exista cateva situatii in care Fiscul poate declara o firma inactiva. Astfel, firmele pot fi declarate inactive de catre Fisc, daca, spre exemplu:

  • nu isi indeplinesc, intr-un semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
  • se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
  •  organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

si mai nou cf art 92 lit f si g din legea 207/2015 ( Cod procedura fiscala) :

„f) societatea nu mai are organe statutare;

g) durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.”

Ce consecinte sunt in cazul declararii unei firme ca inactiva de ANAF ?

Declararea contribuabililor inactivi se face de catre organul fiscal, prin decizie, emisa prin ordin al presedintelui ANAF care se comunica contribuabilului, potrivit Codului de procedura fiscala. In plus, in momentul in care sunt declarate inactive de catre Fisc, firmelor le este anulat codul de TVA .

De asemenea va fi si radiata din Registrul operatorilor intracomunitari in caz ca deruleaza operatiuni intracomunitare .

E posibil in practica sa nu ajunga la contribuabil decizia emisa de ANAF ( desi aceasta a fost comunicata conform procedurii fiscale ) si sa se trezeasca fiind inactiva .

In cazul in care firma este declarata inactiva de catre Fisc, atunci ea isi poate desfasura activitatea normal, cea pentru care a fost inregistrata la Registrul Comertului, insa pe durata inactivitatii avand codul de TVA anulat, desi firmele pot desfasura activitati economice acestea sunt obligate la declararea si plata catre bugetul de stat a tuturor impozitelor si taxelor.

Astfel conform art 11 alin ( 6) din Codul Fiscal :

„(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.

Prin urmare, desi poate emite facturi catre terti, firma inactiva este obligata la colectarea taxei pe valoare adaugata prin Formularul 311 si plata acesteia la bugetul de stat, insa chiar daca face achizitii in scopul desfasurarii activitatii sale nu are drept de deducere a taxei pe valoare adaugata pe care acesta o plateste furnizorilor de bunuri si servicii.

De asemenea sub aspectul impozitului pe profit, aceste cheltuieli rezultate in urma acestor achizitii de bunuri si servicii cat timp firma este inactiva, nu sunt deductibile la calculul impozitului pe profit .

Cu alte cuvinte este condamnata automat la faliment, deoarece impozitul pe care il va plati in plus pe langa cel de 16% la venituri va avea de suportat inca o taxa de 20% ( tva colectat ) si incadrarea ca nedeductibile a oricarei cheltuieli efectuate .

Si ca knock-out-ul firmei inactive sa fie complet, toti partenerii de afaceri ai acestuia catre care aceasta factureaza bunuri sau servicii nu vor avea drept de deducere a TVA facturate catre acestia iar cheltuielile cu aceste bunuri si servicii nu si le vor putea deduce de la calculul impozitului pe profit.

In consecinta o firma inactiva pe langa faptul ca va avea de plata TVA la orice factura emisa fara a deduce nimic, va fi si izolata de pe piata de partenerii de afaceri, acesteia nu-I mai ramane nimic de facut decat sa intre in faliment sau sa inchida afacerea.

Atentie insa in perioada in care este inactiva fiscal, firma trebuie sa depuna, in continuare, toate declaratiile pentru care are obligatii, respectiv cele inscrise in vectorul fiscal, fiind sunt obligate sa faca toate inregistrarile obisnuite in contabilitate

In plus in perioada in care sunt inactive, firmele nu vor fi scutite de eventuale amenzi pentru nedepunerea la timp a declaratiilor .

In caz ca firma va dori sa devina din nou activa va trebui sa inlature cauzele care au dus la inactivarea acesteia (sa depuna declaratiile, sa isi reglementeze situatia cu sediul expirat etc).

Insa pentru obtinerea din nou a codului de TVA va trebui sa depuna declaratia 088 – cosmarul antreprenorilor din Romania – la care sansele de a obtine din nou codul de TVA dupa o inactivare sunt foarte mici spre deloc.

N.red: Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj, serviciile sale acoperind urmatoarele domenii: intocmirea declaratiilor de impozite si taxe, asistenta pe probleme fiscale si in materie de creante bugetare, reprezentare in fata organelor fiscale, instruire si perfectionare in domeniul fiscal. Opiniile exprimate in acest rticol apartin in exclusivitate autorului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro