Sari direct la conținut

Avioane Boeing 737 de la zeci de companii aeriene pot avea o componentă ce provoacă probleme cu cârma, avertizează SUA

HotNews.ro
Avion Boeing 737-9 MAX al United Airlines, Foto: Rüdiger Wölk / imago stock&people / Profimedia
Avion Boeing 737-9 MAX al United Airlines, Foto: Rüdiger Wölk / imago stock&people / Profimedia

Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din Statele Unite a avertizat că peste 40 de operatori străini ar putea folosi avioane Boeing 737 cu cârme ce includ componente de natură să reprezinte un risc pentru siguranța aeronavei, anunță Reuters.

NTSB a emis marți recomandări de urgență privind siguranța aeronavelor Boeing 737, acestea avertizând cu privire la pericolul blocării cârmei avionului. Recomandările au fost formulate la finalul unei anchete privind un incident din luna februarie în care a fost implicat un avion operat de compania americană United Airlines.

Agenția guvernamentală americană a dezvăluit luni că a aflat că doi operatori străini au înregistrat incidente asemănătoare în 2019, legate de actuatoarele de ghidare la rulare.

Aceste componente sunt părți dintr-un sistem automatizat de control care se ocupă de stabilitatea direcțională a avionului, asigurând că acesta rămâne pe traiectoria corectă pe parcursul fazelor de rulare (înainte de decolare, în timpul acesteia sau la aterizare).

„Suntem îngrijorați de posibilitatea că celelalte companii aeriene nu știu despre prezența acestor actuatoare la avioanele lor 737”, a declarat Jennifer Homendy, președintele NTSB, într-o scrisoare transmisă Administrației Federale pentru Aviație (FAA) din SUA.

Problema cu actuatoarele ce controlează cârma, o nouă lovitură pentru Boeing

Anunțul reprezintă o nouă lovitură pentru Boeing, care s-a confruntat cu o serie de aparent nesfârșită de probleme legate de siguranța aeronavelor pe care le produce după ce în luna ianuarie o ușă a unui avion Boeing 737 MAX 9 operat de Alaska Airlines s-a desprins în zbor din cauza unor șuruburi lipsă.

Investigația de față a NTSB a vizat însă un incident separat ce a avut loc pe 6 februarie, când pedalele prin care piloții controlează cârma avionului Boeing 737 MAX s-au blocat în poziția „neutru” în timpul unei aterizări pe aeroportul din Newark.

Nicio persoană dintre cei 161 de pasageri și membri ai echipajului nu a fost rănită ca urmare a incidentului.

NTSB a precizat anterior că în Statele Unite nu mai există avioane 737 care folosesc actuatoarele cu probleme. Acestea fuseseră instalate în unele aeronave 737 MAX și în avioane 737 NG din generația anterioară, care au inclus un sistem opțional de aterizare.

Însă NTSB estimează că 271 de actuatoare ce pot ridica probleme de siguranță ar fi instalate în avioane operate de cel puțin 40 de companii aeriene străine. Agenția guvernamentală americană estimează de asemenea că 16 de astfel de componente ar putea fi în continuare instalate în aeronave înregistrate în SUA, chiar dacă ele nu operează curse în țară.

UE spune că a luat cunoștință de problema semnalată la avioanele Boeing

Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) a transmis marți că a luat cunoștință de raportul publicat de agenția din SUA.

„EASA este în legătură strânsă cu FAA și va lua acțiunile necesare”, a declarat un purtător de cuvânt al agenției europene.

Însă dosarul pare să fi provocat fricțiuni neobișnuite între autoritățile de reglementare din SUA. Homendy, președintele NTSB, a declarat că a vorbit săptămâna trecută cu Mike Whitaker, directorul FAA, și că a rămas cu impresia că agenția pentru siguranța aeriană „nu a luat această problemă mai în serios până când nu am emis și noi propriul raport cu recomandări”.

FAA în schimb a dat asigurări că ia în serios recomandările NTSB și că a programat pentru luna octombrie mai multe simulări privind avioanele cu actuatoarele afectate de problema descoperită.

O comisie specială a FAA urmează să se întrunească vinerea aceasta, agenția afirmând că ia măsuri rapide pentru a informa autoritățile pentru aviația civilă din întreaga lume de neregulile semnalate și că le va pune acestora toate informațiile de care au nevoie.

Un purtător de cuvânt al companiei aeriene japoneze All Nippon Airways, care operează 39 de avioane Boeing 737-NG, a declarat marți că „pregătim, ca măsură de precauție, etapele necesare înlăturării componentelor semnalate de NTSB”.

Japan Airlines în schimb, care are în flota sa 62 de aeronave Boeing 737-800, a declarat că niciunul dintre avioanele sale nu au instalate actuatoare cu problema semnalată de NTSB.

INTERVIURILE HotNews.ro