Avionul de luptă britanico-italo-japonez, progrese „fenomenale” / În fața SCAF cu câțiva ani
GCAP, unul dintre cele două programe de avioane de luptă din Europa, dezvoltat de Londra, Roma și Tokyo, înregistrează progrese „fenomenale”, potrivit promotorilor săi, care speră să devanseze proiectul rival dezvoltat de Paris, Berlin și Madrid, potrivit AFP
BAE Systems (Marea Britanie), Leonardo (Italia) și Mitsubishi Heavy Industries (Japonia), cei trei giganți industriali responsabili cu dezvoltarea sa, au prezentat la Salonul aeronautic de la Farnborough o machetă în mărime naturală a aspectului avionului: un avion uriaș în formă de V, cu două cozi, mult mai masiv decât F-2-urile japoneze și Eurofighter-urile italiene și britanice pe care le va înlocui.
Acest „sistem de sisteme” de luptă aeriană va fi construit în jurul avionului și al UAV-urilor care îl însoțesc, toate conectate la celelalte resurse militare implicate într-o operațiune. Ar trebui să intre în serviciu în 2035.
„Există un ritm și o energie fenomenale în spatele acestui program, atât din perspectiva guvernului, cât și a industriei”, a declarat Herman Claesen, director de program la BAE Systems, în cadrul unei conferințe de presă.
Cu toate acestea, „calendarul este incredibil de exigent”, spune el. În 2025, cele trei țări trebuie să treacă de la faza de concept la faza de dezvoltare efectivă. Reprezentanții celor trei producători nu au intrat în detalii în cadrul unei conferințe de presă.
Când laburiștii au venit la putere în Regatul Unit, au lansat imediat o revizuire strategică a apărării, care urmează să își prezinte concluziile în prima jumătate a anului 2025, punând la îndoială viitorul programului.
„Nu este treaba mea să anticipez ce s-ar putea întâmpla în cadrul revizuirii strategice”, a avertizat săptămâna trecută Luke Pollard, secretarul de stat pentru forțele armate din Regatul Unit.
Aflat luni în vizită la Farnborough Air Show, prim-ministrul Keir Starmer a încercat să liniștească lucrurile, subliniind „importanța acestui program” pentru Regatul Unit.
O posibilă conlucrare cu SCAF
„Este absolut strategic pentru Italia”, a declarat Guglielmo Maviglia, șeful programului GCAP pentru Leonardo.
Potrivit lui Herman Claesen, acesta este cheia „menținerii industriei aviației de luptă și a competențelor” în cele trei țări.
Dacă calendarul prevăzut de promotorii GCAP este respectat, acesta va intra în serviciu cu cel puțin cinci ani înaintea proiectului concurent SCAF, viitorul sistem de luptă aeriană dezvoltat de Franța, Germania și Spania.
Demonstratorul de zbor, un pre-prototip menit să testeze și să valideze tehnologiile avute în vedere pentru aeronavă, urmează să zboare în 2027, în timp ce SCAF nu va zbura până în 2029.
Pentru Mike Schoellhorn, CEO al Airbus Defense and Space, care conduce proiectul SCAF alături de Dassault Aviation, „nu are sens să avem două programe de avioane de generația a șasea în Europa”.
Mai ales că Statele Unite, care cheltuiesc de cinci ori mai mult pentru apărare decât întreaga Europă, analizează forma propriului program de avioane de luptă viitoare NGAD din motive bugetare, susține Airbus.
Așadar, nu este prea exagerat să se prevadă o apropiere între cele două echipe europene… Potrivit lui Mike Schoellhorn, o astfel de decizie ar depinde de voința diferitelor guverne.
Cu toate acestea, directorul Airbus consideră că există posibilități de cooperare cu GCAP în domeniul armamentului – producătorul european de rachete MBDA este implicat în ambele proiecte -, al UAV-urilor de însoțire și al „cloud-ului de luptă”, sistemul informatic care se va afla în centrul rețelei aeronavelor.
GCAP se mulțumește să menționeze că „sistemul va trebui să fie interoperabil” cu aeronavele viitoare.
Pentru directorul general al Leonardo, Roberto Cingolani, ar putea avea sens să se prevadă o fuziune între cele două proiecte „în viitor”.
„Nu vorbesc despre o fuziune – asta ar fi prea mult -, dar cu siguranță despre colaborare”, a declarat el pentru AFP. „Dar este prea devreme, suntem doar la început”.