BAC 2012 Subiectele de la examenul de Matematica – M1, M2 si M4 si de la examenul de Istorie
Absolventii de liceu sustin astazi, miercuri 4 iulie, examenul la proba obligatorie a profilului: Matematica sau Istorie. A fost extrasa varianta 5. Vezi in articol subiectele pe care elevii le-au avut de rezolvat la Matematica. Este vorba despre varianta de subiecte pentru M1, M2 si M4. Vezi in articol si subiectele de la Istorie – BAC 2012.
Subiecte Matematica M1
Subiecte Matematica M2
Subiecte Matematica M4
Subiectele la Examenul de Istorie Bac 2012
„Varianta 5
* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
* Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Cititi cu atentie sursele de mai jos:
A. „Cea dintai amenintata de expansiunea otomana a fost Tara Romaneasca sub Mircea cel Batran […]. Timp de cativa ani dupa inscaunarea sa, el a continuat infruntarea cu Regatul Ungar urmand directia dominanta a politicii externe a predecesorilor sai. In 1389, el a incheiat alianta cu regele Poloniei, Vladislav Jagiello, act cu caracter explicit antiungar. Curand insa, evolutia evenimentelor in nordul Peninsulei Balcanice, urmare a marilor succese ale puterii otomane, l-a determinat sa-si reorienteze politica externa spre Ungaria regelui Sigismund de Luxemburg, la fel de amenintata ca si Tara Romaneasca de expansiunea otomana. Alianta cu Ungaria s-a incheiat pe baza recunoasterii stapanirii domnului Tarii Romanesti in Amlas si Fagaras, in sudul Transilvaniei, cu titlul de feud, si in Banatul de Severin.”
(M. Barbulescu, D. Deletant, K. Hitchins, S. Papacostea, P. Teodor, Istoria Romaniei)
B. „Desfasurata precumpanitor in cadrul creat de actiunea Ungariei, Poloniei si Imperiului Otoman, politica externa a lui Stefan (cel Mare) a fost un efort constant de a emancipa Moldova de sub tutela lor, de a-i reintregi teritoriul amputat in deceniile precedente de straini ai pretendentilor la domnie si de a preintampina primejdiile care pandeau tara la orizont. […]
Adus la domnie de fortele care si in trecut se straduisera, in repetate randuri, sa desprinda Moldova din legatura cu Polonia pentru a o readuce in sfera de influenta a Ungariei, Stefan nu a ramas prizonierul lor. Indata dupa inscaunare, fixand prioritatile politicii sale externe, el s-a straduit sa restabileasca legatura traditionala cu Polonia in dublul scop: pentru a-si consolida domnia si a restaura controlul Moldovei asupra gurilor Dunarii.”
(S. Papacostea, Stefan cel Mare domn al Moldovei 1457-1504)
Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Precizati secolul la care se refera sursa A. 2 puncte
2. Numiti domnitorul la care se refera sursa B. 2 puncte
3. Mentionati cate un spatiu istoric romanesc precizat in sursa A, respectiv in sursa B. 6 puncte
4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca pericolul expansiunii otomane determina modificari in politica externa romaneasca. 3 puncte
5. Scrieti, pe foaia de examen, doua informatii aflate in relatie cauza-efect, selectate din sursa B. 7 puncte
6. Precizati doua fapte istorice referitoare la actiunile militare in care este implicat spatiul romanesc in secolele al XV-lea – al XVI-lea. 6 puncte
7. Mentionati o caracteristica a unei institutii centrale din spatiul romanesc in secolul al XVIII-lea. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Cititi cu atentie sursa de mai jos:
„Infruntarea dintre cele doua partide [marea si mica boierime] a imbracat o forma acuta cu deosebire in Moldova unde, profitand de fuga peste granita a marilor boieri, domnitorul Ionita Sandu Sturdza s-a inconjurat de mici boieri novatori dornici a reforma tara dupa principiile carbonare expuse de I. Tautu in a sa Constitutie a celor 77 de ponturi (1822), cunoscuta si sub numele de Constitutia carvunarilor; proiectul propunea introducerea in Moldova a unui regim constitutional, bazat pe separarea puterilor, pe reformarea si modernizarea administratiei; propunea de asemenea numeroase masuri de incurajare a industriei, a agriculturii, comertului, de dezvoltare a oraselor. Regimul lui Tautu era departe de a fi un regim reprezentativ, puterea politica era lasata in mana boierimii. Dar carvunarii dadeau termenului un sens foarte larg, clasa lor boiereasca includea multe elemente burgheze si intelectuale si excludea practic de la conducere […] (marea boierime); nu e de mirare deci ca aceasta a atacat constitutia lui Tautu in numeroase scrieri, invinuind-o de spirit revolutionar, de anarhism, de dorinta de a rasturna legiuita ordine sociala; chiar si Grigore al IV-lea Ghica, domnul Tarii Romanesti, s-a alaturat acestui cor de acuzatii, declarand ideea de drept nepotrivita si .”
(V. Georgescu, Istoria romanilor de la origini pana in zilele noastre)
Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:
1. Numiti domnitorul Moldovei precizat in sursa data. 2 puncte
2. Precizati, pe baza sursei date, o caracteristica a „boierimii”, in viziunea carvunarilor. 2 puncte
3. Mentionati autorul proiectului politic si o denumire a acestui proiect , precizate in sursa data. 6 puncte
4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la prevederile politice si economice ale proiectului politic. 6 puncte
5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la o atitudine fata de proiectul politic initiat in 1822, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte
6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia consolidarea statului roman modern s-a realizat in a doua jumatate a secolului al XIX-lea si prin adoptarea unei constitutii.
(Se puncteaza pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv, a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre situatia interna si internationala a Romaniei in perioada postbelica, avand in vedere:
– precizarea unei ideologii totalitare din Europa postbelica;
– mentionarea a doua practici politice aplicate in perioada stalinismului in Romania;
– prezentarea unui fapt istoric desfasurat de regimul national – comunist in Romania;
– mentionarea a doua actiuni prin care Romania se implica in relatiile internationale din a doua jumatate a secolului al XX-lea;
– formularea unui punct de vedere referitor la practicile politice democratice din Romania in a doua jumatate a secolului al XX-lea si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.
Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza-efect, sustinerea unui punct de vedere cu argumente istorice (pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita de spatiu precizata.”
Citeste si: