Sari direct la conținut

Basescu e de vina

HotNews.ro
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews

Decizia premierului Victor Ponta de a trimite la CSAT „rezultatul finalizarii negocierilor privind privatizarea companiei CFR Marfa” este, dincolo de a fi doar ridicola, un truc prin care premierul vrea sa-l scoata vinovat pe Traian Basescu de esecul previzibil al acestei afaceri dubioase. Deja l-a acuzat de atitudine antiromaneasca dupa ce seful statului a chestionat adevaratele intentii ale cumparatorului. „Cheia ramane daca acel castigator va putea moderniza CFR Marfa sau daca nu cumva incepe sa taie cu zecile de mii de vagoane sa achite din vanzarea fierului vechi datoriile la banci”, a declarat presedintele Traian Basescu, luni, 22 iulie, cand i-a cerut premierului sa-si asume semnarea contractului de privatizare.

Mai mult, prin decizia de a amana pana pe 23 august numirea unui nou ministru la transporturi in locul lui Relu Fenechiu, demis dupa sentinta Inaltei Curti, care l-a condamnat la 5 ani de inchisoare cu executare in dosarul Transformatorul, presedintele Basescu l-a obligat practic pe Victor Ponta la o decizie. Premierul a adoptat o pozitie tipic romaneasca: nu-si asuma nimic prefacandu-se totusi ca aproba ceva dar cerand altora sa se pronunte daca-i bine sau nu.

Aici lucrurile sunt simple: Victor Ponta ori semneaza contractul, ori nu. A trimite la CSAT un contract de privatizare seamana cu metoda fugii de raspundere din trecut, cand marile contracte de privatizare treceau obligatoriu prin Parlament. Era un mod de evita raspunderile individuale ale celor care au negociat privatizarea: ministru, echipa de negociere, eventul premier, adica toti cei care-si angajeaza prin semnatura raspunderea pentru corectitudinea inchierii unui contract.

Guvernul sustine ca are tot dreptul sa ceara aviz de la CSAT la finalul procesului de privatizare din moment ce declansarea lui a fost decisa tot aici. „Decizia Guvernului este consecventa cu procedura pe care a aprobat-o CSAT in ceea ce priveste strategia de privatizare a CFR Marfa. Consideram ca, daca CSAT s-a pronuntat in legatura cu aceasta privatizare inainte de derularea sa, trebuie sa se pronunte si cu privire la rezultatele negocierii”, se arata intr-un comunicat al purtatorului de cuvant al Guvernului dat publicitatii miercuri seara. Este un fals argument.

Decizia strategica de a privatiza transportul pe calea ferata s-a luat, intra-adevar, de CSAT. Aici se hotaraste daca o tara isi pune in mainile unui operator privat o parte din infrastructura strategica, stabileste un standard. In rest, este strict treaba Guvernului sa deruleze procesul de privatizare, de la licitatie la semnarea contractului. Metoda „o mana de oameni aranjeaza o mare afacere dar semneaza toata lumea” era folosita cu succes in guvernarea Nastase pentru a evita neplaceri dupa.

Evident ca Victor Ponta stie ca nu va obtine aprobarea CSAT. Nu va spune insa adevarul, nu va recunoaste ca n-are treaba Consiliul Suprem de Aparare al Tarii cu avizarea contractelor de privatizre. Va spune ca Traian Basescu se opune privatizarii, ca e anti-roman, ca pune bete in roate guvernului, ca este, pe scurt, de vina pentru inca o prostie facuta de Guvern. Pe scurt, Victor Ponta isi pregateste acum alibiuri, inventeaza tot felul de motive pentru a tipa in final eterna scuza pentru tot raul din lume: „Basescu e de vina!”.

Fostul ministru al transporturilor, Relu Fenechiu, spune deja de-a dreptul acest lucru: „Atunci cand presedintele Traian Basescu iese si spune ca omul de afaceri Gruia Stoica (castigatorul licitatiei privatizarii CFR Marfa) este cercetat pentru infractiuni financiare, ma indoiesc ca vreo banca din Romania ii va mai acorda imprumuturi. (…) Traian Basescu a blocat pur si simplu accesul GFR la imprumut. Pot sa va spun ca orice banca din Romania nu va mai imprumuta GFR”.

S-ar putea ca premierul Victor Ponta sa-si doreasca prelungirea disputei cu Traian Basescu pe tema privatizarii CFR, inclusiv printr-o sesizare la Curtea Constitutionala pe motiv de conflict intre institutiile statului, pentru a trage de timp si pentru a se scuza ulterior ca marele vinovat pentru esecul privatizarii trebuie cautat la Cotroceni.

Sigur ca o buna parte a presei ii va ajuta pe liderii USL sa propage minciuni. In unele cazuri, minciunile pur si simplu nu tin. Este si cazul privatizarii CFR Marfa. Marele public nu s-a lasat ametit de bla-bla-urile politice ale unui Ponta sau Fenechiu. Pana una alta, cateva mii de sindicalisti de la CFR striga astazi „hotii” si „opriti privatizarea” sub ferestrele guvernului, nu la Cotroceni.

Sa recapitulam: omul de afaceri Gruia Stoica si GFR-ul care a capusat ani buni CFR Marfa tocmai au castigat o licitatie in Romania, alta prin Croatia, era cat pe ce sa puna mana pe afacere si in Bulgaria. Daca investitorul e atat de mare si serios, daca totul e in regula asa cum sustine peste tot la TV, ce-l impiedica pe Victor Ponta sa semneze contractul? Temerea ca Gruia Stoica nu va gasi bani? Dar erau pe teava, ca si luati, daca existau, care-i problema? Ni s-a spus ca omul nu e un nou Dan Diaconescu.

„Traim in Romania si nu cred ca acum are cineva 200 de milioane de euro cash. Avem o parte din bani, pentru ca nicio banca, o institutie financiara externa sau fond nu poate sa iti dea acesti bani. Avem o parte din bani, dar marea majoritate vor fi din creditari. (…) Avem active de peste 400 de milioane de euro, GFR este bancabil, am vorbit cu institutii financiare externe si exista acesti bani„, a explicat Gruia Stoica pe 20 iunie, la data anuntarii castigatorului licitatiei.

Unde s-au evaporat banii? Daca existau, de ce nu s-a semnat nimic o luna de zile? Cine l-a impiedicat pe Relu Fenechiu cat a mai stat ministru pana la condamare sau pe Victor Ponta sa-si puna iscalitura pe contractul de privatizare CFR Marfa? Perspectiva unui nou Oltcim cu consecinte si mai dramatice? Groaza ca Traian Basescu stie ceva maim multe despre privatizare, frica de proteste, de imaginea vagoanelor taiate bucati si duse la fier vechi, eventual de procurori?

Orice ar fi, Basescu e de vina!

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro