Body-cam-urile polițiștilor acuzați că au făcut „scut uman” din șoferi în timpul unei misiuni, analizate de procurori
Şeful Serviciului Rutier Sibiu, Bogdan Maxim, a afirmat, marţi, în legătură cu accidentul rutier produs la sfârşitul săptămânii trecute de un tânăr elvețian care a ieșit pozitiv la drugtest, că au fost minimizate consecinţele evenimentului prin modul în care poliţiştii au intervenit. El a precizat că anchetatorii au ridicat imagini de la unităţile de alimentaţie publică din zonă, dar şi de la dispozitivele body-cam ale poliţiştilor, iar acestea urmează să fie analizate, după controversele apărute la scurt timp după incident.
Şeful Serviciului Rutier Sibiu, Bogdan Maxim, a făcut precizări, marţi, într-o conferinţă de presă, după ce un șofer a acuzat că Poliția Română l-a folosit drept „scut uman” în timpul unei misiuni în care încercau să îl prindă pe bărbatul care furase o mașină.
„Consecinţele evenimentului au fost minimizate prin modul în care s-a intervenit. Sunt reprobabile, bineînţeles, şi le tratăm ca atare, orice suferinţă, orice pagube, orice împrejurări cu care se pot confrunta participanţii la trafic, însă vă afirm cu responsabilitate faptul că consecinţele s-au diminuat prin modul în care dispozitivul s-a mobilizat, s-a organizat. (…) Prezenţa unui dispozitiv format din patru poliţişti, cel puţin la momentul în care autovehiculul urmărit se apropia de sensul giratoriu, fireşte că generează în trafic o atitudine de atenţie sporită, de reducere a vitezei din partea conducătorilor de autovehicule”, a afirmat Bogdan Maxim.
El a detaliat şi modul de intervenţie.
„Poliţistul a aplicat măsura opririi circulaţiei, raportat la sensul de mers de intrare în girator, cu viraj stânga spre localitatea Şelimbăr, tocmai pentru a preîntâmpina posibilitatea unui impact pe traiectorie perpendiculară pe autovehiculul urmărit. Ceilalţi doi poliţişti au sărit parapetul care desparte sensurile de mers, pentru a ajunge spre partea din spate a coloanei în încercarea de a găsi un loc în care se poată poziţiona dispozitivul de oprire forţată Spike. Vreau să fac precizarea că locul spre care se deplasau poliţiştii Biroului Rutier Sibiu este un loc care, pe partea dreaptă, raportat la sensul de mers al autovehiculului urmărit era mărginit de teren viran. Persoana care conducea autovehiculul furat avea posibilitatea să se degajeze dreapta”, a declarat şeful Serviciului Rutier Sibiu.
Acesta a adăugat că la misiune au participat numai poliţişti rutieri cu experienţă.
„Poliţiştii rutieri care au realizat urmărirea în trafic a autovehiculului dat în consemn sunt poliţişti cu foarte mare experienţă, de peste 25 de ani, de Poliţie rutieră şi mi-au comunicat că modul în care au realizat această urmărire în trafic nu a fost unul agresiv, astfel încât să îl împingă spre fapte, evenimente care să genereze consecinţe mai grave. Dimpotrivă, au comunicat în permanenţă cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Sibiu şi cu ceilalţi colegi care s-au grupat pe zona de intrare în municipiul Sibiu şi acest aspect mă duce la concluzia că, din perspectiva consecinţelor evenimentului, acestea au fost minime, regretabile, dar minime”, a mai spus Bogdan Maxim.
Imaginile body-cam-urile, analizate de procurori
El a mai declarat că imaginile de pe camerele de supraveghere din zonă şi cele de pe body-cam-urile poliţiştilor sunt analizate de procurori.
„Tot ce înseamnă imagini video ridicate de la unităţile de alimentaţie publică, de pe traiectul de deplasare a autovehiculului şi de la dispozitivele body-worn camera din dotarea poliţiştilor fac obiectul şi sunt analizate de către procurorul care are în supraveghere acest dosar”, a afirmat şeful Serviciului Rutier Sibiu.
Bogdan Maxim a anunţat şi cum au fost avariate autovehiculele în acest eveniment rutier.
„Autovehiculul dat în consemn a avut impact direct cu patru autovehicule. Un prim autovehicul a fost acroşat la intersecţia DN 1 cu breteaua de acces pe autostradă, pe zona Cisnădie. Trei autovehicule au fost acroşate DN 1, pe zona de intrare în municipiul Sibiu. Un alt autovehicul a suferit avarii datorită desprinderii unei piese din autovehiculul sustras”, a mai declarat Bogdan Maxim.
Şeful Serviciului Rutier Sibiu a făcut precizări şi cu privire la modul de prindere a autorului accidentului rutier.
„Despre momentul prinderii, vă pot informa că, după ce a survenit defecţiunea tehnică la autovehicul, defecţiune care a generat oprirea acestuia, persoana care se afla la volan a coborât din autovehicul şi a încercat să fugă. Poliţiştii care erau agregaţi în activităţi, inclusiv autovehiculul de poliţie care venea în urmărire, au oprit autovehiculele, au continuat urmărirea în fugă după acesta. A fost prins, imobilizat, adus la maşina de poliţie, testat pe ce înseamnă consumul de droguri exact la momentul respectiv, a rezultat test pozitiv la cannabis. În aceeaşi zi, respectiv duminică, am primit buletinul de examinare toxicologică a probelor trimise cu rezultat pozitiv la cannabis”, a mai precizat Maxim.
Controversă după misiunea polițiștilor
Un tânăr de 19 ani, cetăţean elvețian, a furat o maşină din judeţul Braşov, conducând fără permis, sub influenţa substanţelor psihoactive.
Intervenția poliţiştilor din judeţul Sibiu pentru oprirea tânărului a devenit subiectul unor controverse.
Un şofer a susţinut că maşinile participanţilor la trafic au fost oprite de poliţişti la Şelimbăr, pentru a bloca drumul şi a-l prinde astfel pe şoferul urmărit.
„Am fost folosiţi drept scuturi umane de către Poliţia Română!”, a susţinut, într-o postare pe Facebook, Andrei Ghica, unul dintre şoferii ale căror maşini au fost lovite de tânărul urmărit de poliţişti.
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Sibiu a precizat că misiunea s-a desfăşurat contra-cronometru, dar „în niciun caz, prin modul de acţiune, poliţiştii nu au folosit maşini ale participanţilor la trafic pentru oprirea şoferului urmărit”.