"Bucharest nowadays is beautiful, isn't it?" – radio-poetry-performance de si cu: Denisa Duran si Bruno Pisek
”Bucharest nowadays is beautiful, isn’t it?” – două puncte de vedere asupra orașului: al străinului și al locuitorului, pe parcursul mai multor ani, comprimate într-un performance de o oră. Bucureștiul descris în trei limbi: română, germană și engleză. Un dialog poetic despre identitate, istorie, libertate şi dictatură, iubire, viața de zi cu zi, prezentul reconstruit după un trecut acerb. Miercuri, 15 februarie, începînd cu orele 20.00, Green Hours prezintă ”Bucharest nowadays is beautiful, isn’t it?”, un spectacol sonor despre București, realizat de scriitoarea Denisa Duran și compozitorul austriac Bruno Pisek, informeaza comunicatul remis Hotnews.ro.
Colaborarea lor a început în anul 2009, când Bruno a făcut primele înregistrări cu mediul ambiental din București și cu textele despre oraș ale Denisei. Cei doi artiști au creat în anul 2015 lucrarea radiofonică “Bucharest nowadays is beautiful, isn’t it?”, difuzată la la Radioul Național Austriac, în cadrul emisiunii ORF Kunstradio – Radiokunst: o lucrare “proaspătă, captivantă, complexă… ; o concepție originală, avangardistă; o simfonie extraordinară de versuri, șoapte și sunete, care conturează orașul”.
“Bucharest nowadays is beautiful, isn’t it?” este primul spectacol din România care îmbină poezia (celor doi parteneri) cu jurnalul acustic, elemente de teatru radiofonic, compoziţii muzicale; un proiect dedicat Bucureștiului care foloseşte corul recitativ în mai multe maniere de interpretare poetică și redă vocile inanimate ale oraşului – vocea nopţii, a mijloacelor de transport în comun, a clădirilor sale care vibrează, a urmelor unor evenimente istorice care i-au devenit reper sau care îl marchează și în prezent…
Performance-ul este îmbogățit de implicarea unor tineri și foarte talentați artiști români: muzicienii Diana Miron (vioară) și Laurențiu Coțac (contrabas) și actorii: Oana Dragnea, Ana Donosa, Carmen Gâlcă, Dan Lupu și Ioana Lixăndroaia – care formează corul de voci. Prima reprezentatie a avut loc pe 8 februarie, la Arcub.
Proiect realizat cu sprijinul Forumului Cultural Austriac.
Denisa Duran – poetă, traducătoare, manager cultural – s-a născut în 1980, la Rădăuţi. A absolvit Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti şi un master interdisciplinar la Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI) – cu o teză în limba engleză despre sound poetry. În 2008, a primit o bursă oferită de Școala de Poezie din Viena (Schule für Dichtung) pentru a se documenta, timp de o lună, asupra fenomenului sound poetry. A publicat mai multe materiale pe această temă în revistele de cultură din România.
Este autoarea a cinci volume de poezie, primele trei semnate cu numele Denisa Mirena Pişcu. “Pufos şi mecanic” (Vinea, 2003) a obţinut premiul de debut al Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti şi al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Braşov. A doua sa carte, „Omul de unică folosinţă / Disposable People” a fost publicată în versiune bilingvă, în traducerea lui Florin Bican, la editura Galway Print din Irlanda (2009). Volumul „Sunt încă tânără” (Tracus Arte, 2012) a fost tradus de poeta Lidija Dimkovska în limba macedoneană și publicat de editura Antolog din Skopje, în 2016, însoțit de o postfață a poetului și criticului literar Vladimir Martinovski. Pornind de la această carte, autoarea a realizat, împreună cu alți artiști străini, performance-ul “Trag cu mâinile de pământ”, prezentat până acum în Macedonia (Struga, 2016) și Cehia (Ceske Budejovice și Praga, 2017). „Dorm, dar stau cu tine” (Charmides, 2014) este un volum despre devenire – până la vârsta de un an – și conţine ilustraţii de Floarea Ţuţuianu. Cea mai recentă carte de poezii a Denisei Duran, “Învelit în propriul corp” (Cartea Românească, 2016) este în curs de apariție la editura Faber din Bulgaria, în traducerea Lorei Nenkovska. Este prezentă în mai multe antologii naţionale şi internaţionale iar selecții din poemele ei au fost traduse în treisprezece limbi străine.
Bruno Pisek – compozitor austriac, autor, director de cor, inginer de sunet și autor de proiecte pentru radio. Născut în 1962, Pisek a făcut studii de electro-acustică, comunicare și teatru. În calitate de compozitor, a creat numeroase lucrări de muzică de cameră și muzică vocală, interpretată în concerte sau inclusă în coloana sonoră a unor piese radiofonice sau cinematografice. Unul dintre cele mai importante obiective pentru artistul austriac este combinarea muzicii și a poeziei – care pentru el reprezintă o formă specială de narare a vieții. Pisek – care a colaborat, printre alții, și cu artistul Nick Cave – e interesat de forma rostită a poeziei, de felul în care sunetele cuvintelor ajung la ascultători, și de aceea preferă să realizeze piese pentru ascultătorii de radio.
În urmă cu patru ani a încetat să mai prelucreze electronic sunetele vocii umane și a ales să înființeze, să compună pentru și să lucreze cu un cor pe mai multe voci și în mai multe limbi străine – „der sprechchor“. Prima producție a acestui cor a fost în 9 limbi străine iar în luna ianuarie a anului 2015 i s-a decernat premiul „Publikumspreis Lyrikbewerb Hautnah Ö1“ pentru poemul „Wir sind hier“ (We are here), realizat în șapte limbi străine.
Printre cele mai importante proiecte ale sale se numără: „Little Water Song” (2007), creat împreună cu Nick Cave pentru Kate Winslet, în filmul „Romance & Cigarettes”, în regia lui John Turturro; inginer de sunet pentru filmul românesc „Periferic” de Bogdan Apetri (2010) – nominalizat la premiile Gopo pentru Cel mai bun sunet; „Deinen Himmel will ich täglich putzen” (2013) – o lucrare pentru voci solo, cor recitativ și ansamblu cameral, în mai multe limbi străine; „Es steht null zu eins für uns” (2014) – lucrare radiofonică pentru cor de voci, difuzată la ORF Kunstradio; „Die Bücherei. Ein kommunikativer Ort” (2015) – lucrare pentru voci solo, cor recitativ și ansamblu cameral, prezentată la Bibioteca Municipală din Viena; „Tongues meet Dancing” (2016) – operă pentru soprană, bariton și instrumente chinezești și europene, prezentată la Shanghai Symphony Hall.
Diana Miron (vioară) și Laurențiu Coțac (contrabas) sunt membri ai Ansamblului Hyperion, coordonat de Iancu Dumitrescu și Ana-Maria Avram, precum și ai PFA Orchestra – orchestra românească pentru muzică contemporană, alături de care au susținut concerte la Tranzit.ro/ București, Control Club, Centrul Național al Dansului București, Radio România și ARCUB.
Oana Dragnea este actriță, a colaborat cu Teatrul Masca, Teatrul Metropolis, Teatrul de Artă, Arcub, Godot Cafe. Este profesoară de teatru la Teatrul Fără Frontiere și, în trecut, a predat cursuri la Școala de Teatru Gestual Masca. Este absolventă a UNATC și a masterului de la aceeași universitate, secția Actorie.
Ana Donosa a terminat UNATC (secția Actorie) și este actriță la Teatrul de Revistă Constantin Tănase. A urmat cursurile unor școli de vară la Paris și la Moscova, a colaborat cu diverse teatre din București, a jucat în serialul “Narcisa Sălbatică” și în lungmetrajul “Felicia, înainte de toate” de Răzvan Rădulescu.
Dan Lupu este actor, absolvent al UNATC. A colaborar cu Teatrul Bulandra, Teatrul Național I. L. Caragiale, iar în prezent îl puteți vedea în “Talk to the Bomb”, un text contemporan scris de Rucsandra Pop și montat de Lala Mișosniky, sau îl puteți asculta la cinema sau tv dând voce multor personaje de desene animate sau de film serial.
Ioana Lixăndroaia este studentă UNATC, anul III – Arta actorului. O puteți vedea în spectacolul de licență “Furnici” de Aldo Nicolaj, în regia Cristinei Briciu și, în curând, în “Și futurii sunt liberi” de Leonard Gershe, în regia Roxanei Magdalena Savin. Începând cu vârsta de doisprezece ani a fost membră în trupa Teatrului Ariel din Râmnicu Vâlcea, timp de șase ani.
Carmen Gâlcă este studentă UNATC, anul III – Arta actorului. O puteți vedea în spectacolele de licență „Şi caii se împușcă, nu-i așa? ” de Horace Mccoy, regia Ștefana Samfira și, în curând, în „Adunarea femeilor” de Aristofan, în regia lui Florin Zamfirescu.