Business de 40 de milioane de euro la Primaria sectorului 4. Cristian Popescu Piedone vrea sa delege intretinerea spatiilor verzi unui operator privat
Primaria sectorului 4, condusa de Cristian Popescu Piedone, vrea sa delege intretinerea si infrumusetare a spatiilor verzi din sector unui operator privat. Delegarea de gestiune se va face pe 5 ani cu posibilitatea de prelungire, iar valoarea contractului va fi de maxim 39 milioane de euro, cat a platit in ultimii 5 ani primaria pentru intretinerea spatiilor verzi din sector. Mai multi consilieri locali se opun insa delegarii, acuzand interese ascunse si presiuni politice.
Delegarea gestiunii inseamna practic preluarea serviciului pe care pana acum il facea Primaria prin Administratia Domeniului Public de catre un operator/operatori privati si presupune intretinerea spatiilor verzi din sector, irigarea lor, plantarea si toaletarea de arbori, plantarea de flori, montarea/demontarea de banci, gardulete, cosuri de gunoi, afise stradale si intretinerea locurilor de joaca.
In anumite cazuri operatorul va asigura doar manopera, in alte cazuri si manopera si furnizarea materialelor (gardulete, locuri de joaca, cosuri de gunoi), potrivit caietului de sarcini. Suma pe care primaria o va plati pentru acest servicu se va stabili in urma licitatiei. Delegarea serviciului de intretinere a spatiilor verzi din sector catre un operator privat a fost discutata de mai multe ori in Consiliul Local sector 4, insa de fiecare data a fost contestata de o parte dintre alesii locali deoarece acestia sustin ca incalca legea.
Reprezentantii Primariei sector 4 spun ca doresc sa delege acest serviciu fiindca asa este mai eficient din punct de vedere financiar. „Sectorul 4 al Municipiului Bucuresti a realizat un studiu de oportunitate, in vederea delegarii de gestiune a administrarii domeniului public si privat, pentru activitatile de amenajare, intretinere si infrumusetare a zonelor verzi, parcurilor si gradinilor publice, a locurilor de joaca pentru copii din Sectorul 4, asa cum este prevazut la art. 5 din HG 955/2004 – Regulamentul cadru de delegare a gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local. Din studiul de fundamentare, aprobat prin HCL nr. 109/27.06.2013 si prin HCL nr. 111/04.07.2013, rezulta ca realizarea activitatilor de amenajare, intretinere a zonelor verzi prin gestiune indirecta reprezinta modalitatea cea mai avantajoasa pentru autoritatea contractanta – Consiliul Local Sector 4. Delegarea gestiunii se realizeaza prin gestiune indirecta a activitatilor specifice catre operator economic, prin pricedura de licitatie publica. Alegerea formei de gestiune s-a facut in functie de specificul, volumul, natura spatiilor verzi, precum si de interesele locale privind dezvoltarea zonei aflate in administrarea Consiliului Local al Sectorului 4, avand la baza studiul de fundamentare, regulamentul serviciului si caietul de sarcini”, spun reprezentantii Primariei sector 4 intr-un raspuns adresat la solicitarea HotNews.ro.
Potrivit directorului de la Directia de Investitii din cadrul Primariei sector 4, Adrian Cormos, pe cei 5 ani cat va fi delegat serviciul, primaria nu va plati mai mult decat a alocat in ultimii 5 ani ADP-ului pentru intretinerea spatiilor verzi, respectiv circa 30-35 milioane lei pe an, 150-175 milioane lei pe 5 ani, respectiv 33-39 milioane de euro. „Delegam acest serviciu ca sa iesim mai ieftin. Delegarea de serviu nu se face in baza OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii ci a OUG 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local si a normelor de aplicare. Nu va pot spune valoarea estimata a contractului fiindca nu este un contract asa cum stiti d-voastra presa, este vorba de delegare de gestiune. Delegarea se va face operatorului care va avea cel mai bun puctaj, in functie de pretul oferit pentru aceste servicii, redeventa pe care o primeste Primaria”, a declarat Cormos pentru HotNews.ro. Acesta spune ca anuntul de licitatie nu va fi publicat pe SEAP deoarece Ordonanta 34/2006 nu are prevederi referitor la delegarea gestiunii, dar se va publica in Monitorul Oficial si se vor da anunturi in ziare.
documente
Model contract delegare gestiune
(12 Dec 2013) PDF, 873KB
„La aceasta data, contractul cadru nu are nicio valoare, fiindca procedura de achizitie, respectiv, licitatie publica, nu a fost organizata, in sedinta Consiliului Local Sector 4 aprobandu-se doar caietul de sarcini, regulamentul si modelul de contract”, sustin reprezentantii Primariei sector 4 intr-un raspuns adresat la solicitarea HotNews.ro. Redeventa primita de Primarie va fi de 0,1% din profit, dar nu mai putin de 10.000 de euro/an. De asemenea, operatorul va fi obligat sa faca investitii de minim 50.000 de lei pentru construirea unei sere unde sa creasca plantele pe care le va pune pe domeniul public.
Proiectul de hotarare care vizeaza delegarea serviciului de intretinere a spatiilor verzi din sectorul 4 a fost pentru prima oara pe ordinea de zi a Consiliului Local sector 4 pe data de 24 octombrie 2013. Alesii locali au respins atunci proiectul deoarece era sedinta de indata (un tip de sedinta care e utilizata de obicei in situatii de maxima urgenta). Pe 7 noiembrie 2014, proiectul s-a intors la consiliu, in sedinta extraordinara. Alesii locali l-au respins si de aceasta data. Viceprimarul sectorului 4, Daniel Baluta, a convocat sedinta de indata si a repus proiectul pe ordinea de zi, iar de aceasta data consilierii l-au adoptat cu HCL 168/2013, cu 14 voturi pentru din cei 26 de consilieri in functie.
Daniela Tebesoi, consilier PPDD din Consiliul Local Sector 4, a cerut Prefecturii anularea Hotararii deoarece aceasta a fost aprobata in sedinta de indata si nu avea votul a doua treimi dintre consilieri.
documente
Solicitare anulare HCLS4 nr. 168 (1)
(12 Dec 2013) PDF, 253KB
„In sedinta ordinara din data de 31.10.2013 am solicitat initiatorului acestui proiect sa il retraga de pe ordinea de zi, intrucat exista mai multe situatii neclarificate, iar proiectul in forma prezentata nu corespunde cerintelor legii. Acesta a refuzat si dupa numeroase discutii pe marginea legalitatii proiectului, prin votul majoritatii consilierilor , proiectul de hotarare a fost respins. Din ratiuni neintelese, fara a se reglementa aceste chestiuni controversate, acelasi proiect de hotarare in aceeasi forma a fost din nou trecut pe ordinea de zi in sedinta extraordinara din data de 07.11.2013, orele 16.00. Si de aceasta data proiectul a fost respins. Nemultumit de aceasta situatie dl viceprimar Daniel Baluta, prin abuz a dispus convocarea sedintei de indata pentru aceeasi data, 07.11.2013, avand pe ordinea de zi un singur punct respectiv aprobarea regulamentului cadru de delegare a gestiunii acestui serviciu. In plus, hotararea a fost adoptata cu un numar de 14 consilieri din cei 26 alesi in functie. In aceste conditii hotararea a fost adoptata cu incalcarea textelor de lege invocate si evident prin abuz, nefiind adoptata cu votul a doua treimi din numarul consilierilor in functie”, se arata in adresa trimisa de Daniela Tebesoi catre Prefectura.
De asemenea, consiliera PPDD sustine ca, pe 7 noiembrie, cand s-a aprobat acest contract cadru, in sala au fost prezenti membrii ai „Clanului Sportivilor” care au exercitat „presiune psihica” asupra consilierilor.
„HCL 168/07.11.2013 a fost adoptata cu exercitarea unor presiuni care m-au afectat emotional, psihic si care au creat asupra mea o temere fata de integritatea fizica atat a mea , cat si a copilului meu. Aceasta stare a fost datorata unor persoane straine care au patruns in incinta holului de la intrarea in sala de sedinta, persoane care au aparut in jurul orei 19.45 in ziua de 07.11.2013 si cunoscute ca facand parte din „Clanul Sportivilor” care se uitau amenintator catre mine si catre ceilalti consilieri din grupul PPDD. Am asociat aceste priviri amenintatoare cu opiniile pe care le-am exprimat in cele doua sedinte anterioare, opinii legate de acest proiect, exprimate inclusiv prin votul meu si al colegilor mei. Cunoscand modul in care actioneaza aceste persoane membre a acestui clan, am inteles ca au fost chemati pentru a ne determina sa votam intr-un anume sens. Absenta mea de la sedinta de indata, cat si a colegilor mei a fost mai presus de vointa noastra si a fost datorata acestor presiuni psihice”, se mai arata in adresa trimisa catre Prefectura de Daniela Tebesoi.
Pe 28.11.2013, reprezentantii Primariei sector 4 au introdus pe ordinea de zi a sedintei de Consiliu un proiect privind abrogarea Hotararii 168/2013, proiect votat de consilieri, potrivit procesului verbal al sedintei. Imediat dupa, ce s-a abrogat prima hotarare, un nou proiect privind delegarea serviciului de intretinere spatii verzi din sectorul 4 a fost pus pe ordinea de zi. Si de aceasta data, proiectul a fost aprobat cu 14 voturi.
Prin hotararea aprobata la sfarsitul lunii noiembrie s-au aprobat regulamentul de delegare a gestiunii serviciului public de administrare a domeniului public si privat pentru activitatile de amenajare, intretinere si infrumusetare a zonelor verzi, a parcurilor si gradinilor publice si a locurilor de joaca din sector, caietul de sarcini si contractul de delegare a gestiunii.
In caietul de sarcini nu este specificata valoarea maxima estimata a contractului si nici cantitatile minime-maxime din produsele/serviciile care urmeaza sa fie achizitionate. Daniela Tebesoi a declarat pentru HotNews.ro ca va cere din nou Prefecturii anularea acestei Hotarai deoarece nu s-au respectat conditiile legale.
Primarul sectorului 4, Cristian Popescu Piedone, spune ca hotarerea are nevoie doar de majoritate simpla pentru a fi aprobata. „Aprobarea delegarii accestui serviciu de catre Consiliul Local Sector 4 necesita o majoritate simpla, avand in vedere ca este delegat un serviciu de intretinere, ci nu patrimoniu”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria sectorului 4 la solicitarea HotNews.ro.
Referitor la acuzatiile cum ca in sala ar fi fost membrii ai Clanului Sportivilor, Piedone spune ca desi nu a fost la sedinta a cercetat cele intamplate si sustine ca a fost o confuzie si ca acele persoane erau de fapt membri PSD, nu ai Clanului Sportivilor.
„In ceea ce priveste afirmatiile doamnei consilier Daniela Tebesoi, precizam ca persoanele la care face referire nu se aflau in interiorul Salii de Consiliu, ci pe holul din imediata apropiere, purtand o discutie privata, independenta fata de ordinea de zi a sedintei, discutie care nu o implica in niciun fel pe doamna consilier sau pe vreun alt membru al Consiliului si care nu viza, in niciun caz, bunul mers al lucrarilor sedintei. Luand act de afirmatiile doamnei consilier, Primarul Sectorului 4 a solicitat ca, in viitoarea sedinta, respectiv, cea din 28 noiembrie a.c., sa fie prezenti in sala, pentru a se legitima public, fapt care s-a si intamplat si este confirmat de stenograma sedintei. Astfel, toti cei prezenti la acel moment in sala au putut afla ca cele doua persoane sunt membri ai unui partid politic care compune USL la nivelul Sectorului 4, resectiv, PSD Sector 4”, se arata in raspunsul trimis de Primarie catre HotNews.ro.
„Ati spus ceva cu clanul sportivilor, ceva amenintari, eu nu stiu, nu am fost prezent . Cei doi domni, va rog sa va prezentati . Domnul , cum va numiti? Termengiu George, sunteti membru din 2001 la Organizatia de Tineret PSD sector 4 , este si vicepresedinte, deci vicepresedinte organizatia sector 4 , 2001 inscriere in partid. Cine? Da! Din ianuarie . Va rog sa-mi aduceti si mie daca doriti, nu aveti nicio obligatie – sau vorbesc cu Grupul PSD sa-mi fie puse la dispozitie actele de inscriere in partid , pentru a da raspunsul doamnei consilier, dovada ca sunt membrii si stampila PSD-ului. Va multumim ! Mi le aduceti in copie, nu e nicio problema. Nu este treaba mea cum isi organizeaza membrii partidului dumneavoastra cum si cand si-i cheama, sau ce prieteni aveti”, a declarat Piedone in cadrul sedintei de consiliu de la sfarsitul lunii noiembrie.
Tot in sedinta tinuta de Consiliul Local sector 4 la sfarsitul lunii noiembrie, primarul sectorului 4, Cristian Popescu Piedone a declarat ca rupe protocolul cu USL fiindca alesi locali nu ii voteza proiectele. Surse politice au declarat pentru HotNews.ro ca una dintre motivele despartirii de USL a fost tocmai faptul ca proiectul privind delegarea serviciului de intretinere a spatiilor verzi nu a fost votat.
Piedone a declarat pentru HotNews.ro ca nu a rupt protocolul cu USL si ca a fost doar o cearta care nu a avut nicio legatura cu acest proiect si ca acum relatiile s-au restabilit.
documente
(12 Dec 2013) PDF, 2MB
Potrivit caietului de sarcini, serviciul de amenajare spatii verzi care face obiectul licitatiei deschise cuprinde urmatoarele activitati:
documente
(12 Dec 2013) PDF, 2MB
– salubrizare prin efectuarea de lucrari de intretinere zilnica (inclusiv in zilele de sambata, duminica si sarbatori legale) a curateniei zonelor verzi, la locuri de joaca, miniparculete, parcuri;
– curatenia zilnica (inclusiv in zilele de sambata, duminica si sarbatori legale);
documente
(12 Dec 2013) PDF, 1MB
– intretinerea zonelor verzi prin cosirea ierbii (saptamanal sau decanal dupa caz), precum si varuirea bordurilor, copacilor si arbustilor ornamentali ori de cate ori este nevoie si/sau la solicitarea beneficiarului;
– toaletare copaci, arbusti si gard viu ori de cate ori este nevoie si/sau la solicitarea beneficiarului
– executie de suprainsamantari de gazon unde este cazul;
– asigurarea materialului saditor-flori si plante ornamentale, precum si plantarea acestora in ghivece, jardiniere si spatii special amenajate (rondouri);
– in perioada sezonului rece se va asigura deszapezirea de pe alei, cai de acces si trotuarele in perimetrul locurilor de joaca, parcuri, miniparcuri, aplicandu-se totodata tratamente specifice pentru prevenirea producerii poleiului;
– pe perioada sezonului cald, cand temperaturile sunt de cel putin 30 de grade sau persista fenomenul de seceta, se va asigura udarea zonelor evrzi, a aleilor si cailor de acces;
– asigurarea de cosuri de gunoi pentru depozitarea resturilor menajere si montarea acestora pe marginea aleilor si cailor de acces, din zona parcurilor, locurilor de joaca, miniparcuri, precum si intretinerea cosurilor de gunoi, pentru a fi intacte si vopsite: costul vopsirii, repararii, inclusiv contravaloarea vopselelor, se fac pe cheltuiala operatorului;
– montarea de banci si repararea celor existente, precum si vopsirea si intretinerea acestora pe toata perioada de derulare a contractului;
– marcarea cailor de acces cu indicatoare de circulatie si a locurilor de parcare, conform autoritatii contractante, inclusiv pentru persoanele cu handicap;
– plantarea de arbori, arbusti si pueti ornamentali;
– pastrarea permanenta a ordinii si curateniei la locul de depozitare temporara a deseurilor menajere;
– efectuarea zilnica a igienizarii si dezinfectiei pubelelor folosite pentru transportul deseurilor menajare de la locul de producere la locul de depozitate temporara;
– colectarea selectiva a deseurilor menajere si asigurarea eurocontainerelor necesare avand in vedere reorganizarea depozitului temporar in alta locatie mai redusa ca suprafata;
– amenajarea, repararea si intretinerea aleilor si platformelor din incinta parcurilor, miniparcurilor, locurilor de joaca;
– amenajarea, repararea si intretinerea fantanilor arteziene;
– amenajarea, repararea si intretinerea sistemelor de irigatii pe spatii verzi, parcuri, miniparcuri, locuri de joaca
– amenajarea, repararea si intretinerea locurilor de joaca;
– amenajare, reparare si intretinere gardulet metalic in zona parcurilor, miniparcurilor, locurilor de joaca.
Potrivit Ordonantei de Urgenta 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local:
ART. 10
(1) Gestiunea serviciilor de administrare a domeniului public si privat se poate organiza in urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor de administrare a domeniului public si privat se face prin hotarari ale consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale consiliilor judetene si/sau ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in functie de specificul, volumul si natura bunurilor proprietate publica si privata, de interesele actuale si de perspectiva ale unitatii administrativ-teritoriale, precum si de numarul si marimea localitatilor componente.
(3) Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice serviciilor de administrare a domeniului public si privat se organizeaza si se desfasoara pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate si indicatorii de performanta ai serviciilor, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate.
(4) Caietul de sarcini si regulamentul de serviciu se elaboreaza si se aproba de consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si/sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in conformitate cu regulamentul-cadru al serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobat prin hotarare a Guvernului.
ART. 11
(1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea, conducerea, finantarea, gestionarea si controlul functionarii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, respectiv administrarea si exploatarea infrastructurii aferente.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat, care pot fi:
a) compartimentele pentru administrarea domeniului public si privat, organizate in cadrul aparatului propriu al consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, al consiliilor judetene si/sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
b) unul sau mai multe servicii publice, specializate si autorizate conform legii, avand personalitate juridica si buget propriu, organizate in subordinea consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, a consiliilor judetene si/sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Operatorii furnizori/prestatori ai serviciilor de administrare a domeniului public si privat mentionati la alin. (2) se organizeaza si functioneaza potrivit unui regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul local, consiliul judetean si/sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza regulamentului-cadru de organizare si functionare a operatorilor serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobat prin hotarare a Guvernului.
ART. 12
(1) In cazul gestiunii indirecte sau gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale pot apela pentru realizarea serviciilor la unul sau la mai multi operatori carora le incredinteaza, in totalitate sau numai in parte, in baza unui contract de delegare a gestiunii, sarcinile si responsabilitatile proprii cu privire la gestiunea propriu-zisa a serviciilor, precum si la administrarea si exploatarea infrastructurii edilitar-urbane necesare realizarii serviciilor.
(2) Gestiunea indirecta sau gestiunea delegata se realizeaza prin intermediul unor operatori furnizori/prestatori de servicii de administrare a domeniului public si privat, care pot fi:
a) societati comerciale pe actiuni cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale, infiintate de autoritatile administratiei publice locale;
b) societati comerciale pe actiuni cu capital privat, intern sau extern;
c) societati comerciale pe actiuni cu capital mixt, public si privat.
ART. 13
(1) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se face cu respectarea principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si al confidentialitatii si cu respectarea prevederilor contractului-cadru de delegare a gestiunii si ale regulamentului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat, aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Delegarea gestiunii serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat se poate realiza prin:
a) negociere directa, in cazul operatorilor cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale, infiintati de autoritatile administratiei publice locale sau rezultati ca urmare a reorganizarii administrative din ratiuni operationale si economico-financiare a serviciilor de administrare a domeniului public si privat;
b) licitatie publica, in cazul operatorilor societati comerciale cu capital public, privat sau mixt.
(3) Daca procedura licitatiei publice nu a condus la desemnarea unui castigator si la atribuirea contractului de delegare a gestiunii, este aplicabila in continuare procedura negocierii directe.
(4) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai catre operatori atestati si autorizati in conditiile legii.
(5) Pot face obiectul contractelor de delegare a gestiunii, total sau partial, numai activitatile de operare propriu-zisa – gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum si activitatile de pregatire, finantare si realizare a investitiilor din infrastructura edilitar-urbana a localitatilor, aferenta serviciilor de administrare a domeniului public si privat.
(6) In functie de regimul juridic ce urmeaza sa fie adoptat pentru contractul de delegare a gestiunii, formele de delegare a gestiunii pot fi:
a) contract de management;
b) contract de concesiune;
c) contract de inchiriere;
d) contract de locatie de gestiune;
e) contract de parteneriat public-privat.
(7) Contractul de delegare a gestiunii va fi insotit obligatoriu de urmatoarele anexe:
a) caietul de sarcini;
b) regulamentul de serviciu;
c) inventarul bunurilor proprietate publica si privata, aferente serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor necesare realizarii serviciului delegat.
(8) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de administrare a domeniului public si privat va cuprinde in mod obligatoriu:
a) denumirea partilor contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) drepturile si obligatiile partilor;
e) programul lucrarilor de investitii (modernizari, extinderi, dezvoltari, obiective noi) si al lucrarilor de intretinere, reparatii curente, reabilitari, renovari;
f) sarcinile si responsabilitatile partilor cu privire la programele de investitii si programele de reabilitari, reparatii si renovari;
g) indicatorii de performanta stabiliti prin caietul de sarcini si regulamentul de serviciu privind calitatea si cantitatea serviciilor prestate si modul de evaluare a acestora, conditii si garantii;
h) tarifele practicate si procedura de stabilire, ajustare, avizare si aprobare a acestora;
i) modul de tarifare si incasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate;
j) nivelul redeventelor;
k) raspunderea contractuala;
l) forta majora;
m) conditii de redefinire a clauzelor contractuale;
n) conditii privind transmiterea bunurilor la expirarea contractului;
o) clauze speciale privind mentinerea echilibrului contractual rezultat din licitatie si de prevenire a coruptiei;
p) clauze de reziliere a contractului;
q) clauze privind administrarea patrimoniului public si privat incredintat;
r) clauze privind forta de munca;
s) alte clauze convenite, dupa caz.