Sari direct la conținut

Campania electorală la români: agheasmă, mici și dans

HotNews.ro
Claudia Pirvoiu, Foto: Hotnews
Claudia Pirvoiu, Foto: Hotnews

Am urmărit, zilele trecute, o dezbatere electorală captivantă, găzduită de un post de televiziune belgian. Șase candidați la europarlamentare răspundeau unor întrebări puse de reprezentanții unui electorat tânăr. Ulterior, 109 tineri votau în ce măsură răspunsurile erau sau nu convingătoare. Însă nu formatul emisiunii mi-a atras atenția în mod deosebit, ci dezbaterea în sine, temele de discuție și atitudinea candidaților. Apoi am făcut o comparație cu zgomotul electoral de la noi.

Candidații belgieni și-au expus, calm și argumentat, ideile pe diferite teme de interes național și european: muncă, migrație, mediu, energie, securitate și multe altele. Toate cât se poate de serioase.

Sunt teme abordate de candidații la alegerile europarlamentare din alte țări, dar pe care nu le regăsim în discursurile din România, așa cum foarte bine a scris Dan Popa AICI.

Ce vedem la noi? Bâlci, preoți, agheasmă, mici și bere, autocare cu oameni săraci, zbierete naționaliste, discursuri anoste, dans și certuri copilărești pe afișe electorale.

Cum era de așteptat, PSD merge pe retorica naționalistă, tema principală fiind roșia românească, căreia îi tot plânge de milă Carmen Avram, candidatul propus de Antena. Carmen Avram spune că nu mai vrea ca românii să mănânce legume din import, transportate mii de kilometri, ci roșii românești, naturale și sănătoase. Evident că este un mesaj naționalist fals, dar care prinde bine în rândul nostalgicilor. Roșiile românești sunt tratate cu substanțe chimice la fel ca și cele din import. Sunt roșii de calitate mai bună, dar și roșii de calitate mai slabă, atât printre cele produse în România, cât și printre cele din import. Bineînțeles că și prețurile sunt pe măsură. O legumă, fie că a crescut în România, fie în altă țară, cu cât este mai sănătoasă și mai gustoasă, cu atât e mai scumpă, pentru că și costurile de producție sunt mai mari, dar acest lucru nu-l veți auzi niciodată de la un candidat PSD.

PSD nu se dă în lături în a folosi școala și biserica în plină campanie electorală. Așa a ajuns Carmen Avram să țină discurs în fața unor copii, la inaugurarea unei școli. Așa a ajuns Viorica Dăncilă să se roage într-o mănăstire, alături de alți politicieni, să se închine la Mănăstirea Nucet din Dâmboviţa, în fața a sute de credincioși, cu mare potențial de a deveni votanți PSD. Toate acestea le-am văzut în doar o săptămână și jumătate de campanie electorală.

Campania PNL se bazează pe atacuri puternice asupra PSD și ALDE, prin discursuri dure și ofensatoare la adresa lui Liviu Dragnea și lui Călin Popescu Tăriceanu. Mitingul de acum câteva zile de la Focșani a fost o mare ocazie pentru Rareș Bogdan, vedeta-candidat a PNL, să organizeze un show politic pe scenă. „Să facem niște mari laboratoare unde să intre el (n.red. Călin Popescu Tărcieanu) cu Dragnea să se drogheze singuri. Nu noi. Sau sa intre în pușcăriile pe care le elibereaza și să se drogheze ei acolo”, a strigat Rareș Bogdan, electrizând publicul. Rareș Bogdan se folosește și de tema credinței în Dumnezeu. „Să nu vă fie niciodată rușine că sunteți români, să nu vă fie niciodată rușine că sunteți creștini”. Probabil în următoarele două săptămâni și jumătate vom vedea același tip de atacuri asupra PSD și ALDE, presărate cu ceva naționalism și creștinism.

Campania USR- PLUS este, deocamdată, neclară și ezitantă. Creează impresia că abia acum, în mijlocul drumului, încearcă să-și facă o strategie. Tema principală este „fără hoție ajungem departe”, dar este prezentată timid, neconvingător. Candidații se tem de cuvinte, chiar și de idei. Preferă să meargă pe prezentarea de CV-uri, împărțirea de pliante prin piețe și să pozeze în oameni obișnuiți. Așa ajungem să-i vedem cum mănâncă la cantină sau cum dansează în fața unei scene.

Campania ALDE se bazează pe ideea că Uniunea Europeană trebuie să aibă o singură viteză. Din când în când îi mai critică pe liderii europeni, iar pe plan național mai lansează câte un atac la adresa președintelui Klaus Iohannis.

Pro-România merge în teritoriu, mai ales în județele controlate de PSD, organizează multe conferințe de presă, defilează cu Corina Crețu și îl atacă punctual pe Liviu Dragnea. Pro-România are un scop clar: să ia cât mai mult din voturile PSD.

PMP înseamnă Traian Băsescu. Campania acestuia se bazează, cel puțin până acum, prin participarea ca unic invitat la emisiuni televizate. În cazul său se simte experiența acumulată în 10 ani de președinție, vorbind cu ușurință pe orice temă de interes național și european.

Mai sunt două săptămâni și jumătate de campanie în care ar putea fi organizate dezbateri electorale serioase, la care să participe principalii candidați. Din respect pentru alegători, din când în când, candidații ar putea renunța la mici, biserici, spectacole pe scenă și dansuri, pentru confruntări reale de idei, pe teme europene. Alegerile sunt pentru Parlamentul European, nu pentru cine este cel mai bun creștin sau cel mai talentat dansator.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro