Sari direct la conținut

Care sunt cele mai aglomerate linii de transport public din București / Singura linie pe care se știe exact numărul de călători

HotNews.ro
Aglomerație în autobuz, Foto: HotNews/Catiusa Ivanov
Aglomerație în autobuz, Foto: HotNews/Catiusa Ivanov

Care sunt cele mai aglomerate linii de transport public din Capitală? Dacă ar fi să facem un top 5 pe fiecare mijloc de transport, datele furnizate de STB și de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI) diferă. Adevărul este că nimeni nu știe, în mod real, câți călători circulă pe fiecare linie deoarece validarea cardurilor de călătorie nu este obligatorie, iar mijloacele de transport vechi nu au dispozitive de numărare a călătorilor. Astfel că fiecare din cele două entități a făcut estimări, care nu se potrivesc însă.

În cazul tramvaielor, cele mai aglomerate sunt liniile 41,32, 1 și 10, la autobuze – 117, 178 și 335, iar la troleibuze ar fi 69, potrivit datelor transmise de STB și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), la solicitarea HotNews.ro.

Singura linie STB pe care știm însă exact câți călători circulă este 783, spre Aeroportul Otopeni, care are toate autobuzele noi dotate cu dispozitive de numărare a călătorilor.

În primele șase luni ale anului au circulat circa 1,48 milioane de călători – aproximativ 247.000 de călători pe lună, adică în jur de 82.000 de călători pe zi, potrivit datelor transmise de STB.

Care sunt cele mai aglomerate linii, varianta STB

Conform datelor furnizate de Societatea de Transport București, liniile de transport public cu cei mai mulți călători sunt următoarele:

  • liniile de autobuz: 102, 104, 117, 178 și 335;
  • liniile de tramvai: 1, 10, 25, 32 și 41;
  • liniile de troleibuz: 61, 69, 79, 86 și 96.

Care sunt cele mai aglomerate linii, varianta TPBI

Datele nu corespund însă cu cele de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI).

Potrivit asociației care se ocupă de gestionarea serviciului public de transport local în București și Ilfov, cele mai aglomerate linii sunt:

  • linii de autobuz: 117, 123, 178, 335, 381;
  • linii de tramvai: 1, 10, 21, 32, 41;
  • linii de troleibuz: 62, 69, 76, 93, 97.

S-a ajuns la această concluzie în urma acțiunilor de sondare a gradelor de încărcare, realizate pentru dimensionarea parcului circulant, au transmis reprezentanții instituției.

  • „Întrucât nu toate mijloacele de transport public au în dotare sisteme de numărare a călătorilor, gradele de încărcare sunt estimate pe baza sondajelor efectuate”, se mai arată în răspunsul transmis.

În prezent, în Regiunea București – Ilfov, există patru operatori de transport care au încheiat cu TPBI contracte de delegare de gestiune a serviciului public de transport de călători: Societatea de Transport București – STB SA, Serviciul Transport Voluntari – STV SA, Ecotrans STCM SRL și Regio Serv Transport SRL.

STB este principalul operator, restul fiind operatori mai mici și care se ocupă de liniile regionale, între București și localitățile învecinate.

Pe traseele din Regiunea București – Ilfov circulă zilnic 1.537 vehicule de transport public gestionate de TPBI, și anume: peste 261 tramvaie, 167 troleibuze și 1.109 autobuze. Dintre acestea, 856 autobuze funcționează pe liniile urbane, iar alte 253 autobuze pe liniile regionale, potrivit datelor de pe site-ul TPBI.

De asemenea, în regiunea București – Ilfov există 3.889 stații de oprire a vehiculelor de transport în comun. 2.309 stații se află în Municipiul București, iar 1.580 sunt amplasate în Județul Ilfov.

Câte dintre mijloacele de transport care aparțin STB au aer condiționat

În jur de 35% dintre mijloacele de transport ale Societății de Transport București, programate să iasă pe traseu în luna iulie, nu au avut aer condiționat, potrivit unui răspuns transmis de STB la solicitarea HotNews.ro.

Mai exact, din cele 1.442 de autovehicule care ies în teren, doar 926 au aer condiționat. Cea mai bună situație este la autobuze, unde 78% din cele care ies pe traseu au aer condiționat. Cea mai rea situație este la tramvaie, unde doar 23% au aer condiționat. La mijloc sunt troleibuzele, unde 60% din parcul care iese pe traseu are aer condiționat.

  • „Societatea de Transport Bucureşti STB S.A. are un parc de 1.527 de autobuze. În prezent, în zilele de lucru sunt programate să iasă în traseu 992 autobuze. Dintre acestea, 775 autobuze sunt echipate cu instalații de climatizare, iar 217 sunt autobuze de tip Mercedes Euro 3, care din fabricaţie nu sunt prevăzute cu instalații de climatizare în salonul călătorilor.
  • De asemenea, STB S.A. are un parc inventar de 523 tramvaie şi 265 troleibuze. În această perioadă, în zilele de lucru, sunt programate să iasă în traseu un număr de 269 tramvaie şi 140 troleibuze. Dintre acestea, 63 de tramvaie și 88 de troleibuze sunt dotate cu instalații de climatizare”, se arată în răspunsul transmis de STB la solicitarea HotNews.ro.

Când au fost cumpărate mijloacele de transport care circulă în Capitală

Autobuzele vechi Mercedes și troleibuzele care circulă în prezent sunt cele cumpărate de fostul primar Adriean Videanu în 2005- 2007. În perioada 2018-2020, în mandatul Gabrielei Firea, Primăria a achiziționat 630 autobuze noi Otokar și Mercedes Hibrid.

Iată achizițiile făcute:

  • În decembrie 2005, primarul Capitalei la acea vreme, Adriean Videanu, a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi Mercedes Citaro. Valoarea contractului a fost de 341 milioane de lei, iar autobuzele au fost livrate în perioada iunie 2006 – mai 2007. Achiziția a generat scandal deoarece autobuzele nu erau dotate cu aer condiționat.
  • În 2006, Primăria Capitalei a achiziționat de la firma Astra Bus 100 de troleibuze noi – Irisbus-Citelis. Valoarea contractului a fost de circa 92 milioane lei fără TVA, iar troleibuzele au fost livrate în perioada 2006-2008.

În august 2007 a fost semnat un nou contract pentru achiziționarea a încă 500 de autobuze Mercedes Citaro 2, care au fost livrate până în 2009. Acestea au fost dotate cu instalație de aer condiționat.

În 2018, primarul Gabriela Firea a semnat contractul pentru achiziția a 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației. Valoarea contractului este de 458.100.826 lei fără TVA, iar autobuzele au fost livrate până în iunie 2019. Achiziția a generat un scandal deoarece după punerea în funcțiune autobuzele au avut mai multe avarii.

În august 2019, Primăria Capitalei a finalizat licitația pentru achiziționarea a 130 de autobuze hibrid, câștigătorul fiind Mercedes – Benz. Valoarea contractului a fost de 195.268.331,70 lei, fără TVA, iar tipul de autobuz livrat Mercedes – Benz Citaro Hybrid, fabricat în Germania. Achiziția a fost făcută cu fonduri europene.

Primăria Capitalei a semnat în mai 2021 contractul cu Astra Arad pentru furnizarea a 100 de tramvaie, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro, din bani europeni. Primul tramvai din acest lot a venit în iunie 2022, iar până acum au fost livrate 46 tramvaie. Restul urmează să fie livrate până la final de 2024.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro