Cat de importanta este pentru Romania piata chineza de 1,3 miliarde de consumatori si care este capacitatea mediului de afaceri de a exporta in China?
Dezvoltarea cooperarii economice cu China si atragerea de investitii in proiecte de infrastructura este scopul declarat al autoritatilor romane in urma prezentei la Expo Shanghai 2010. Ti-e greu sa crezi in aceste obiective, in conditiile in care Ministerul Economiei n-a catadicsit sa trimit un oficial, macar la nivel de secretar de stat, la deschiderea expozitiei. Si atunci te intrebi: cat de importanta este pentru Romania piata chineza, de 1,3 miliarde de consumatori? Atitudinea ministerului de resort te tenteaza sa spui ca deloc. Pe de alta parte, cat de competitiva e economica romaneasca pentru a exporta in China?
Ministerul Economiei s-a remarcat prin absenta in primele zile ale Expo2010 de la Shanghai, un eveniment de o importanta economica majora, adesea echivalat cu jocurile olimpice din sport. Cum ar fi ca la jocurile olimpice Romania sa nu aiba echipa de gimnastica? Cam asa a fost la Shanghai – potrivit unor surse, Romania a fost singurul pavilion care nu a avut la deschiderea oficiala niciun oficial al statului, daca il scoti din ecuatie pe Ferdinand Nagy, comisarul general al Romaniei, adica omul care a coordonat intreaga participare a Romaniei la Expo si care lucreaza in cadrul MAE.
Si totusi, „MECMA considera ca participarea la Expo 2010 Shanghai este o ocazie speciala pentru promovarea in primul rand a Romaniei ca tara in sine, dar si a intereselor Romaniei pentru largirea cooperarii economice si comerciale, pentru aprofundarea schimburilor bilaterale in domeniile economic, cultural, educational si turistic. Obiectivul principal al MECMA este promovarea produselor romanesti atat pe piata chineza cat si stabilirea de cat mai multe contacte cu participantii la expozitie pentru gasirea de noi oportunitati de afaceri si atragerea de investitii straine in Romania„, arata ministerul de resort in raspunsul la solicitarea HotNews.ro de a arata ce intentioneaza sa obtina prin participarea la Expo 2010.
Inainte de plecarea in China, am incercat sa aflam care vor fi firmele romanesti prezente la Shanghai, dar a fost practic imposibil. Nu tine de competenta Ministerului Afacerilor Externe sa furnizeze aceste informatii si nici nu le detinea, in plus, nici macar delegatia Romaniei de la pavilionul din Shanghai nu a primit de la minister o lista cel putin a oamenilor de afaceri inclusi in misiunea care fusese programata pentru perioada 29 aprilie -7 mai si care ar fi trebui sa fie condusa de ministrul economiei Adriean Videanu.
Misiunea economica s-a pierdut in norul de cenusi vulcanice si prezenta ei la Shanghai a fost reprogramata initial pentru o data spre sfarsitul lunii iunie. Numai ca presa a bagat putin in vrie Ministerul Economiei, care a stabilit ca misiunea economica sa plece pe 4 iunie. Potrivit raspunsului dat la solicitarea HotNews.ro de catre Ministerul Economiei, „dorinta de a preintampina factori de risc pentru membrii delegatiilor romane, a determinat firmele participante sa solicite MECMA reprogramarea actiunilor. MECMA a informat partea chineza despre amanarea acestor misiuni pentru luna iunie”, arata ministerul.
Si totusi, ramane intrebarea de ce nu a plecat un oficial roman, ministrul Videanu sau secretarul de stat Parcalabescu. Ei bine, raspunsul pare simplu: „tinem sa precizam ca MECMA a fost reprezentat la deschiderea oficiala a EXPO 2010 Shanghai de ministrul consilier Dan Simion de la BPCE Shanghai”.
Lista privind „activitatile de promovare pe termen scurt stabilite pana la data de 01.03.2010”, aflata pe site-ul MAE, arata ca scopul primei misiuni economice ar fi fost „promovare de produse industriale romanesti si atragerea de investitii chineze in Romania”. Care ar fi produsele industriale, ramane un mister. Alte produse economice care ar urma promovate, potrivit aceleiasi liste sunt vinurile si bauturile romanesti – printr-o expozitie de vinuri si degustari in perioada 28 mai-3 iunie -, produse tehnice, printr-o mini-expozitie, industria modei – vor exista prezentari de moda in pavilionul Romaniei in saptamana 9-15 iulie – si produse si servicii IT.
Care sunt firmele participante e in continuare o necunoscuta. Selectia lor insa, spune Ministerul Economiei, a fost facuta de patronatele de ramura sau camerele de comert. „Selectia firmelor participante la manifestarile mentionate anterior este facuta de catre patronatele de ramura sau camerele de comert in functie de interesele mediului de afaceri, MECMA verificand doar eligibilitatea acestora in conformitate cu legislatia in vigoare (HG 296/2007). Criteriile trebuie indeplinite cumulativ si vizeaza aspecte referitoare la activitatea de export si la bonitatea firmelor„, arata ministerul la solicitarea HotNews.ro
Totusi, este ciudat ca toti – atat ministerul, cat si mediul de business, se feresc sa dea numele companiilor care vor fi incluse in misiunile economice. „In acest moment, ca urmare a reprogramarii misiunilor economice din luna aprilie pentru luna iunie se reproiecteaza componenta delegatiilor in functie de optiunile firmelor participante”, arata Ministerul Economiei.
Nu ajunge sa ai doar vointa, ci si putinta
Unele raspunsuri au venit insa de la oamenii de business. Mediul de afaceri a avut in vedere prezenta la Expo 2010 inca din toamna anului 2009, cand s-a luat decizia, in cadrul Consiliului de export de a participa prin mai multe forme: expozitii, mici targuri sau organizarea de intalniri de afaceri, a declarat pentru HotNews.ro Mihai Ionescu, secretar general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).
„Am pornit de la deschiderea aratata de statul chinez privind ca exporturile romanesti sa acopere 1% din volumul de import al Chinei. Este o oferta generoasa”, a spus Ionescu. Insa aici apare in discutie capacitatea firmelor romanesti de a exporta la volume atat de mari pe piata chineza si de a face fata preturilor scazute ale produselor de acolo. „Este o provocare si pentru autoritatile statului roman, dar si pentru mediul de afaceri”, spune reprezentantul ANEIR.
Putine firme din Romania au aratat capacitatea de a raspunde exigentelor privind preturile, mai mult decat cele privind calitatea produselor. Asa ca ANEIR a propus Ministerului Economiei o lista de firme care au demonstrat, in cadrul Consiliului de Export, ca fac fata concurentei de a exporta in China. Ionescu a refuzat sa dea numele companiilor, insa a precizat ca ele fac parte din sectorul constructiei de masini, energetic, al echipamentelor de telecomunicatii, constructiile navale, IT, mobila, vin si material lemnos. „Fiecare asociatie si patronat a fost solicitat sa transmita o lista de firme si produse”, a spus Mihai Ionescu.
Pe de alta parte, secretarul general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania a spus ca desi exista dorinta, trebuie sa existe si putinta de a exporta in China si a subliniat in acest sens presiunile care exista in acest moment legate de acordul cu FMI, „care pot da peste cap intreaga politica de export a Romaniei”. „Suntem departe de a fi siguri ca putem valorifica oportunitatile pe care le-am gasi la Shanghai”, a spus Ionescu, adaugand ca el personal a refuzat sa mearga acolo pentru ca stie care este potentialul sau de a fi prezent pe piata chineza. „Risti sa cazi in derizoriu, in propaganda, pe care politicienii si-o permit, dar nu si oamenii de afaceri”, a mai spus el.
Mihai Ionescu a vorbit insa de o initiativa a mediului de afaceri, un parteneriat public-privat pentru infiintarea unui centru permanent privat de promovare a exporturilor romanesti in China, la Beijing, iar mai apoi probabil inca unul la Shanghai. El va functiona in cadrul ambasadei Romaniei si isi propune sa promoveze in permanenta produsele romanesti in China.
„Avem deja aprobarea institutiilor de specialitate si lista celor interesati”, a spus acesta.
E de remarcat insa ca exista deja la reprezentantele economice ale statului roman la Beijing, Shanghai si Hong Kong, reprezentanti ai Ministerului Economiei.
La randul sau, Cristian Parvan – secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania – a spus HotNews.ro ca AOAR nu s-a ocupat de reprezentarea oamenilor de afaceri la Expo 2010 Shanghai. „Renault se duce singur, Mittal se duce singur. Si, pana la urma, ce exportam? Mobila? Pentru ca nu ne putem duce acolo cu confectiile”, a spus Parvan.
La o privire pe datele statistice din 2009, potrivit Institutului National de Statistica, valoarea exporturilor in China a fost de 212,7 milioane de euro, insa cu 132% mai mari decat in anul precedent. Pe primele trei locuri la categorii de produse sunt materialele crude necomestibile, exclusiv carburantii, masinile si echipamentele de transport si produsele chimice si conexe.
Constatari deloc optimiste
La o privire asupra insiruirii sectoarelor economice care vor fi prezente la Expo Shanghai 2010 vezi cam aceleasi produse pe care Romania le exporta traditional. Mobila, materii prime neprelucrate – deci fara un plus de valoare adaugata – , vin, constructii de masini si navale. Noile tehnologii sunt reprezentate de sectorul IT, dar nu ne reorientam si spre promovarea vinderii de solutii – cele putin care apar in urma cercetarii din Romania. Pe o piata precum cea chineza cu un potential de 1,3 miliarde de clienti, dar care este un bazar enorm, in care este destul de greu sa poti exporta la preturi competitive, mediului de afaceri romanesc pare ca ii este foarte greu sa se manifeste.
Mai mult, in acest moment in care se discuta cresteri de taxe cerute de necesitatea inscrierii in parametrii acordului cu FMI, oamenii de afaceri probabil ca nu vad relevanta unei participari la Expo 2010 si a unor cheltuieli – desi costurile nu sunt foarte mari, o saptamana de cazare si bilet de avion la Shanghai costand 3-4000 de euro, o suma care nu ar trebui sa destabilizeze bugetul unei companii care se respecta – in conditiile in care nu sunt siguri cum se vor modifica planurile lor de afaceri in functie de noile conditii economice din tara.