Cat de profitabile sunt afacerile cu statul
Anul 2009 a fost unul de criza majora pe piata constructiilor, acest sector scazand cu 13.6% comparativ cu anul 2008. Insa, unele dintre companiile de constructii au dus-o bine, si aici este vorba in primul rand despre companiile care fac afaceri cu statul.
Astfel, din datele publicate astazi de Ziarul Financiar observam ca cele doua companii ale domnului Umbrarescu (aka „regele asfaltului”) – Spedition UMB si Tehnostrade – au reusit sa inregistreze anul trecut un profit cumulat de peste 100 milioane euro, in crestere cu aproximativ 10% comparativ cu profitul inregistrat in urma cu doi ani.
Profitul in sine nu spune prea multe daca nu il raportam la cifra de afaceri. In 2008, cele doua companii au avut o cifra de afaceri cumulata de 296.5 mil euro, ceea ce inseamna ca rata profitului brut a fost de 31%. In 2009, Spedition a avut o rata de profit de 26%.
Cifra de afaceri si prrofitul brut al unor companii de constructii care fac afaceri cu statul
Foto: Khris.ro
Pentru a intelege ce inseamna aceste rate de profit de 25-30%, sa facem o comparatie: la nivel mondial, compania austriaca Strabag (cifra de afaceri 13 mld euro in 2009) a inregistrat in ultimii 5 ani rate ale profitului brut cuprinse intre 2 si 3%, in timp ce in Romania, aceeasi companie a inregistrat o rata de profit de 4.7% in 2008, si 3.5% in 2009. Deci mult mai putin in comparatie cu cele doua companii mentionate mai sus.
Romstrade, o alta firma abonata la lucrari publice a inregistrat anul trecut o rata de profit de 14%, dubla fata de cea din 2008.
Nu vreau sa fiu gresit inteles – pana la proba contrarie, aceste profituri sunt absolut legale, dar nu putem sa nu observam ca in Romania afacerile cu statul sunt extrem de profitabile.
PS: mai are rost sa spunem ca Spedition UMB are 22 de angajati, ceea ce inseamna ca de fapt subcontracteaza la greu lucrarile castigate prin licitatie? In 2009, profitul brut pe cap de angajat a fost de 2.6 mil euro. Asta da productivitate!
Citeste si comenteaza pe khris.ro.