Cateva impresii despre noul primar general interimar al Capitalei si ce probleme trebuie rezolvate urgent
Razvan Sava (PNL) a fost ales marti de majoritatea tacita PNL-PSD din Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) in functia de primar general interimar. Inainte de a fi nominalizat de PNL pentru aceasta functie, Razvan Sava a fost incepand din 2012 consilier general si presedintele Comisiei pentru Utilitati Publice din CGMB. In cei trei ani de mandat, acesta a fost o prezenta tacuta, neremarcandu-se prin luari de cuvant sau proiecte de hotarare, iar pe site-ul municipalitatii nu este de gasit raportul sau de activitate. Astfel ca, atunci cand PNL a anuntat ca este candidatul sustinut de partid, toata lumea se intreba cine este acest domn si de unde a aparut.
In ceea ce priveste activitatea politica, Razvan Sava este vicepresedinte PNL sector 6, iar surse HotNews.ro spun ca a fost sustinut de Teodor Atanasiu pentru a ajunge la conducerea Primariei Capitalei.
Totusi, in ciuda prezentei tacute din Consiliul General, CV-ul noului primar interimar al Capitalei arata ca acesta are experienta in mediul privat. Din 1997 pana in 2004 a fost manager la doua companii: Protehnic Grup si Romstal Imex, iar din 2005 si-a deschis propria afacere, fiind actionar la doua firme ICT Tehno-Term si ICT Com-Term, ce au ca obiect de activitate „Lucrari de instalatii sanitare, de incalzire si de aer conditionat”, potrivit declaratiei de interese.
Cele doua firme nu o duc insa prea bine, cel putin daca privim bilanturile de la Ministerul de Finante.
In 2014 firma ICT Tehno Term a avut o cifra de afaceri de 9.000 lei, un profit net de 2.454 lei, neexistand date despre numarul de angajati. Cealalta firma, I.C.T. COM-TERM S.R.L. a avut in 2014 o cifra de afaceri de 9.000 lei, un profit net de 2630 lei, neexistand date despre numarul de angajati.
Tot potrivit declaratiei de avere, sotia primarului interimar – consilier/sef departament la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare are un venit de 273.465 lei/an, adica circa 5000 de euro pe luna.
Acestea fiind informatiile de care dispunem pana in acest moment, ramane de vazut cat de buna a fost alegerea PNL, validata si de PSD, si daca aceasta propunere a fost facuta in interesul bucurestenilor, asa cum toata lumea se bate cu pumnul in piept, sau in functie de alte interese.
Despre prioritatile primarului general interimar
Imediat dupa numirea in functie, primarul interimar a declarat ca are 4 prioritati: RADET, sa nu ramana bucurestenii fara apa calda si caldura, verificarea stadiului pregatirilor pentru sezonul rece, adica activitatea de deszapezire, publicarea contractelor municipalitatii pe site si realizarea unui audit.
RADET-ul este o prioritate, insa nu in sensul in care s-a discutat pana acum, adica majorarea subventiei si a sumelor alocate catre regie, sume care merg intr-o gaura neagra. Anul acesta, din bugetul de circa 4 miliarde de lei al municipalitatii, s-au dat catre RADET pentru subventie circa 620 milioane lei. De curand, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat accesarea unui imprumut de circa 250 milioane de lei pentru a acoperi diferentele de tarif aprobate de autoritatile de reglementare, dar neinsusite de primarul Sorin Oprescu, pentru a nu fi nevoit sa creasca pretul la populatie, o masura sinucigasa in an electoral.
Daca doreste cu adevarat o schimbare, primarul interimar trebuie sa faca lobby pe langa Guvern si Parlament astfel incat legislatia cu ajutorul careia RADET este capusat sa fie modificata , subventia a circa jumatate din tariful platit de populatie sa se acorde doar persoanelor nevoiase, nu la toata lumea, RADET sa fie transformat in societate comerciala, iar pentru modernizarea retelor si dezvoltare sa fie accesate fonduri europene.
In ceea ce priveste deszapezirea, aceasta activitate este realizata de primariile de sector, fiecare avand contracte cu societati de profil, deci Primaria Capitalei nu are un rol important in aceasta activitate.
Publicarea contractelor de achizitii aflate in derulare la Primaria Capitalei a fost promisa si de fostul primar interimar, insa acesta a declarat ca exista clauze de confidentialitate, si ca juristii din primarie nu il lasa sa o faca. La Cluj, de exemplu, acest lucru este posibil, marile contracte de achizitii fiind publicate pe site. Daca la ei se poate, se poate si la noi, acesta fiind un gest de normalitate.
Auditarea Primariei Capitalei este un obiectiv important, cerut de societatea civila, si apoi introdus in proiectul PNL pentru Bucuresti, insa realistic vorbind, este imposibil de realizat pana la alegerile locale. Este nevoie de o licitatie pentru a desemna o firma specializata care sa faca acest lucru, iar asta dureaza in cel mai bun caz 6 luni, fara contestatii si litigii. Pana se face auditul, unde iar este nevoie de timp si ca municipalitatea sa puna toate documentele la dispozitia auditorului, mai trece un an.
Despre prioritatile bucurestenilor
In graba de a stabili niste prioritati, proaspat numitul primar interimar a uitat de o serie de probleme foarte grave cu care se confrunta cetatenii.
In acest moment, traficul in Bucuresti este paralizat, devenind o adevarata odisee pentru majoritatea locuitorilor din acest oras sa ajunga la serviciu si inapoi acasa si sa isi duca copii la scoala/gradinita.
Sistemul de management al traficului este pe butuci, Capitala are nevoie de proiecte majore de fluidizare a circulatiei, iar transportul in comun este cu un picior in groapa.
Daca sa faci un pasaj ai nevoie de ani, o solutie rapida ar fi, in zonele unde nu este metrou, sa se amenajeze cai unice pentru tramvaie, ca in cazul tramvaiului 41, astfel incat soferii sa nu mai blocheze circulatia acestora.
O alta masura care poate fi aplicata rapid este eliberarea primei benzi de circulatie de masinile oprite/stationate neregulamentar. De exemplu, pe Calea Mosilor, un bulevard cu doua benzi pe sens, circulatia este blocata zilnic de masinile care ocupa o banda de circulatie, soferi care opresc fix in fata magazinului sau a bancii unde au treaba fara nicio jena.
RATB are nevoie de investitii majore in parcul auto, autobuzele, troleibuzele si tramvaiele fiind vechi si din ce in ce mai putine ramase in circulatie. Pe liniile aglomerate, fiindca nu sunt tramvaie/autobuze/troleibuze suficiente, oamenii trebuie sa astepte doua-trei mijloace de transport pentru a avea loc sa se urce si stau 20-30 de minute in statie.
Primaria Capitalei risca sa piarda fondurile europene accesate pentru trei mari proiecte din cauza intarzierilor in graficele de executie: Pasajul de la Piata Sudului (89 milioane lei) modernizarea Spitalului Gomoiu (4,5 milioane lei) amenajarea lacurilor Floreasca Tei si introducerea intr-un circuit turistic (23 milioane lei), restaurarea Arcului de Triumf (22,98 milioane lei). Trebuie luate masuri urgente pentru a nu se ajunge in aceasta situatie.
Este vital ca problema cainilor fara stapan sa fie gestionata in continuare, iar daca acest lucru nu se intampla in cateva luni riscam sa ajungem iar in situatia de dinainte de cazul Ionut. Deja in ultimele saptamani, au inceput sa apara cateva exemplare de maidanezi pe strazi.
In mod clar, in 6 luni nu se pot rezolva toate problemele Bucurestiului, insa se pot lua masuri ca acestea sa nu se agraveze si se pot face lucruri de bun-simt, care sa reflecte interesul partidelor pentru „interesul cetatenilor”.
Desi marile partide au incercat sa se spele pe maini in aceasta perioada, si au refuzat guvernarea Capitalei ca sa nu plateasca oalele sparte de Sorin Oprescu, ar trebui sa fie constienti ca vor plati un pret foarte mare la alegerile de anul viitor daca Bucurestiul se duce de rapa.