Ce-i lipseste Clujului: tren suspendat cu monosina
Reprezentantii Ministerului Transporturilor si cei ai Agentiei de Dezvoltare Regionala (ADR) de Nord-Vest au prezentat, ieri, proiectele prioritare din domeniul transporturilor din nordul Transilvaniei. Pe langa soselele care ar urma sa asigure legatura cu autostrada Bors – Brasov, pe lista celor mai importante zece proiecte se regaseste trenul suspendat cu monosina din Cluj-Napoca.
Reprezentantii Consiliului Civic Local considera ca aceasta lista de prioritati nu este neaparat cea mai buna. Presedintele „ImoCredit”, bancherul Iosif Pop, este unul dintre cei care fac parte din Consiliul Civic Local, care grupeaza mai multe organizatii ale societatii civile din Cluj.
Potrivit acestuia, o serie de proiecte trecute pe lista de prioritati a regiunii sunt intr-adevar justificate. Asa ar fi, de pilda, realizarea centurilor ocolitoare ale orasului Cluj-Napoca, fara de care traficul rutier prin oras s-ar sufoca in cativa ani.
De asemenea, Pop considera ca dezvoltarea Aeroportului International este importanta pentru ca acest lucru ar aduce investitii in oras. Cat despre proiectul trenului suspendat cu monosina, presedintele „ImoCredit” crede ca acesta nu prea ar avea ce cauta pe lista de prioritati intocmita de Agentia de Dezvoltare Regionala de Nord-Vest.
La randul ei, purtatorul de cuvant al ADR N-V, Lia Valendorfean, a afirmat ca lista de prioritati a fost facuta pe baza proiectelor primite de la administratiile locale si judetene, iar angajatii institutiei nu au intervenit in proiecte.
Primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, nu a putut fi contactat pentru a da detalii legate de acest subiect, pentru ca se afla in concediu.
Propunere hazlie
Preocuparea legata de trenul monosina a starnit deja amuzament. Oamenii sustin ca daca administratia locala rezolva marile probleme ale orasului, cum ar fi asfaltarea tuturor strazilor, construirea de locuinte pentru tineri sau reabilitarea cladirilor din centrul istoric, atunci nu au nimic impotriva acestui proiect.
Numai ca tot clujenii sunt de parere ca acest proiect ar trebui sa se regaseasca nu pe lista celor zece prioritati ale regiunii, ci pe o alta lista, cea a proiectelor hazlii care nu au mai fost realizate niciodata, ale fostului primar Gheorghe Funar, alaturi de proiectul tunelului pe sub Feleac, al telefericului pe Cetatuie sau cel al hipodromului de la Baile Someseni.
Cele sase judete din Regiunea de Nord-Vest vor beneficia, in perioada 2007-2013, de 492 de milioane de euro, drept fonduri de dezvoltare regionala. O suma de 400 de milioane de euro din acesti bani vor proveni din bugetul Uniunii Europene, iar 92 de milioane de euro vor fi oferite de autoritatile de la Bucuresti. Acestora li se adauga fondurile de coeziune, mai consistente.
Cele mai importante proiecte din regiune, alaturi de trenul suspendat, mai sunt construirea unui drum expres Vama Petea – Satu Mare – Baia Mare – Zalau, care ar urma apoi sa devina autostrada, construirea unei autostrazi in Oradea si Arad, care sa faca legatura dintre Autostrada Transilvania si viitorul tronson de pe traseul Coridorului IV European, realizarea sistemului de centuri de ocolire a municipiului Cluj-Napoca, drumul rapid Bistrita – Targu-Mures, drumul rapid Satu Mare Ð Oradea, drumul rapid Baia Mare Ð Sighetu Marmatiei, drumul rapid Satu Mare Ð Dej – Cluj-Napoca si dezvoltarea Aeroportului International din capitala Ardealului.