Cea mai grea iarna. Ce urmeaza
PSD si ALDE par hotarate sa treaca legile justitiei pana la Craciun, in ciuda sutelor de magistrati iesiti luni in mai multe orase din tara intr-un protest tacut pe scarile instantelor. Este o miscare fara precedent dupa caderea comunismului. Manifestatiile de strada si-au pierdut energia si capacitatea de mobilizare, cumva firesc dupa luni si saptamani de eforturi civice admirabile. De acum, vom intra intr-un calendar ceva mai strans de actiuni. Cum se anunta evolutia evenimentelor? Spre ce ne indreptam?
Inainte de toate trebuie subliniata determinarea majoritatii de a vota in plenul Parlamentului, cu sprijinul UDMR, modificarile la pachetul de trei: statutul magistratilor, organizarea judiciara si legea CSM. Undeva pe data de 20 – 21 decembrie cele trei legi vor ajunge la Cotrocei pentru promulgare. Atentie, nu vorbim inca de modificarile la Codurile Penal si de Procedura Penala. Greu de grezut ca vor mai avea timp acum si pentru ele.
Dupa primirea celor trei legi, presedintele Klaus Iohannis are la dispozitie 20 de zile. Acesta este termenul constitutional in care se poate decide daca le promulga sau le intoarce in Parlament pentru reexaminare. Cel mai probabil, le va retrimite undeva pe data de 10 ianuarie. Potrivit informatiilor HotNews.ro, se va convoca o sesiune extraordinara si in cateva zile cele trei legi vor fi votate. Dragnea si Tariceanu nu par dispusi sa astepte pana in februarie, cand incepe sesiunea ordinara. Ar pierde saptamani bune.
Este de asteptat ca legile sa treaca din nou de Parlament in cateva zile fara modificari esentiale daca nu se va intampla nimic notabil. Data aproximativa cand vor iesi a doua oara din Parlament este in jur de 15 ianuarie. Tot in jurul acestei date, legile ar trebui sa ajunga la grupul de state impotriva coruptiei (GRECO), urmand sa formuleze un punct de vedere undeva in martie. Or, din momentul in care trec si a doua oara de Parlament, presedintele Klaus Iohannis va fi obligat sa le promulge.
Mai are posibilitatea sa le intarzie putin, printr-un atac la Curtea Constitutionala sau chiar mai mult daca vor exista sesizari in cascada. Dupa presedinte, mai are dreptul de a sesiza Curtea Constitutionala si procurorul general, apoi opozitia. Nu stim cat de repede se va misca CCR. Va judeca repede sau va astepta verdictul GRECO si, eventual, al Comisiei de la Venetia?
Intalnirea surprinsa vineri dintre Florin Iordache si Daniel Morarindica cel putin un lucru cert: exista o preocupare din partea PSD de a capta la maxim bunavointa Curtii. Nu e limpede ce au discutat cei doi, dar am dubii ca Iordache urmareste altceva decat sa-si treaca legile si sa gaseasca aliati pentru asta. Din acest motiv, n-ar fi exclus ca reglementarea activitatii magistratilor asistenti sa fie pur si simplu un nou cadou facut CCR, dupa super-imunitatea oferita judecatorilor, la un pas de a trece in Parlament.
Pe scurt, PSD stie ca urmatoarea mare batalie pentru cele trei legi se va da la Curtea Constitutionala si actioneaza din timp. Pentru judecatori si procurori acestea sunt cele mai periculoase legi, deoarece instituie mecanisme de control direct. Pentru PSD, modificarile sunt vitale pentru a inhiba cat mai repede avantul magistratilor.
Ca sa rezumam putin, stam cam asa. Strada a pierdut prima batalie cu Parlamentul, dar nu si razboiul. Legile se vor intoarce din nou aici peste 20 de zile de la adoptarea lor. Vom vedea pe durata sarbatorilor de Craciun si Anul Nou cum raspunde strada la sfidarea PSD si ALDE. Intre timp, sute de magistrati au tras un semnal major de alarma. Vom vedea daca magistratii continua protestul lor si dupa Anul Nou intr-o forma de greva, cum s-a intamplat in 2016 si 2014, cand au refuzat sa ma judece limitandu-se la cazurile urgente, nemultumiti de salarii.
Opinia publica, desi a dat semne de oboseala, si-a radicalizat discursul, atmosfera s-a tensionat teribil in ultimele zile. Textul lui Gabriel Liiceanu exprima foarte bine starea de exasperare din societate. La fel de expresive sunt si formele inedite de protest de la Sibiu, unde oamenii au iesit cu geamantane in fata sediului PSD pentru a atrage atentia asupra riscului ca tinerii sa plece din tara la fel ca in anii 90 dupa mineriade.
Sigur, pe acest fundal radicalizat, presedintele Klaus Iohanis are la indemana si referendumul, o arma cu doua taisuri. Totusi, PSD pare ca se teme de utilizarea ei, din moment ca inventeaza el insusi noi motive de referendum, cu scopul de a confuza la maxim publicul in perspectiva unui consultari populare. Dupa familia traditionala, au aruncat acum pe pe piata diversiunea referendumului pe tema monarhiei si vor mai inventa cateva.
In fine, marele semn de intrebare este cum va reactiona strada in jurul datei de 10 ianuarie, cand legile vor ajunge din nou la Parlament pentru reexaminare? Vor iesi la manifestatii unii si aceeasi 10, 20 sau 30 de mii de oameni sau vor intelege mai multi ca Romania se indreapta spre un dezastru?
Inca ceva esential: va profita Parlamentul de sesiunea extraordinara pentru a forta trecerea modificarilor la Codul Penal si de Procedura sau discutia se raporteaza pentru februarie, cand senatorii si deputatii se intorc din vacanta? Nu uitati apoi ca exista, la limita, o solutie in extremis, despre care am mai scris: prorogarea sau chiar oprirea tuturor modificarile la legile justitiei si la Coduri prin OUG de catre premierul Tudose, dupa modelul Grindeanu.
In tot acest timp, mai avem o mare necunoscuta: reactia externa. Ce semnale vor continua sa transmita Departamentul de Stat dar mai ales Bruxelles-ul? Am vazut in ultimele zile o manipulare sinistra, unii care anuntau ca Romania e gata sa fie primita in Schengen pana la sfarsitul anului. Nu doar ca nimeni nu discuta in termenii astia, dat fiind evolutiile ingrijoratoare de la Bucuresti, dar marea intrebare este acum daca va avea curaj Comisia Europeana sa aplice si in cazul Romaniei solutia utilizata in cazul Poloniei: activarea articolului 7 din tratat, suspendarea dreptului de vot in Consiliu, adica izolarea de facto a tarii in interiorul UE.
Cu toate necunoscutele, avem totusi o certitudine: acum se joaca viitorul justitiei si al Romaniei pe termen lung. Se anunta o iarna grea, poate cea mai dificila din 89 incoace.