Certificatul verde COVID pentru angajați. Mihăilă: Liderii de grupuri PNL, PSD, UDMR și AUR au respins dezbaterea urgentă a legii în Camera Deputaților
Liderii de grupuri parlamentare PNL, PSD, UDMR și AUR au respins dezbaterea urgentă în Camera Deputaților a legii privind introducerea certificatului verde COVID pentru personalul medical, în instituțiile publice și în clădirile de birouri, a anunțat marți fostul ministru USR al Sănătății Ioana Mihăilă. Reamintim că proiectul de lege a fost respins miercurea trecută de Senat, la un singur vot. Actul normativ merge la Camera Deputaților, care e decizională.
- „În ziua cu recordul absolut de morți de la începutul epidemiei, s-a născut monstruoasa coaliție împotriva sănătății publice.
- Liderii de grupuri parlamentare PNL, PSD, UDMR și AUR au respins dezbaterea urgentă a Legii Certificatului Verde în Camera Deputaților.
- Că AUR este un partid antivaccinist nu mai poate mira pe nimeni.
- Dar că partide care clamează responsabilitatea față de țară și popor nu simt nicio presiune pentru a adopta măsuri de limitare a pandemiei de COVID-19 este sfâșietor și complet de neînțeles”, spune Ioana Mihăilă.
Ligerul grupului parlamentar al USR din Camera Deputaților, Ionuț Moșteanu, ceruse, printr-o adresă transmisă luni Biroului Permanent, repartizarea de urgență de către comisiile de specialitate pentru aviz și raport și introducerea pe ordinea de zi pentru dezbatere și vot, în procedură de urgență, a proiectului de lege.
Ea amintește că România a raportat marți cel mai mare număr zilnic de decese de la debutul pandemiei – 591, din care 5 decese din trecut.
Reamintim că proiectul de lege care prevede introducerea certificatului verde COVID pentru personalul medical, dar și în cazul instituțiilor publice, inclusiv Parlamentul, și în clădirile de birouri a fost respinsă de Senat miercurea trecută, la un singur vot. Mai exact pentru adoptare, fiind lege organică, era nevoie de 68 de voturi pentru, iar în favoarea proiectului s-au pronunțat doar 67 de senatori. Proiectul de lege merge la Camera Deputaților, care e decizională.
Dezbaterile din Senat au fost la fel de tensionate precum cele din comisiile juridică și de sănătate de cu o zi înainte. PSD și AUR au reclamat că proiectul a fost introdus ilegal în plen, susținând că au existat vicii de procedură.
- „Reglementările de azi sunt expresia unui stalinism feroce. Încercăm să ne întoarcem în dictatură? Cum să normalizăm aberația? Toată această lege de la un cap la altul este abominabilă”, a spus Claudiu Târziu de la AUR, susținând că avem de-a face cu un experiment și se încearcă introducerea obligativității vaccinării.
Un moment tensionat a fost și când la tribună a venit Diana Șoșoacă, acuzând puterea că a „întors România în epoca hitleristă”. Președintele de ședință, Anca Dragu, i-a tăiat microfonul. Diana Șoșoacă a continuat cu vociferările însă pe toată durata ședinței.
Ce prevede legea privind obligativitatea certificatului verde COVID
- Potrivit formei iniţiatorilor, parlamentari de la PNL şi UDMR, propunerea legislativă stipulează că certificatul atestă îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: trecerea a cel puţin 10 zile de la vaccinarea cu schema completă împotriva virusului SARS-CoV-2; trecerea prin boală şi încadrarea între a 15-a şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu acest virus şi rezultatul negativ certificat al unui test RT-PCR (valabilitate 72 ore) sau antigen rapid (48 de ore).
- Proiectul de act normativ prevede că personalul unităţilor sanitare publice şi private, aflate în subordinea sau coordonarea Ministerului Sănătăţii, din cadrul caselor de asigurări de sănătate, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne şi unităţilor subordonate, precum şi din cadrul laboratoarelor de analize medicale este obligat să prezinte certificat digital al UE privind COVID-19.
- Printr-un amendament, a fost adăugat personalul unităţilor de asistenţă medicală profilactică şi curativă şi persoanele fizice care activează ca furnizori de servicii medicale, de dispozitive medicale şi de medicamente.
- „Dispoziţiile (…) se aplică şi autorităţilor, instituţiilor publice şi de interes public, de utilitate publică şi celorlalte unităţi publice, centrale şi locale, regiilor autonome, operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în clădiri de birouri private cu mai mult de 50 de persoane simultan. În cadrul entităţilor publice şi private, obligaţia prezentării certificatului digital al UE privind COVID-19 revine membrilor Camerei Deputaţilor şi ai Senatului, persoanelor care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, precum şi tuturor categoriilor de personal care îşi desfăşoară activitatea în cadrul respectivelor entităţi”, se arată în amendamentele adoptate de cele două comisii.
- Costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate de către personalul unităţilor publice, de membrii Camerei Deputaţilor şi Senatului, de persoanele care ocupă funcţii publice sau de demnitate publică, de persoanele fizice – furnizori de servicii medicale, de dispozitive şi de medicamente.
- Pentru personalul din cadrul unităţilor publice şi private care face dovada unei afecţiuni ce reprezintă contraindicaţie la vaccinare şi e stabilită de un medic de specialitate conform normelor medicale în vigoare, activitatea de testare se organizează cu suportarea costurilor de către angajator.
- Pentru unităţile private, costurile privind activitatea de testare pentru virusul SARS-CoV-2 sunt suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, se mai arată în propunerea legislativă amendată în comisiile de specialitate ale Senatului.
Ce se întâmplă dacă angajații nu prezintă certificatul digital
- Conducerea unităţilor publice şi private verifică certificatele digitale prin intermediul aplicaţiei mobile „Check DCC”.
- Raporturile de serviciu în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul din unităţile publice şi private care nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale, pe o perioadă de 30 de zile. Suspendarea se constată prin dispoziţia scrisă a organului de conducere al unităţii. În situaţia în care personalul din unităţile publice cumulează 30 de zile de suspendare, raportul de serviciu încetează de drept.
- Potrivit unui amendament al lui Florin Cîţu însuşit de comisie, suspendarea de drept nu operează sau, după caz, încetează în cazul persoanei vaccinate cu cel puţin o doză de vaccin. În acest caz persoana vaccinată beneficiază de testarea gratuită la locul de muncă exclusiv până la încheierea la termen a schemei complete de vaccinare, având obligaţia încheierii schemei complete în termenul stabilit de normele medicale. Dovada efectuării primei doze de vaccin se face cu adeverinţa de vaccinare.
- Nerespectarea obligaţiilor care revin în sarcina persoanele juridice reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, mai prevede proiectul.
- Prevederile nu se aplică autorităţilor şi instituţiilor din cadrul autorităţii judecătoreşti, fiindu-le aplicabile dispoziţiile Legii nr. 114/2021 privind unele măsuri în domeniul justiţiei în contextul pandemiei de COVID-19.
- Senatorul AUR Sorin Mateescu a apreciat că prin propunerea legislativă dreptul la muncă este îngrădit şi că testele trebuie să fie suportate de la bugetul de stat.
- Preşedintele Comisiei de sănătate, Adrian Streinu-Cercel, şi-a exprimat nemulţumirea, într-o intervenţie online, că situaţia persoanelor care au trecut prin boală ca asimptomatice nu este reglementată în lege.
- Propunerea legislativă privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private ar putea intra miercuri în dezbaterea plenului Senatului, în calitate de primă cameră sesizată.