Cine este candidatul la prezidențiale cel mai prezent pe TikTok. Contul unui independent a strâns 17 milioane de vizualizări într-o lună

Un raport al Expert Forum arată că șeful AUR, George Simion, este candidatul la prezidențiale care are cele mai multe videoclipuri în care este promovat pe TikTok. El este urmat de candidatul coaliției PSD-PNL-UDMR-Minorități, Crin Antonescu.
Organizația non-guvernamentală a analizat 600 de videoclipuri inautentice, adică ele aparțin altor persoane, nefiind conturile oficiale ale candidaților. Specialiștii au identificat 270 de videoclipuri inautentice de promovare a lui Simion și 180 de promovare a lui Crin Antonescu.
În cazul celorlalți candidați, Nicușor Dan, Victor Ponta și Elena Lasconi, numărul de videoclipuri de acest tip este semnificativ mai redus: sub 50 de apariții. În aceste cazuri, atribuirea conținutului ca fiind „de promovare” a fost mai dificilă: o parte dintre conturi postau și critici sau mesaje contradictorii.
„Prin comparație, George Simion și Crin Antonescu beneficiază – intenționat sau nu – de rețele digitale care generează conținut inautentic, predominant pozitiv, care domină spațiul asociat hashtag-urilor relevante pentru numele lor”, se arată în raport.
În topul conturilor care folosesc #georgesimion se află și conturi care nu îl susțin pe candidat
Din primele 20 de conturi de TikTok care creează conținut cu hashtag-ul #gerogesimion, trei dintre ele promovează alți candidați.
Contul oficial de TikTok al lui George Simion este al cincilea cel mai activ când vine vorba de utilizarea acestui hashtag. Contul soției sale, Ilinca Simion, se regăsește și el în topul celor mai active zece conturi.
În cazul candidatului Nicușor Dan, a fost identificat un număr redus de conturi cu comportament inautentic coordonat, care îi promovează campania. Estimările arată sub 50 de astfel de conturi.
Analiza conținutului publicat sub hashtag-ul principal #nicusordan arată că multe dintre videoclipurile aflate în trending nu sunt de susținere, ci promovează alți candidați sau îl discreditează pe Nicușor Dan. Tendința este valabilă și pentru Victor Ponta și Elena Lasconi.
În top 10 videoclipuri care folosesc hashtag #nicusordan, singurul cont care susține explicit candidatul este contul său oficial.
Crin Antonescu are cei mai puțini urmăritori pe TikTok
În cazul lui Crin Antonescu, pagina oficială are doar 17.000 de urmăritori. Prin comparație, toți ceilalți candidați care au șanse, conform sondajelor, să intre în turul 2, au cel puțin 100.000.
Deși Crin Antonescu nu are un număr așa de mare de urmăritori, el se află în topul vizibilității. Acest lucru se întâmplă, conform analizei Expert Forum, prin rețelele inautentice de promovare.
În ultimele 30 de zile, videoclipuri cu candidatul coaliției a generat un total de aproape 15 milioane de vizualizări și peste 53.000 de distribuiri.
Când vine vorba despre hashtag-ul #elenalasconi, în topul general al videoclipurilor se regăsesc conturi care îi sunt asociate lui Crin Antonescu.
„Această practică sugerează o strategie de amplificare digitală de bază prin care conturile încearcă să expună conținutul propriu către publicul altui candidat. Deși nu este o încălcare a regulilor platformei, această tactică afectează claritatea și relevanța fluxurilor de informații, contribuind la o formă de confuzie intenționată prin care capturezi atenția audienței din altă bulă”, notează autorii raportului.
Victor Ponta are cel mai activ cont de TikTok în ultimele 30 de zile
Tactica de promovare a fostului lider PSD, Victor Ponta, este una diferită față de ceilalți candidați. În timp ce restul au rețele dedicate promovării, Victor Ponta este promovat prin două tehnici: promovarea propriului cont și conturi de divertisment folosite și de alți politicieni.
Pagina lui Victor Ponta se află în peste 50 dintre cele mai vizualizate 100 de videoclipuri din #victorponta, cu peste 17 milioane de vizualizări. Este singurul candidat care are o vizibilitate atât de mare din propriu cont.
Al treilea cel mai activ cont care creează conținut inautentic pentru Victor Ponta se află contul Swapera, care înainte de decembrie 2024 posta conținut de divertisment.
Expert Forum a contactat proprietarul contului, care a susținut că o postare de promovare costă 200 de euro. Trei videoclipuri publicate de Swapera au generat 135.900 de vizualizări.
Candidatul este vizibil și prin conținut negativ. Un exemplu relevant îl reprezintă hashtag-ul #puiemonta, care a acumulat aproximativ 718.400 de vizualizări în perioada ianuarie-aprilie 2025.